iloveyou

Trådstartare
nu har en ridskola nära mitt stall fått kvarka:eek::eek::eek::eek:

är ju helt livrädd för att min häst/mitt stall ska få. det ligger kanske 10 min bilväg därifrån på andra sidan motorvägen men ändå.

dessutom var jag där och tränade (dock inte på min häst) för 2 veckor sedan.

tänk om smittan fanns redan då? :(

är skitorolig och arg....kan man ta prover på våra hästar i vårt stall för att se om dom har fått så man upptäcker det på en gång, och finns det nåt man kan göra för att undvika???

Sv: Kvarka!

okej..men vad är symptomen?? ska tempa varje dag men vad kan man göra mer för att undvika smittan?

är kvarka dödligt?? :eek:

Om jag förstått det rätt så smittar ju kvarka inte i luften. Det smittar vid kontakt. Tex om du hanterar en sjuk häst och får snor på jackan och går vidare till ditt stall. Så om alla som besöker ditt stall är noga med att ha rena, tvättade kläder på sig och ni inte besöker andra stall så är det nog lungt.
Jobbade själv på en gård med ca 15-20 hästar där vi fick kvarka. Alla klarade sig fast vissa blev riktigt dåliga! Tvättade mig och bytte kläder innan jag åkte till min egen häst och det gick bra.

De vanligaste symtomerna är:

*Gult var som rinner ur näsan
*Hosta
*Bölder i halsregionen som ibland brister
*Hästen har svårt att svälja
*feber
*Dålig aptit
*Trötthet

Hur gammal är din häst/hästar? Kvarka är ju en typisk unghäst sjukdom som vanligast drabbar hästar i ålder 6 månader - 5 år och oftast har hästen haft en virusinfektion tidigare. Smittan sprids genom direkt kontakt mellan hästar eller om du t.ex får var på jackan, foder, transporter mm.

Undvik att få besök från andra människor som kan ha varit i andra stall eller som ni inte känner till. Låt inte hästarna möta/träffa nya hästar och tvätta kläder noga.

den är 9, i tävlingskondition om det är till nån hjälp..

men så det smittar bara genom att man träffar en sjuk häst, för jag va ju i det stallet för 2 veckor sedan, på morgonen, men då var det ingen häst där som visade symptom. sen åkte jag till mitt stall på kvällen..

ska träna imorgon men vet inte om jag vågar för det kommer vara med en häst som står i ett stall där 2 ridlärare från ridskolan med kvarka står, och dom lär ju inte ha bytt kläder osv mellan ridskolan och privatstallet..

skulle ni våga vara med på träningen?

den är 9, i tävlingskondition om det är till nån hjälp..

men så det smittar bara genom att man träffar en sjuk häst, för jag va ju i det stallet för 2 veckor sedan, på morgonen, men då var det ingen häst där som visade symptom. sen åkte jag till mitt stall på kvällen..

ska träna imorgon men vet inte om jag vågar för det kommer vara med en häst som står i ett stall där 2 ridlärare från ridskolan med kvarka står, och dom lär ju inte ha bytt kläder osv mellan ridskolan och privatstallet..

skulle ni våga vara med på träningen?

Det är ju inkubationstid på kvarka, kommer inte ihåg hur länge, men det kan du ju kolla upp. Om din häst inte har blivit sjuk inom den tiden (sedan du var i det aktuella stallet), så har den inte blivit smittad. Ridlärarna SKA duscha och byta kläder när de går mellan ridskolan och privatstallet och om de är ansvarsfulla människor så gör de säkert det också, för de vill väl inte att deras hästar ska bli sjuka eller sprida smittan till ett annat stall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 078
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka