F

frasse1

Hej

Jag har två frågor. Är kvickdrag ärftligt?

Finns någon hingst sida där man kan söka upp den hingst man söker efter?

Sv: Kvickdrag

Kvickdrag är en lungsjukdom som leder till försvårad andning. Kan uppstå av dåligt foder vanligtvis mögligt hö. Men även dålig stallhygien och amoniakstank kan bidra till sjukdomens uppkomst. Så det är inte ärftligt!

Gå in på Islandshingstar.se! Där finns alla avelshingstar i alfabetisk ordning, dock måste du bli medlem. //Linda

Kvickdrag är en lungsjukdom som leder till försvårad andning. Kan uppstå av dåligt foder vanligtvis mögligt hö. Men även dålig stallhygien och amoniakstank kan bidra till sjukdomens uppkomst. Så det är inte ärftligt!

Gå in på Islandshingstar.se! Där finns alla avelshingstar i alfabetisk ordning, dock måste du bli medlem. //Linda

Finns det bilder på hingstarna också eller är det bara namnen på den sidan?

har sett nånstans att det skulle kunna vara en form av allergin som en del isisar lider av..

?? kvickdrag är allergi.

Påvisas kvickdrag via blodprov är det påvisat allergi.

Hej

Är kvickdrag ärftligt?

Benägenheten är utveckla en allergisk reaktion i luftrören är ärftlig. Om den allergiska reaktionen pågår länge utvecklas ett kroniskt tillstånd som inte kan läka – då kallas det kvickdrag.

högre benägenhet att kvickdrag drabbar eksemhästar, eksemhästar=(oftast?alltid? allergihästar) och kvickdrag är en allergisksjukdom ungefär som våran astma.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 005
Senast: Freazer
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
  • Artikel Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
1 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar