Kvickdrag + föl = bra?

åke

Trådstartare
Förr sa ju ''gammla hästgubbar'' att man skulle betäcka märrrar med kvickdrag. Ofta så blev ju hästen bättre när dom var dräktiga. Hur mycket sanning ligger det i detta? Om det stämmer. Vad är det som gör stoet bättre?

Sv: Kvickdrag + föl = bra?

alltså,jag vet inte hur mkt sanning det ligger i det men jag vet att en del hästar som ett par ridskolor köpt från hästhandlare har visat sig vara dräktiga,å jag vet också att det då snackats om att då är säkert märren "hosthäst" och ja,det har visat sig vara så sen..

har inget svar på din fråga, men det som slår mig är om kvickdrag/hosta är ärftligt, eller kan va???:confused:

Jag vet ett sto som hade svår kvickdrag, men som var i princip symptomfri när hon var dräktig. Hon hölls helt enkelt konstant dräktig, och mådde då ganska bra. Det var en gammal svårklassmärr, så beslutet att låta henne gå i avel torde ha varit ganska enkelt.

Jag har ett arabsto som alltid varit väldigt dammkänslig och efter något år i ett stall med tyvärr en rätt kass stallmiljö så utvecklade hon bronkit. Jag betäckte henne efter att veterinären tyckt det var OK och så länge hon gick med föl så var hon helt symtomfri. Nu är hon utan föl sedan några månader och har än så länge inte haft några besvär heller, peppar peppar...

Jag har ingen förklaring till varför eller vad det är (annorlunda ämnesomsättning?) som gör stoet bättre, men kan bekräfta att det funkade utmärkt för ett gammalt sto som jag hade. Samma sak gäller också ofta för fångston: en del kan vara i princip symtomfria när de är dräktiga och digivande och t o m gå på bete dygnet runt.

Jag har ingen aning själv VAD som gör dom så friska under dräktigheten.

-har åxå hört detta från flera håll. Har försökt forska lite i det men fått olika svar.
Min egen märr har kronisk bronkit sedan 5 år tillbaka. Var behandlad med kortison och sedan örter och jag beslutade att hon fick hamna i fölboxen och hon betäcktes 2005. Under hela draäktigheten och digivningspoerioden och även några månader efter att fölet var avvant var hon helt symptomfri bara hon fick sina örter (under vinterhalvåret, sommartid inga örter). I höstas fick hon ett nytt skov och blev jättedålig igen. Åkte till ATG och där frågade jag varför hon varit symptomfri under dräktigheten. Vet svarade att det var mycket vanligt att hostston var det och att det berodde på hormoner.
Vet inte om detta stämmer men det kan ju va en teori. Det låter logiskt eftersom jag vet flera människor (däribland min mamma) som blivit av med sin allergi under och efter graviditeten.

Så det är hormonerna som gör att dom blir så pass bra. Vad gav du din för örter?

Det är små örtpelletsar på burk som heter Bronko Kräuter (tyska) marknadsförs av Ja*son. Fanns förut på Grodden men nu har jag hittat dom i en ridsportbutik här hemma. Innehåller alltmöjligt. Fänkål, anis timjan o en massa annat.

Japp inga problem. En orange liten burk. Det står att man ska ge typ 20 eller 40 gr / dag men om du ska ge kontinuerligt under lång tid kan man minska till hälften efter ett tag.
Är bara en massa örter i. Man kan även köpa örter o blanda själv (tex av nån som håller på med örtbehandling) men pelletsarna e smidiga.

Är bara en massa örter i.

Förstår faktiskt inte detta påståendet som är så vanligt.

Vet nu inte precis hur du menade det, men verkar vara otroligt många människor som tror att örter alltid är helt ofarliga eftersom dom är ju "naturliga" och väexer vilt ute i naturen. Ute i naturen växter det otrligt mycket farliga saker.
Och finns väldigt många örter som är farliga vid överdoser, förstår inte hur man vågar lita på att tillverkare av olika örtpreparat inte satt till så mycket så att det blir farligt?

/Camilla

Håller med till fullo!
Flugsvamp, stånds, idegran, alsikeklöver, mm, mm är också "naturliga" växter. Jag förstår inte hur någon vågar experimentera med örtpreparat. Förhoppningsvis är de helt verkningslösa, så att de i alla fall inte skadar hästen.

Örtpelletsarna innehåller "vanliga" örter = kryddor som du och jag har i vår mat. Står på burken att man kan ge till dräktiga ston.
Huruvida det funkar på din häst vet jag inte...hursomhelst så vill du inte ge örter. På min funkade det jättebra. Ett alldeles utmärkt tillskott som gör att hon fungerar alla årstider trots sin allergi. Tycker det är bättre att ge örter iaf till dräktiga än kortison o ventipulmin som kan skada fostret...vet vill inte skriva ut det.

Kompisen gav sin örter. Hostan försvann. Njurarna la av. Så det vara bara att göra salami av den stackars kusen. Hur man dessutom vågar ge ett dräktigt sto det begriper jag inte.

Förstår inte hur en kvickdrags häst skulle må bättre av dräktighet? Lungblåsorna blir ju knappast bättre eller fler och elasticiteten på lungan kan ju aldrig bli bra efter att de gått in i "kvickdrag" läget... Att det är ärftligt skulle jag inte heller förstå???
Örter eller annat jox skulle absolut inte ha någon effekt på lungorna överhuvudtaget. Möjligtvis lätta lite för hostandes skull.Men aldrig så att de blir bra.

Jag kan inte heller förklara varför, ibland får man nöja sig med ATT någonting bara blir, utan att man vet anledningen.
Ett sådant faktum är att kompisens bronkithäst alltid mår kanon vid dräktighet...Ett år kastade hon föl i januari, och innan hon hann betäckas om blev hon betydligt sämre igen:confused:- för att snart piggna till vid ny dräktighet...

ett litet mysterium...:D

En släkting till mig hade ett sto med kvickdrag för många år sedan, eftersom hon tidigare varit bra på travbanan betäcktes hon, men kvickdraget blev värre och stoet mådde mycket dåligt, därför avlivades hon när fölet bara var tre veckor gammal och fölet nappades upp.

Det var en tung läxa att lära sig!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka