Fast det här med vecka 12 är bara första steget på abortmotståndarnas agenda. Det är något som går att driva just nu utan att bli helt utbuade. Här blir man det dock, vilket är skönt.
Målet är noll aborter utom i extrema fall. Som i Chile, Polen och många andra länder. Där klädhängaren och de halvseriösa doktorerna kommer fram istället.
Så siffror som säger att det sker många aborter kommer aldrig att tysta abortmotståndarna. För de har en nollvision. En vision om att samhället har rätt att bestämma över en kvinnas kropp så fort den blivit gravid.
Den visionen ska vi hålla krossad. Och krossa igen varje gång den antyds. Krossa varje gång det pratas om neddragna gränser i lagen om fri abort. Krossa varje gång kvinnan inte är den som ska ha hela makten över beslutet.
Jag tycker kontroversiellt nog att vi ska ha fri abort längre än dagens system. Och att speciellt ömmande aborter ska kunna göras ännu längre. Men jag tycker att dagens system är hyfsat balanserat, så det är inte en ödesfråga åt det hållet. Däremot är det en ödesfråga åt andra hållet.
Jag vill istället ha en nollvision mot illegala aborter och självförsök till abort och självmordsförsök pga graviditet som inte går att avbryta. Där är vi på god väg!
Usch, jag förstår inte vilka som kan tycka sådär?! Är det mest män eller är det även många kvinnor? Jag har tidigare i min lilla bubbla trott att det främst var extremt religösa personer som motsatte sig abort... Men desto mer jag läser i kommentarsfält osv på nätet så förstår jag att jag nog har fel. Vad är vinningen av att förbjuda abort? För vems skull? Det är så svårbegripligt..
Men jag håller med dig, vi får aldrig låta aborträtten inskränkas ytterligare!