Kvickdrag + föl = bra?

Sv: Kvickdrag + föl = bra?

Dte är ju just det där som är det kluriga i kråksången, att det alltid finns olika erfarenheter och att det får olika slut.
Därför är jag i grunden emot att "avla" på sådana grunder (hosta/kvickdrag/hormoner/soleksem osv) men OM man har ett bra svårklasssto i stallet, så tycker jag ändå att man måste våga chansa för ett sådant sto har förmodligen så oerhört mkt att tillföra aveln, så det är värt att testa.

Mitt sto fick bronkit år 2000, jättehostig och vet. dömde ut henne,då det var vår så fick hon en sista chans och släpptes ut på bete, hon blev genast bättre, men började hosta igen så fort hösten och höet började.

Började ge henne alger och hostan bara försvann, har även gett alger till min hund som hade eksem också det med mkt bra resultat... tillbaka till stot...:)

Betäckte henne 2004 efter att ha pratat med vet och denne sagt att bronkit INTE är ärftligt, hon mådde jättebra under hela dräktigheten, men direkt efter fölningen i april blev hon plötsligt akut sjuk. Släppte åter ut henne på bete i hopp om att lillfölis skulle få ha sin mamma kvar, men i Juli hade bronkiten förvärrats och hon hade utvecklat kvickdrag, så vi fick ta bort henne.

Jag tror att dom ssäkert kan bli bättre under dräktighet, men det är bara för en stund.
Tror också att man ska tänka till lite innan mn betäcker ett hoststo, då en fölning är VÄLDIGT jobbig fysiskt för en häst med nedsatt lungkapacitet.
Vill man absolut betäcka så välj då ett sto som varit symptom-fri under lång tid.

Jag tror kanske att dessa ston, OM dom överhuvudtaget ska betäckas bör betäckas årligen, och så snart som möjligt efter fölning åter vara dräktiga... för att det ska fungera...Så har det varit i de fall jag sett.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V