VARFÖR ÖR MAN SÅ BLÅÖGD? Muntliga avtal, vad gäller?

Sv: VARFÖR ÖR MAN SÅ BLÅÖGD? Muntliga avtal, vad gäller?

Men vad är det för störd människa som tycker att man inte behöver betala om man har hästen på bete hos nån?! :confused:

Jag vet inte. Hon verkade så seriös och vettig när jag partade med henne och träffade henne innan hon flyttade hit hästen. Men skenet kan bedra. Och nu när hennes plats ska tillsättas har jag begärt referenser av dem som är intresserade, plus att det finns ett kontrakt.

Vi blir en erfarenhet rikare både hon och jag, fast jag tror att hennes kommer svida lite mer än vad min gör.

Det handlar inte om att hon betalar in för sent utan det handlar om att hon vägrar betala över huvud taget.

Om det nu går som du har tänkt, så lär du nog får betalning, inte precis som hon hade förväntat sig kanske :banana:

Det finns många störda människor. Har precis drabbats själv idag. Jag har varit på väg flera ggr att säga upp min inackordering för jag orkar inte med henne längre. Hon betalar hyra i efterhand och jag har inte fått hyran ännu. Jag har haft känslan länge att det är något i görningen och idag fick jag det bekräftat. Hon tänker flytta på söndag. Hon har inte sagt ett ljud till mig och jag är övertygad om att hon tänkte sticka bara. Som tur var fick jag ju nys om det och jag gick på henne idag och har fått hyran i a f. Men de extra dagarna får jag väl inte betalt för. Och det här är en vuxen människa med barn och allt. :angel:

Min hyresgäst är oxå en "vuxen" (21årig) människa med 2 barn.

Skönt för dig att du fick betalt iallafall. Min hyresgäst passade ju på att flytta när jag inte var hemma så när jag kom hem var hennes häst bara borta. Rätt smart då det är lattare att ignorera telefonsamtal än ett öga mot öga samtal;).

Har ännu inte fått in några pengar iallafall, hon har tills nästa fredag på sig annars postas brevet till KFM :devil:.

En liten fundering är ju om du kanske ska erbjuda henne att betala hälften nu och hälften nästa månad?
Det kan ju vara så att hon inte har råd, och därför tjorvar.

Inte för att hon har någon rätt att göra det, eller du någon skyldighet att erbjuda henne den möjligheten, men det kanske går fortare att få pengarna då tänkte jag?

Uppdaterar lite.

Tiden är nu ute för henne coh igår skickades papperna till KFM. Som jag har förstått det har hon nu 10 dagar på sig att intyga att hon fått pappren ifrån dem och sedan ytterligare 10 dagar på sig att betala.

Men det jag funderar på är hur lång tid det tar för KFM att skicka ut papper till henne? De bör ha mitt papper på måndag. Kommer jag att få någon info om vad som händer? Antar att jag får hem en faktura på de 300kr som det kostar (som sedan är medräknat i hennes skuld till mig).

Uppdaterar lite.

Tiden är nu ute för henne coh igår skickades papperna till KFM. Som jag har förstått det har hon nu 10 dagar på sig att intyga att hon fått pappren ifrån dem och sedan ytterligare 10 dagar på sig att betala.

Men det jag funderar på är hur lång tid det tar för KFM att skicka ut papper till henne? De bör ha mitt papper på måndag. Kommer jag att få någon info om vad som händer? Antar att jag får hem en faktura på de 300kr som det kostar (som sedan är medräknat i hennes skuld till mig).

Om hon inte intygar att hon mottagit kravet så måste hon bli personligen delgiven. Det beror alltså delvis på henne hur lång tid ärendet kommer att ta.
Inte ovanlig tid är ca 4 månader. Du kommer inte att få någon info förrän målet gått så lång som till utslag.
Därför är det bra att ringa dit efter ca 3 veckor och kolla om hon skickat tillbaks delgivningskvittot och om hon motsätter sig kravet på något sätt.
Så det är bara att vänta och ha tålamod. ;)

Okej. Tack för svaret.

Då är det bara att vänta och se. Ska nästan bli lite spännande och se vad hon beslutar sig för att göra;)

Ja om hon inte redan har krav på sig sen tidigare, så brukar de flesta betala när de inser att det inte går att gömma sig längre.

Om någon är nyfiken så kan jag nu uppdatera igen. Har idag pratat med KFM och de har skickat ut 2 brev till henne men hon har ännu inte delgivit att hon fått dem. Om hon inte svarar nu efter andra brevet så gick det till något som kallades spikning (om jag minns rätt).

Det får ta den tid det tar, hon lär knappast komma undan. Men märklig människa som inte verkar ta ens KFM på allvar. Hon har ingen betalningsanmärkning sen tidigare.

Jag håller på dig! Egentligen gör du faktiskt henne en tjänst, hon behöver lära sig hur det fungerar här i samhället - att man inte kan smita från sitt ansvar.

Jag vet vem du pratar om, har träffat denna person i jobbet. Hon berättade faktiskt om det här, och jag rådde henne att antingen betala eller också bestrida, om hon ansåg sig ha tillräckligt på fötterna för att göra det. Hon berättade ju sin sida av historien, men nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Ärligt talat kommer jag inte ihåg exakt vad hon sa, men det var mindre fördelaktiga saker om dig. Personligen tycker jag att det är så onödigt att bråka om något sådant, men hon håller fast vid att hon har rätt och inte ska behöva betala. Jag vill inte baktala någon, men det du skriver verkar vettigt och jag lutar åt ditt håll, måste jag säga. För om du gjort fel, varför skulle du då skriva i ett forum och be om råd? Det här inlägget leder ingen vart, men jag tycker iaf du ska stå på dig, eftersom det är en principssak och rätt ska vara rätt. Men det är verkligen tråkigt att saker och ting ska behöva bli så infekterade när det hade kunnat lösas så enkelt.

Jaja. Hoppas allt går bra.

MVH//Ebba

Jag håller med dig, tycker det är onödigt och trist för henne. Kommer bli VÄLDIGT mycket dyrare för hennes del nu.

Klart hon berättar mindre trevliga saker om mig hur ska hon annars kunna försvara sitt märkliga och barnsliga uppträdande. Men jag vet att jag inte har gjort fel. Mina andra inhyrningar kan även dem intyga hur hon "skötte" sig då hon hade sin häst här.

Hoppas för hennes egna skull att hon tar sitt förnuft till fånga snart för det är inte roligt att vara så ung och få anmärkning hos KFM vilket hon tillslut kommer att få om hon inte betalar. Jag har alldeles för många bevis;).

Har det inte redan skickats till KFM? Isåfall får hon väll hur hon än gör en anmärkning?

Jag kan inte riktigt svära på hur det fungerar. Mycket möjligt att hon får en anmärkning hur eller hur då det redan ligger hos KFM. Jag antar att ju snabbare hon betalar destå mindre koncekvenser blir det.

Dock har hon valt en märklig strategi. Hon varken bestrider ärendet eller betalar utan väljer att ignorerar breven ifrån dem:confused:. Känns som ytterligare ett bevis på att hon vet att hon inte har något att komma med i slutändan.

Jag har skött min del nu, fyllt i alla papper och skickat kontoutdrag mm till KFM så nu låter jag dem sköta jobbet.

Nej, man får inte anmärkning förrän skulden är fastställd. Får jag ett krav från KFM kan jag bestrida det, då får fordringsägaren bestämma om de vill lägga tid och pengar på att gå till tinget för att fastställa skulden. OM tingsrätten fastställer skulden kommer anmärkningen. Har dock för mig att man får kort frist på sig att betala från domen, innan anmärkningen är ett faktum.

www.kronofogden.se innehåller mycket bra information.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ingått ett avtal med ett företag. I pappren jag skrev på anges en tid som avtalet skall gälla (1002 timmar). På ett möte...
Svar
9
· Visningar
608
Senast: tanten
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 470
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Ska försöka göra en lång historia kort;). En tjej hade under hösten och vintern 4 st hästar inhyrda hos mig. Efter X antal månader... 2
Svar
24
· Visningar
4 963
Senast: LitenIsa
·
S
Ekonomi & Juridik Åter igen har jag blivit totalt överkörd av den inackorderingsvärd som jag har hästen hos! Det handlar alltid bara om pengar och att...
Svar
8
· Visningar
3 044
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka