Kvarlämnade hästsaker. Vad gäller?

LitenIsa

Trådstartare
Ska försöka göra en lång historia kort;).

En tjej hade under hösten och vintern 4 st hästar inhyrda hos mig. Efter X antal månader börjde hon strula. Hon dök inte upp och tg hand om sina hästar, skötte inte insläpp när hon lovat och började sås småningom även strula med stallhyran. Betalade för sent, skulle göra delbetalningar och liknande.

Sa att hon var tvungen att flytta alla sina hästar och betala senast 31 mars detta år. Hästarna försvann efter mycket om och men (fick dock inga pengar men det ligger hos kronofogden så där har vi läget under kontroll).

Men problemet är att hon lämnade kvar alla sina saker. täcken, sadlar, träns och hästprylar till förbannelse rent ut sagt... Vad gäller? Av natuliga skäl (hon är skyldig mig 10 000kr) så svarar hon inte i tele då jag ringer, har heller ingen lust att jaga henne. Måste jag förvara alla hennes saker? Får jag sälja dem? Slänga dem? Vad händer om något går sönder? Blir stulet? Jag har andra hyresgäster inklusive mig själv som vill kunna använda utrymmet som alla hennes grejer ligger på.

Någon som vet?

Sv: Kvarlämnade hästsaker. Vad gäller?

Jag har igentligen ingen koll. Men eftersom hon är skyldig dej 10 000kr så borde du vell få sakerna (till ett värde av vad hon är skyldig dej).
De låter ju inte som att hon är så intresserad av att få tillbaka dom.

Jag hade samma problem, skickade först ett sms och påminde om att hämta grejorna. När inget hände skickade jag ett mail om att om inte grejorna var hämtade före det datum som var bestämt så skulle grejorna försvinna. Hon hämtade allt kvällen innan....

Jag får ju inte tag på människan. Och mobilen är avstängd... har förvarat sakerna i över 3 månader nu. Har ingen lust att jaga henne. jag är inget förråd;)...

Men tror inte det är så enkelt som att jag har laglig rätt att kasta sakerna. Även om jag helst av allt skulle vilja packa allt i säckar och skänka till ridskolan.

Jag får ju inte tag på människan. Och mobilen är avstängd... har förvarat sakerna i över 3 månader nu. Har ingen lust att jaga henne. jag är inget förråd;)...

Men tror inte det är så enkelt som att jag har laglig rätt att kasta sakerna. Även om jag helst av allt skulle vilja packa allt i säckar och skänka till ridskolan.

Nej det är riktigt, du måste erbjuda henne en möjlighet att hämta sina saker. Skriv ett vanligt sketet brev och skicka med mottagarbevis så att du vet att hon tagit emot brevet, i det sätter du ett sista datum för avhämtning och vad som sker med prylarna om de inte avhämtas.

Du kan ju inte heller använda dessa som en delbetalning av den skuld hon har till dig, det är inte lagligt just med tanke på att ärendet ligger hos kronofogden. I så fall möjligen ta hjälp av fogden för att mäta ut skulden helt eller delvis med hjälp av dessa saker om det är möjligt.

Det var en sådan lösning jag var på jakt efter. Men hur funkar det med mottagarbevis? Måste hon då bekräfta att hon öppnat och läst brevet? Eller räknas det att brevet delats ut till hennes adress?

Googlade på det. Och om jag skickar ett rekommenderat brev och skriver mig som avsändare kommer hon knappast hämta ut brevet och då står jag lik förbaskat med alla sakerna kvar i stallet...
Kanske inte behöver skriva avsändare på brevet...

Senast ändrad:

Som någon skrev, skicka ett rekat brev med ex "om inte grejerna är borta till det och det datumet så kastas sakerna." Så gjorde jag med en som hade en av mina hästar på halvfoder. Det blev strul och jag ringde flertalet gånger och h*n svarade inte. Till slut så skrev jag att jag passerar i den korsningen den tiden. Jag tar med mig grejerna om du inte hämtat dom här innan. Är du inte där så kastar jag sakerna. H*n kom inte och grejerna kasserades. Har inget hört från h*n heller och det var några år sen nu..

Skicka brev med vanlig postgång, men också som rek. Har du mailadress skicka det även som mail. Skicka samma brev, och skriv också att brevet skickats med vanlig postgång, som rek och via e-mail (eller hur du nu väljer att göra).

Kontakta KFM och hör om de är intresserade av att utmäta grejorna, de har också bra koll på hur du får förfara med dem.

I det kontrakt som jag skrivit på står det att jag "vid avtalets upphörande genast ska flytta häst, utrustning och andra tillhörigheter. Avhämtas inte häst eller utrustning vid avtalets upphörande äger hyresvärden rätt att sälja egendomen i enlighet med lagen om näringsidkares rätt att sälja saker som inte avhämtats (1985:982)".

Inget som hjälper dig i dagsläget, om inte den klausulen finns med i ditt hyreskontrakt. Men kanske något att tänka på vid uthyrningar framöver, vore ju maximal otur att råka ut för samma sak igen men säker kan man ju aldrig vara...

Tackar för svaren. Har nu lite mer kött på benen. Ringer KFM på måndag och hör vad dem tycker också. Annars får det bli ett brev och hämtar dem inte sakerna så blir ridskolan glad som får massa grejer.

Står inget i mitt kontrakt om att dem måste ta sina saker ifrån stallet när dem flyttar. Dags att ändra i kontraktet igen...

Tackar för hjälpen!

Senast ändrad:

Det var en sådan lösning jag var på jakt efter. Men hur funkar det med mottagarbevis? Måste hon då bekräfta att hon öppnat och läst brevet? Eller räknas det att brevet delats ut till hennes adress?

Googlade på det. Och om jag skickar ett rekommenderat brev och skriver mig som avsändare kommer hon knappast hämta ut brevet och då står jag lik förbaskat med alla sakerna kvar i stallet...
Kanske inte behöver skriva avsändare på brevet...

Bekräftar att hon har mottagit brevet eftersom hon får legitimera sig för att hämta ut det, däremot finns ju ingen garanti att hon läser det men det kvittar vid dessa sammanhang. Nej, det står inte vem brevet är från, inte förrän hon har brevet i handen vet hon det.

Var med om precis samma sak. Fast flickorna som lämnade sakerna var inte skylldiga nånting och hästarna var inte kvar längre. Det gick veckor, det gick månader. Tillslut efter flera påminnelser så delade vi upp sakerna vi som hade hästar på gården. Så nu kan boden användas igen och sakerna kom till nytta :).

Du behöver inte skriva avsändaradress på ett REK (men det är att föredra). Skickar du med mottagarbevis MÅSTE du göra det för att du ska kunna på den påskrivna m-beviset i retur.

Man kan välja "personlig utlämning" som tilläggstjänst för både vanliga REK och REK med mottagningsbevis.

Alla varianter av REK går att följa via postens hemsida på nätet med hjälp av det kollinummer försändelsen får. Mottagaren måste legitimera när försändelsen hämtas och skriva under avin. Största skillnaden mellan REK och REK med mottagningsbevis är det påskrivna beviset som man får i retur i det sistnämnda fallet, något som många företag och myndigheter använder sig av för den egna arkiveringens skull.

Senast ändrad:

du måste följa hyreslagen.. och det är synd att du inte skrivit detta tidigare..

Kvarlämnat lösöre måste förvaras av hyresvärden i 3 månader om ägaren av lösöret är känd och ett rekomenderat brev skickas, om man inte vet vem som äger sakerna är du skyldig att förvara lösöret i 6 månader. Efter utgången tid får lösöret bortskaffas på valfritt vis.

kort sagt
idag: packa ihop alla saker och ställ undan, skriv ett dokument på att du ställer undan sakerna för örvaring, skicka rekommenderat brev till henne om att hon har till 11 okt på sig att hämta sakerna.
11 okt: du får göra vad du vill med sakerna om hon inte hämtat dom. kasta, bränn, sälj, skänk bort eller använd själv, det är dina saker då..

Men bara för att du haft sakerna i 3 månader betyder inte det att du kan ta grejerna nu, du måste förvara dem 3 månader från det att du skickat REK..

Du behöver inte skriva avsändaradress på ett REK (men det är att föredra). Skickar du med mottagarbevis MÅSTE du göra det för att du ska kunna på den påskrivna m-beviset i retur.

Man kan välja "personlig utlämning" som tilläggstjänst för både vanliga REK och REK med mottagningsbevis.

Alla varianter av REK går att följa via postens hemsida på nätet med hjälp av det kollinummer försändelsen får. Mottagaren måste legitimera när försändelsen hämtas och skriva under avin. Största skillnaden mellan REK och REK med mottagningsbevis är det påskrivna beviset som man får i retur i det sistnämnda fallet, något som många företag och myndigheter använder sig av för den egna arkiveringens skull.

Förr skulle avsändare vara på rek för att man skulle kunns skicka tillbaka ej utlösta rek. är det ändrat nu då? Sen om mottagarbeviset ramlat bort kan man inte skriva ett nytt vid utlämning.

Skriv ett brev + mejl och skriv ett datum då hon måste hämta grejerna, kommer hon inte innan datumet så kastas allt.

Returbrev utan avsändare går upp till post- & telestyrelsen i Kiruna där de öppnas under strikt sekretess i hopp om att innehållet avslöjar avsändaren. Hittar man trots det ingen avsändare makuleras de (efter en viss arkiveringstid, har jag för mig). Men självklart är det en fördel att avsändaradressen redan från början finns utanpå kuvertet. Om det är krav eller ej vet jag inte, men eftersom jag jobbar dagligen med värdeposthantering och ser massor av REK utan avsändare så tolkar jag det som att det är ok att lämna in "anonymt".

Gällande mottagarbevis så förstår jag inte vad du menar? En klar fördel är att skriva adressat och avsändare både på "rosa lappen" (= själva mottagningsbeviset som går i retur till avsändaren) och direkt på försändelsen om rosa lappen skulle trilla av - vilket ofta händer. Det är inga problem att fixa nytt mottagningsbevis, detta kan ombuden själva printa ut.

Returbrev utan avsändare går upp till post- & telestyrelsen i Kiruna där de öppnas under strikt sekretess i hopp om att innehållet avslöjar avsändaren. Hittar man trots det ingen avsändare makuleras de (efter en viss arkiveringstid, har jag för mig). Men självklart är det en fördel att avsändaradressen redan från början finns utanpå kuvertet. Om det är krav eller ej vet jag inte, men eftersom jag jobbar dagligen med värdeposthantering och ser massor av REK utan avsändare så tolkar jag det som att det är ok att lämna in "anonymt".

Gällande mottagarbevis så förstår jag inte vad du menar? En klar fördel är att skriva adressat och avsändare både på "rosa lappen" (= själva mottagningsbeviset som går i retur till avsändaren) och direkt på försändelsen om rosa lappen skulle trilla av - vilket ofta händer. Det är inga problem att fixa nytt mottagningsbevis, detta kan ombuden själva printa ut.

Men då måste väl avsändare finnas på brevet? Eller finns avsändaren i Pablo (eller vad det heter nuförtiden)? Att det inte finns avsändare är ju Posten/ombudens fel i så fall.

/Jobbat sen 1973 med värdepost, numera inte alls

Jag fick REK förra veckan och det var ingen avsändare på det. Iofs betydligt roligare post än det som skall skickas här - mina nya tyglar från England :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag är så arg på mig själv och den dumma hyresgäst jag haft i mitt stall Har som ni nog förstår bara haft ett muntligt avtal... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 145
Senast: fatfin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring