Kvinnliga ryttare och bäckenbotten

Nog för att ridning kan vara en farlig sport, men är du kvinna får du kanske dessutom förmaningar som handlar om vad den gör med ditt underliv. Frågan är om det finns anledning att vara orolig? Forskning på ryttares bäckenbotten ger lugnande besked.

Tvärtom här!

"Allmänt känt" att starka bäckenbottenmuskler gett mycket svåra förlossningar. Ingen aning om hur belagt det är. Men jag vet två kvinnor planerade fler barn med avstod efter den första vidriga förlossningen. Då skevs det t.o.m. i media om att sluta rida i tid innan förossningen, så man tappade lte styrka där.

Men detta var för ett antal år sen. Vetenskapen har sannolikt kommit längre med läkemedel som gör att musklerna int stretar emot lika mycket.

Har aldrig någonsin hört något annat än bara positivt om bäckenbotten hos kvinnliga ryttare ???
Just när det kommer till förlossning verkar det vara nån gammal "sanning" att det inte är odelat positivt. Men det verkar ju inte som att det finns belägg för det, åtminstone inte i de här två studierna.

Tvärtom här!

"Allmänt känt" att starka bäckenbottenmuskler gett mycket svåra förlossningar. Ingen aning om hur belagt det är. Men jag vet två kvinnor planerade fler barn med avstod efter den första vidriga förlossningen. Då skevs det t.o.m. i media om att sluta rida i tid innan förossningen, så man tappade lte styrka där.
Jag har också hört det där, att det skulle vara svårare för ryttare att föda barn och att man minsann skulle sluta rida i tid. Frågan är hur stor roll det verkligen spelar med några månaders uppehåll om man har ridit i ett helt liv? Jag hade ridit regelbundet i 21 år när jag fick min dotter - tror som sagt inte att några månader hit eller dit skulle ha spelat någon som helst roll. Jag red till vecka 36 och hade en normal förlossning efter en lätt graviditet. Bäckenbottenmusklerna är ju liksom väldigt bra att ha i gott skick under graviditeten - det är ju de som bär upp livmodern!

Dessutom - när jag var gravid rekommenderades man att redan under graviditeten göra knipövningar för att STÄRKA bäckenbotten, något stämmer inte rikgitg där?

Men detta var för ett antal år sen. Vetenskapen har sannolikt kommit längre med läkemedel som gör att musklerna int stretar emot lika mycket.
Mycket är teknik - att lära sig slappna av i rätt muskler och trycka på med rätt. Man vill ju inte ge något som gör att musklerna generellt inte "stretar emot", eftersom andra muskler ju ska arbeta :)

Jag har också hört det där, att det skulle vara svårare för ryttare att föda barn och att man minsann skulle sluta rida i tid. Frågan är hur stor roll det verkligen spelar med några månaders uppehåll om man har ridit i ett helt liv? Jag hade ridit regelbundet i 21 år när jag fick min dotter - tror som sagt inte att några månader hit eller dit skulle ha spelat någon som helst roll. Jag red till vecka 36 och hade en normal förlossning efter en lätt graviditet. Bäckenbottenmusklerna är ju liksom väldigt bra att ha i gott skick under graviditeten - det är ju de som bär upp livmodern!

Dessutom - när jag var gravid rekommenderades man att redan under graviditeten göra knipövningar för att STÄRKA bäckenbotten, något stämmer inte rikgitg där?

Mycket är teknik - att lära sig slappna av i rätt muskler och trycka på med rätt. Man vill ju inte ge något som gör att musklerna generellt inte "stretar emot", eftersom andra muskler ju ska arbeta :)
Stärka bäckenbotten lär vä gälla dem som inte rider?
De flesta icke ryttare har ganska svaga bäckenbottenmuskler.

Tvärtom här!

Vad skulle det vara för läkemedel?

Jag fick höra samma under min förlossning, att själva förlossningen blir tuff med stark bäckenbotten, men det kommer man ha igen sen efteråt. Och det stämde, åtminstone för min del.

Stärka bäckenbotten lär vä gälla dem som inte rider?
De flesta icke ryttare har ganska svaga bäckenbottenmuskler.
Jo det är ju säkert så att råden är avpassade efter icke-ryttare, eftersom de flesta människor inte rider (samt generellt är dåligt tränade), men tänker ändå att det på något plan ändå verkar anses BRA att ha en stark bäckenbotten.

Tvärtom här!

Vad intressant, det har jag missat helt, jag har nog aldrig någonsin ens hört det nämnas.

Har enbart talats om stark bäckenbotten i positiv bemärkelse vid alla olika mödravårds-möten med både äldre och yngre barnmorskor. Red bägge mina graviditeter (första mer aktivt med dressyr, hoppning och någon terrängträning och andra mer skogsturer, sista turen dagen innan yngsta dottern föddes)

Upplevde nog snarare motsatsen, att när det blev akut och hjärtljuden sjönk med första under krystfasen så hade jag inga problem att krysta lite extra och så gick det (just den biten) extremt snabbt att få ut henne.

Det här har jag hört så länge jag kan minnas. Min egen teori är och har alltid varit att det är ännu ett sätt att sätta kvinnor på plats. Det är så vanligt att hästar anses höra barndomen till och inte är något vuxna kvinnor ska pyssla med. Se bara på alla trådar som har funnits på det här forumet om problematiken att få ihop bebis och häst. Partners som tycker hästen tar för mycket tid/pengar/engagemang/annat. Att då säga (hota med) att förlossningen blir svårare om man rider, tja, för mig är orsaken till den sägnen självklar.

Dessutom brukar havande uppmuntras till träning för en stark kropp klarar förlossningen lättare. Det är bara den där lilla grejen att det inte får ta tid från familjen som är viktig och hästar tenderar ta mycket tid. Att köra ett träningsprogram hemma i 20 minuter för att hålla sig tillräckligt snygg för mannen kan vara okej. (Dryper av ironi så ingen missar det.)

Det här har jag hört så länge jag kan minnas. Min egen teori är och har alltid varit att det är ännu ett sätt att sätta kvinnor på plats. Det är så vanligt att hästar anses höra barndomen till och inte är något vuxna kvinnor ska pyssla med. Se bara på alla trådar som har funnits på det här forumet om problematiken att få ihop bebis och häst. Partners som tycker hästen tar för mycket tid/pengar/engagemang/annat. Att då säga (hota med) att förlossningen blir svårare om man rider, tja, för mig är orsaken till den sägnen självklar.

Dessutom brukar havande uppmuntras till träning för en stark kropp klarar förlossningen lättare. Det är bara den där lilla grejen att det inte får ta tid från familjen som är viktig och hästar tenderar ta mycket tid. Att köra ett träningsprogram hemma i 20 minuter för att hålla sig tillräckligt snygg för mannen kan vara okej. (Dryper av ironi så ingen missar det.)
Jag har dragit precis samma slutsats som du - det vore ju förfärligt om vi kvinnor fick lov att bestämma över våra liv och våra kroppar helt fritt! :devil:

Jag tror också att detta är en rest från den tiden då det var så farligt för en kvinna att rida, så hon måste sitta i damsadel.

På tema ridning och barnalstrande så finner jag just det hysteriskt roligt. Nog har mer eller minde alla ridande män nån gång vid hoppning lyckats landa mindre bra i sadeln, vilket borde, i aktsamhet om kronjuvelerna få män i fertil ålder att avstå aktiviteter till häst. Om man nu går till botten om vilket kön som tar mest skada av ridning, dvs...

På tema ridning och barnalstrande så finner jag just det hysteriskt roligt. Nog har mer eller minde alla ridande män nån gång vid hoppning lyckats landa mindre bra i sadeln, vilket borde, i aktsamhet om kronjuvelerna få män i fertil ålder att avstå aktiviteter till häst. Om man nu går till botten om vilket kön som tar mest skada av ridning, dvs...
Apropos, Les boken Egalias Døtre av Gerd Brantenberg, den er festlig i sin beskrivelse av menn som det svake kjønn. Den er samtidig veldig tankevekkende.

Hörde också en och annan kommentar om ryttare och förlossningsproblem back in the days. Dvs när jag växte upp, och då av äldre (kvinnliga) ryttare, och ofta med en ögonrullning 🙄 Det kan väl vara sant ibland, och ibland inte.

När det var dags för mig i vecka 42 hade jag ridit (rejält, alla gångarter) till vecka 38, och hade 20 år i sadeln i ryggen. För egen del, och för vad det nu är värt, så gick förlossningen fint. Återhämtningen likaså. Någon annan har andra erfarenheter.

Kan väl tycka att studierna i artikeln inte väcker någon särskild wowkänsla eller insikt, känns som lite tunna underlag och slutsatser.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nog för att ridning kan vara en farlig sport, men är du kvinna får du kanske dessutom förmaningar som handlar om vad den gör med ditt...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 673
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 894
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
854
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka