Singoalla

Trådstartare
Jag har tydligen kvar att betala på skatten det här året. Det känns lite surt eftersom jag är anställd och har antagit att vårt lönekontor betalar in rätt skatt O_o Är det vanligt att få kvarskatt som anställd? Jag har ingen annan inkomst, F-skatt eller liknande. Ekar tomt i plånboken den här sommaren..

Borde jag prata med lönekontoret så att dom kollar upp det här? Tänker så jag slipper samma sak nästa år?

Jag har tydligen kvar att betala på skatten det här året. Det känns lite surt eftersom jag är anställd och har antagit att vårt lönekontor betalar in rätt skatt O_o Är det vanligt att få kvarskatt som anställd? Jag har ingen annan inkomst, F-skatt eller liknande. Ekar tomt i plånboken den här sommaren..

Borde jag prata med lönekontoret så att dom kollar upp det här? Tänker så jag slipper samma sak nästa år?
Dela upp det du får i kvarskatt i 6 och be arbetsgivaren betala in detta varje mån så kanske du slipper kvarskatt nästa år .

Förmodligen drar de skatt efter en felaktig tabell så be dom justera detta. Sånt kan inträffa om man bor i en annan kommun än den man är anställd i t.ex.

Tack! Ska prata med dom.. Huvudkontoret ligger i Linköping och jag bor och jobbar i Stockholms kommun. Så dom har säkert använt en annan tabell. Segt!

Tack! Ska prata med dom.. Huvudkontoret ligger i Linköping och jag bor och jobbar i Stockholms kommun. Så dom har säkert använt en annan tabell. Segt!
Totalt OT men...

Detta är andra gången jag sett någon använda "segt" i annan betydelse än långsam, svår att forma. För mig har en kola varit seg :).

Har en bekant som använder ordet för sådant som är dumt, otrevligt eller misshagligt. Hon är den enda jag träffat som använt ordet så.

Men, sedan hörde jag på Språket i P1 för något år sedan och då frågades det om ordet med anledning av hundra år gamla dagböcker där ordet används just så - för något man inte gillar.

Då är frågan - har ordet i den gamla betydelsen levt kvar elr är det en renässans för det?

Slut OT :D

Mamma får alltid runt 20 000 i kvarskatt. Lite drygt när "alla" andra får tillbaka på skatten i stället, men det händer alltså fler.

@tanten Gud vad intressant att ordet är gammalt också! Jag som egentligen har flera år kvar innan jag är laglig på senior har ordet omkring mig hela tiden, så bland ungdomarna används det friskt om saker som är dryga (drygt är den närmaste synonymen i mitt huvud, då i den moderna bemärkelsen :p). Jag trodde dock att det precis som drygt i bemärkelsen irriterande var en ny företeelse.

Totalt OT men...

Detta är andra gången jag sett någon använda "segt" i annan betydelse än långsam, svår att forma. För mig har en kola varit seg :).

Har en bekant som använder ordet för sådant som är dumt, otrevligt eller misshagligt. Hon är den enda jag träffat som använt ordet så.

Men, sedan hörde jag på Språket i P1 för något år sedan och då frågades det om ordet med anledning av hundra år gamla dagböcker där ordet används just så - för något man inte gillar.

Då är frågan - har ordet i den gamla betydelsen levt kvar elr är det en renässans för det?

Slut OT :D

Haha, ja vem vet! Jag använder nog ordet i båda sammanhangen. Att en kola är seg. Annars att någonting är.. ja, hur ska man beskriva det? Någonting går inte som man vill. Man får motgångar. Motsatsen till att man "har flow" skulle jag säga :D

Du kan själv logga in på SKV och kolla vilken skattetabell du har. Skriv ut och maila till lönekontoret. Du bör se på din lönespecifikation vilken tabell de drar skatt efter, så kan du börja med att kolla så det är rätt.

Jag säger alltid till på alla mina arbetsplatser att de ska dra 1% extra varje månad då blir det som ett sparande istället som man får en gång varje år istället för att behöva betala.

Mamma får alltid runt 20 000 i kvarskatt. Lite drygt när "alla" andra får tillbaka på skatten i stället, men det händer alltså fler.

@tanten Gud vad intressant att ordet är gammalt också! Jag som egentligen har flera år kvar innan jag är laglig på senior har ordet omkring mig hela tiden, så bland ungdomarna används det friskt om saker som är dryga (drygt är den närmaste synonymen i mitt huvud, då i den moderna bemärkelsen :p). Jag trodde dock att det precis som drygt i bemärkelsen irriterande var en ny företeelse.
Om man alltid får det är det en bra idé att be arbetsgivaren betala rätt skatt i stället.

Brukar få kvarskatt varje år men inte så mycket, i mitt fall är det fastighetsskatten som gör det då merparten av räntorna dras av av maken kan också vara ev kapitalvinster som gör restskatt. Är enkelt att be arbetsgivaren att dra lite extra eller göra en egen insättning till skattekontot då och då.

Grattis då har din mamma hela tiden *fått* 1666 kr mer i månaden i plånboken ,, än den som ligger på +-0....

Exakt, den som får kvarskatt har ju fått mer pengar under året istället. Det är ju inget som slumpas ut vem som får pengar tillbaka och vem som ska betala in.

Grattis då har din mamma hela tiden *fått* 1666 kr mer i månaden i plånboken ,, än den som ligger på +-0....
Ja det är klart, men det "känns" ju mindre i plånboken att få 1666 kr varje månad än att helt plötsligt få betala 20 000. Skulle vara betydligt trevligare om det blev rätt från början, innan man hinner lägga pengarna på något annat. Hon har pratat om att ta upp det med arbetsgivaren, men inte blivit av än.

Troligtvis för att man inte har koll. Det är synd, för att det är mycket värt att ha kontroll på sin ekonomi. Man måste fundera över om de pengar som dyker upp på kontot är ens egna att spendera eller om det verkar vara lite för mycket, precis som förra året, då man ju fick kvarskatt på 20.000.

Jag säger alltid till på alla mina arbetsplatser att de ska dra 1% extra varje månad då blir det som ett sparande istället som man får en gång varje år istället för att behöva betala.

Inte jätte smart. Nu handlar det kanske inte om jätte mycket pengar, men rent krasst skulle du tjäna pengar på att få in pengarna på ett eget konto och spara dem. Då får du ränta på pengarna istället för att skänka räntan till SKV.

Ja det är klart, men det "känns" ju mindre i plånboken att få 1666 kr varje månad än att helt plötsligt få betala 20 000. Skulle vara betydligt trevligare om det blev rätt från början, innan man hinner lägga pengarna på något annat. Hon har pratat om att ta upp det med arbetsgivaren, men inte blivit av än.
Då kanske det är dags nu för ska hon slippa samma restskatt nästa år så kommer hon ha 3300kr mindre i plånboken .....Eftersom halva året snart gått . Tråkigt men sant .

Alla andra har redan betalt in för
*mycket * skatt och det är den de får tillbaka .

Tja, anledningen till att hon inte har gjort något åt det är att hon inte tycker att det är ett så stort problem. Irriterande, absolut, och det blir ju en del att flytta pengar mellan konton, men inte värre än så. Hon tjänar liksom tillräckligt för att ha råd att köpa mat även efter en sådan "oväntad" utgift.
Dessutom antar jag att det blir svårare att räkna skatten när pengar kommer från några extrauppdrag från andra arbetsgivare då och då, så det är inte säkert att det skulle gå att dra mer direkt så heller.

Dock så känns det rätt irrelevant att diskutera varför min mamma gör si eller så, mitt inlägg var mest en reaktion på att "aha, det finns fler" eftersom i princip alla i min omgivning får tillbaka på skatten i stället. Det verkar vara standard åtminstone i mina kretsar att man har betalat för mycket skatt, inte tvärtom.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 734
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar