R

rattalskare

Min råtthona som har Mycoplasma satt igår kväll på burbottnen och hostade och försökte spy men det gick inte sedan när jag varit på Toa och kom in igen så låg hon helt livlös, Jag lyfte upp henne och skakade och gned henne över halsen då hostade hon till och kvicknade till igen. Så nu undrar jag kunde hon ha satt i halsen eller var det pga av Mycoplasman som det blev så?

Jo en sak till bli lungorna fyllda med vatten när de har Mycoplasma?
Och när är det egentligen dags att :( säga adjö? :cry:

Sv: KvÄvs?

Jag rekommenderar att du bokar tid hos vet NU, för det låter som om tiden är inne för att låta henne slippa lida!

Jag tycker oxå att du ska ringa veterinären direkt. det är mkt troligt att det är mycoplasman som orsakar "kvävningen".

Tycker ärligt talat att det är dags att låta henne somna in nu, innan hon lider mer av mycoplasman.

Och ja, dom kan få vatten i lungorna av det. (Läste det nånstans, vet dock inte om det stämmer, men jag antar det)

Okej =/ antar att ni har rätt. Men skulle det inte kunna vänta två veckor? för jag har ingen skjuts...

Driver du med oss? :mad:
Ska ett djur plågas i 2 veckor för att det blir besvärligt annars? :confused: :eek:

nej det kan inte vänta i 2 veckor!! :eek: Har man inte skjuts så får man ordna. Finns väl buss eller tåg? :confused:

Hoppas verkligen för råttstackarn att du inte låter henne lida 2 veckor till :mad: :crazy:

Hm, jag vill inte vara den som är elak i ett inlägg, men har man tagit hand om ett djur har man ansvar för att det inte lider!!
Finns det inte buss till vet. eller nån som kan skjutsa?
Som det låter så är det nog dags att säga adjö, hur jobbigt det än är.

Men det säger väl sig självt att du inte kan låta stackarn kvävas i 2 veckor :eek: Skjuts är helt enkelt något du får ordna, det är det ansvaret du tar på dig när du skaffar djur.

Slå ihjäl råttan nu tex med en hammare i huvudet, det är mer humant än att vänta i två veckor på skjuts till veterinären.

SUCK!!!!

/KT

Om man gör det tillräckligt fort ja. Kan vara svårt när det gäller ett husdjur.
Själv skulle jag inte lita på att jag kan göra det tillräckligt fort.....men man kanske känner nån som kan, en jägare eller nåt som brukar kunna göra det fort.

Ursäkta men hon kvävs inte nu det var bara en kväll och det var för att hon satt i halsen för hon är som vanligt nu och hon hostade upp matbitar när jag hadde henne upp i handen det borde jag ha skrivit.

Ah ok, då missuppfatade jag. Trodde det var typ nån slags kvävning som var på hela tiden på något sätt :confused:

Hur ska du göra med henne?
Fått reda på nåt om kolorea förresten? *fortfarande nyfis*

Jag vet ej... men hon borde ju bort ganska snart men hon har fortfarande livslusten kvar....

Nej inget nytt om koleran...

Jag har tre alternativ om avlivningen.'

1. Åka till vet nära= Billigt men måste gräva grav själv
2. Åka ca 1 timme till vet= Dyrare men kan få dem Kremerade
3. Slå ihjäl dem med hammaren= Gulp :crazy:

Mamma säger att vi borde ta det billiga alternativet men det vill inte jag, för jag vill inte gräva ner dem själv.

Råd?

Ok, synd.

Ta det som är bäst för råttan helt enkelt. Själv hade jag nog tagit den närmaste, om veterinären vet hur man avlivar råttor ordentligt.

Men om du tar den billigast borde du väl kunna kremera ändå? :confused:

Hur menar du då kunna ändå?

Nej jag tror faktiskt inte att veterinären tar emot "lik" för kremering utan bara dem han avlivar själv...

Mamma säger att vi borde ta det billiga alternativet men det vill inte jag, för jag vill inte gräva ner dem själv.

Har grävt ner både marsvin och hamster. Inte roligt, det är det aldrig när djur dör, men det går det med om man har plats.

Marsvinet låg i papplåda med en söt servett över sig, gräs runt sig och favoritgodiset vid munnen.... :crazy: .
Hamstern hade somnat in i sitt bo så där lyfte jag hela boet (spånet och bädden) med hamstern i och la i en liten kartong. Plus de sista bitarna kattmat som hade blivit över och var tänkt att han skulle få samma dag egentligen.

Det kändes jobbigt, men det gick bra. Tänk på att kremering är ganska dyrt, tyvärr. Vet redan nu att jag kommer kremera min kanin (känns för stort att gräva ner) men en råtta är ju ungefär som ett marsvin i storlek.....
Hoppas det löser sig för er!

Vad är det för svårt med att gräva ner ett älskat dött djur? På många platser finns det djurkyrkogårdar dessutom om man inte vill gräva ner tex i sin trädgård eller i skogen. Små djur tex en råtta, kanin eller hund får man gräva ner litet var som helst. Lantbruksdjur tex gris får man inte gräva ner. Häst kan man få specialtillstånd till.

Man tycker ju att det skulle kännas bättre för alla djurägare att veta att ens djur kommit värdigt i jorden än att det bränns upp som vilka sopor som helst.

Har själv genom åren begravt diverse djur tex katter, kaniner, vår älskade get Stjärna och grisar (grisarna för flera år sedan när detta fortfarande var tillåtet). Visserligen är det många år sedan vi flyttade från gården där Stjärna ligger men JAG vet ju att hon finns där mellan ladan och hönshuset.

En råtta som är så liten borde det ju vara enkelt att begrava. Skaffa tex en skokartong som du klär i snyggt papper lägg i mjukt bäddmaterial och så råttan i lådan. Det behövs ju ett så litet hål. Och så har man en plats att gå till när man är ledsen.

Ta ett riktmärke tex begrav vid rötterna till ett stort träd så man kan hitta platsen igen. Så kan man tänka den fina tanken att råttans kropp blir till näring åt trädet. Var nu själva rått själen tar vägen är det nog ingen som vet, men om det inte finns ett rått-himmelrike någonstans så har ju råttans ande ett helt träd att leka i!

/KT

Okej men nu är det så att det kommer bli två råttor som ska dö för inte kan jag med gott hjärt avliva ena och sedan vänta tills den andra blir lika dålig om typ 6-månader och sedan avliva den med eller? för den kastrerade hanen är liksom oxå sjuk men han rozzlar bara ibland.

Liknande trådar

Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 821
Senast: mollyphlox
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
K
Hundhälsa Har en vuxen okastrerad han hund av stor ras 50kg+ som alltid varit frisk och kry, förutom lite småskador då och då men inget han inte...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: kramp
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 844
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar