VARFÖR ÖR MAN SÅ BLÅÖGD? Muntliga avtal, vad gäller?

Sv: VARFÖR ÖR MAN SÅ BLÅÖGD? Muntliga avtal, vad gäller?

Jag är ju inget stort företag;). Är en liten (eller rätt gravid och stor just nu:p) privatperson. På KFM sa de inget om att jag behöver skicka ut ytterligare en påminnelse till henne så hon får dessa 10 dagar på sig att ta sitt förnuft till fånga sedan går jag vidare med saken.

Det jag skickade till henne igår (och som hon bör få hem idag) är ju i princip en påminnelse. Dock har jag inte lagt på vare sig ränta eller påminnelseavgift. Vill ge henne en sista chans att betala den summan som det handlar om. jag är ju innerst inne en snäll person;).
Absolut, då har du gett henne en rimlig chans. Omkostnaderna tar du först med i kravet till KFM eftersom det medför extrakostnader för dig.

Hur räknar man ut hur mycket ränta det blir ifall hon inte betalat nu inom 10 dagar?
Du bestämmer först hur mkt ränta du vill kräva. Låt säga 8%. Då räknar du 8% på summan hon är skyldig, delar det med 365 årets dagar x antal dagar hon är försenad. Men på en stallhyra låt säga 1000kr som är försenad 10 dagar blir det i princip ingen ränta alls. Du kan säkert ta ut en högre ränta om du vill. Vi tar ut 24% i förseningsränta.
För att få reda på om hon har några skulder sen innan måste jag ävl ta en kreditupplysning på henne. Får jag göra det som privatperson? (undra om man ska ha det som krav nästa gång jag hyr ut en stallplats, att ta en kreditupplysning på hyresgästen...)
Det räcker att ringa kFM och kolla, hur lätt som helst. 0771 73 73 00.
Uppge hennes personnummer bara så får du reda på om hon har skulder och be dom kolla båda registren, dvs skatter och privata fodringsägare.

tackar för informationen.

Struntar nog i räntan. Bryr mig inte om de småsummorna, vill bara visa henne att man inte kan bete sig på det viset utan att det får koncekvenser. Hon är 21år men uppför sig en bortskämd 14åring i dagsläget.

Däremot ansökningsavgiften ska hon få stå för.

tackar för informationen.

Struntar nog i räntan. Bryr mig inte om de småsummorna, vill bara visa henne att man inte kan bete sig på det viset utan att det får koncekvenser. Hon är 21år men uppför sig en bortskämd 14åring i dagsläget.

Däremot ansökningsavgiften ska hon få stå för.

Jag tycker du ska ta med räntan i ansökningen ändå för du vet ju aldrig när hon slutligen betalar, därför KFM brukar vilja veta vilken ränta du kräver innan de skickar kravet vidare, för räntan löper ju på hela tiden även efter du skickat in ansökan och ända tills den dag hon betalat. Man brukar skriva såhär: "Ränta X% fram tills dagens datum, därefter ska ränta enl räntelagen gälla tills betalning sker."
(dvs 8% enheter över referensräntan.)

En annan tanke som slår mig, hon är 21 år och har förmodligen inga skulder ännu. Gör klart för henne vad som händer när man blir skickad till KFM. Många unga är så blåsta att de inte fattar att de får kan få betalningsanmärkningar som sitter kvar flera år som gör att de ej kan få abbonnemang på ens en mobil, pga av endast slarv. Om du inte vill ta det på telefon skicka ett brev med konsekvenser likt den texten som "lovisaeleonora" skrev, så att hon verkligen fattar att det är allvar och det kommer påverka hennes framtid.

Rättar mig själv här. Om du ska räkna ut räntan ta mitt räkneexpempel men räkna alltså med 8% enheter över referensräntan som ligger på 4,5 % tror jag dvs du räknar 12,5%. Det blir inga direkta pengar iallfall men något att utgå ifrån.

Du är nog lite snällare än vad jag är! Jag tycker inte TS ska upplysa om koncekvenserna om att hon inte kan teckan mobilabinemang osv. Tycker hyresgästen kan få lära sig den hårda vägen :devil: Då kanske hon lär sig en läxa och börjar uppföra sig som folk!

Ja det där kan man ju göra som man känner, värden kanske är medveten om att hyresgästen mkt väl är insatt men bara struntar i sin skuld, då kan man gott och väl skicka direkt och å andra sidan, betalar man till KFM när man får kravet så får man ju ingen anmärkning.

Det ska rätt mycket till innan det blir anmärkning. När KFM´s utskick kommer skriver man bara TVISTIG FORDRAN och skickar tillbaka till KFM. Då får man ta det vidare till rätten. Och det är nog inte många som kostar på sig den dyra processen för att få några tusenlappar.

Men absolut är det värt hundralapparna att registrera sin ansökan hos KFM, jag tycker det tyder på att man som fordringsägare verkligen menar allvar.

Det ska rätt mycket till innan det blir anmärkning. När KFM´s utskick kommer skriver man bara TVISTIG FORDRAN och skickar tillbaka till KFM. Då får man ta det vidare till rätten. Och det är nog inte många som kostar på sig den dyra processen för att få några tusenlappar.

Men absolut är det värt hundralapparna att registrera sin ansökan hos KFM, jag tycker det tyder på att man som fordringsägare verkligen menar allvar.

Anmärkning blir det ganska snabbt om man är ung, dum o blåst o slänger pappret från KFM i papperskorgen...:angel:
Det är väl det som är risken för gäldenären som inte förstår bättre.

Den text som Lovisaleonora_ skrev har jag skrivit dit på fakturan som jag skickade till henne. Väljer hon nu att strunta i det så är det hennes ensak. Fast jag tycker nästan lite synd om henne som inte tar det på allvar och bara betalar de 1100kr, kommer bli en dyr stallhyra för sep månad helt i onödan om hon bara skiter i att betala.
Då får hon lära sig den hårda vägen.

Jag tycker också du har uppfyllt ditt ansvar om upplysning om konsekvenser vid utebliven betalning. Tjejen kan ju själv ringa KFM om han är intresserad, men just den här typen av människor brukar sällan vara intresserade av dylika bagateller...

Förhoppningsvis svider de extra slantarna så inför nästa räkning hon får blir hon betydligt noggrannare med betaldatum. Men det är det som är så tragiskt att en del struntar i räkningar bara för att det är en sån liten struntsumma.
Så en räkning på 100 kr blir ju lätt ca 700kr med alla avgifter. Det kostar ju lika mkt att indriva en liten räkning som en stor.
Lycka till och återkom gärna hur det gått!

Jag får ju inte tag i henne längre. Hon lägger bara på luren när jag ringer och skickar sedan en massa mindre trevliga sms till mig. Hon får skylla sig själv nu. Känns iallafall bra att de var så trevliga på KFM och tyckte att det var självklart at hon skulle betala. Får väl se hur lång tid det tar innan jag får några pengar.

Men som jag förstod det så har hon ju först och främst de 10 dagar jag har gett henne på sig. Och sedan 10 dagar från det att brevet från KFM anländer att underteckna något, hängde inte riktigt med på vad:confused: och efter det ytterligare 10 dagar för att betala och annars gick det vidare ytterligare.

Har tänkt kontakta KFM igen sen innan jag skickar in blanketten bara för att allt ska bli rätt. Hoppas ju fortfarande att hon tar sitt förnuft till fånga och betala nu när min faktura kommer till henne men den chansen är nog minimal.

Jag ska leta reda på tråden sen när allt är klart och rapportera hur det gick:).

Hon har trettio dagar på sig från det att fakturna ställts ut. Egentligen. Om inget annat överenskommits. Nu är gjort gjort, men fakturan skulle egentligen ha fakturadatum den 1/9, med betalningsdatum 30/9, för det är så det är överenskommet er emellan. Då har hon haft 30 dagars betalningsvillkor.

Hon ska underteckna att hon är delgiven. Skiter hon i det drar det ut MÅNADER på tiden, då ska delgivningsman engageras för att få henne att ta emot och skriva under att hon tagit emot.

Tyvärr tar det ganska lång tid innan man hör nåt ifrån dom efter att man skickat in, så efter 3 v kan du ju ringa till KFM och kolla så att processen är igång och kolla också om hyresgästen bemött KFMs krav. Hon måste också bli delgiven kravet och det kan ta sin tid om hon struntar i alltihopa, men det är bara att vänta. Tids nog så kommer hon att bli delgiven. Jag kan ge exempel på från det att vi skickat in tills utslag kommit tog det från 3-4månader.

jo egentligen är det 30 dgr som gäller men vi har skickat in till KFM med fakturor på 10 dgr och KFM har aldrig ifrågasatt det.

Jag får ju inte tag i henne längre. Hon lägger bara på luren när jag ringer och skickar sedan en massa mindre trevliga sms till mig.

Bra att hon som vuxen kan hantera en seriös diskution. *Ironi*

Aja, kul för henne att hon hamna hos Inkasso :D .. 21år dessutom, känns ganska bortkastat att få anmärkningar för att man inte betalde in i tid. Mycket trevligt sen när hon ska köpa något på avbetalning :idea: !

Hoppas du får dina pengar, mycket onödigt av henne att kasta bort hennes tid, och framförallt DIN tid.

Det handlar inte om att hon betalar in för sent utan det handlar om att hon vägrar betala över huvud taget.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ingått ett avtal med ett företag. I pappren jag skrev på anges en tid som avtalet skall gälla (1002 timmar). På ett möte...
Svar
9
· Visningar
608
Senast: tanten
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 470
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Ska försöka göra en lång historia kort;). En tjej hade under hösten och vintern 4 st hästar inhyrda hos mig. Efter X antal månader... 2
Svar
24
· Visningar
4 963
Senast: LitenIsa
·
S
Ekonomi & Juridik Åter igen har jag blivit totalt överkörd av den inackorderingsvärd som jag har hästen hos! Det handlar alltid bara om pengar och att...
Svar
8
· Visningar
3 044
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka