Kvickare i steget!?

O

Okeanos

Kan ni tipsa mig hur jag ska få valacken kvickare i steget? Han är stor (174) och har stooor gång, men är rätt slö och har svårt för att länga och korta sig - går helst på i samma lugna tempo hela tiden. Han är 6 år och sent tagen - bara riden regelbundet senaste året.

Jag satt på honom för första gången igår. Eftersom det är länge sedan jag red en så ung och orutinerad häst (mina är 20 och 17) var det en upplevelse i sig. :D

Jag red mycket framåt och tränade övergångar och tempoväxlingar. Han tyckte det var jobbigt och försökte fuska genom att krulla ihop sig, men det tillät jag inte. Jag anser att hans eget tempo är undertempo.

Ska ut och jobba honom mycket i skogen, tänkte jag. Tips?

:angel:

Sv: Kvickare i steget!?

Större hästar behöver tid för att muskla sig och bära sig. Du måste bygga upp honom långsamt och långsiktigt för att han ska bli starkt och "kvickare i steget", som du önskar. Han fuskar inte, han är helt enkelt inte musklad och mogen ännu för det du begär av honom, som du själv antyder. Klättring, skogsridning (snö är jättebra), galoppfattningar och trava över bommar är stärkande. Ge ordentligt med kraftfoder och bra hö så han får energi att jobba. Det kan vara bra att jobba intensivare en period (en månad) för att sedan ge honom en viloperiod. Muskler byggs som bekant i vila.

Vad är det för stam på din häst?
Bara nyfiken!

Stammen är Rubignon-Leopard. :D

Jag ska ta det lugnt, men jag vill ändå att han ska kuna gå fram mer än han gör nu - i korta perioder. Känner liksom inte att han tänker framåt. Tror att galopp i skogen förbättrar det.

Mycet olika vägar i olika tempon......mycket olika terränger osv....
Gör nått oväntat så han måste lyssna på dig....(inte hetsa alltså);)
Lycka till

*uppdatering*

Nu har jag ridit honom i drygt en vecka och jag upplever honom som totalt förändrad.:) Nu förstår han vad jag menar när jag lägger till skänkeln och han knatar på så gott han kan när jag begär det :D (bara korta stunder). Har ridit honom enbart utomhus och det behöver han! Är så otroligt snubblig i skogen att jag blir full i skratt och bara klappar om honom.:rofl: Skrittar mest när jag är i skogen - känns som att han måste lära sig att trampa rätt innan vi vågar lägga upp tempot där. :crazy:

Ja, ja, jag var bara så sugen på att berätta hur snabbt han lär sig! :bump:

Ha det bra alla hästvänner! Snart är det vår på riktigt! :banana:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 481
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 421
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar