Z

Zawilca

Hej jag undrar om någon skulle kunna förklara för mig vad kvarka är för någon sjukdom, symptom för det och vad man gör åt det?

Det är nämligen såhär att ridskolan som ligger ca 1 km från vårat stall har eventuellt drabbats av kvarka. Jag skulle vilja veta mer om det för att kunna urskilja förändringar och liknande på min häst ifall de skulle spridas. Någon som är kunnig? :)

/Zawilca

Sv: Kvarka

Kvarka är en övre luftvägs sjukdom som orsakas av bakterien Streptokockus equi. Symptomen är nedsatt allmäntillstånd, ofta hög feber, tjockt gulgrönt snor, ev andningssvårigheter, svullna lymfknutor ffa i käkgropen.

En häst som har kvarka kan utveckla bölder i käklymfknutorna. En del hästar drabbas av följdsjukdomar, t ex lunginflammation, sk kastad kvarka - en variant där bakterien orsakar bölder i olika inre organ - och anasarka (generella vätskeansamlingar i kroppen).

Sjukdomen är mkt smittsam och inkubationstiden är kort, från ngr dagar till 2 veckor. Smittade stall ska hållas helt isolerade, rekommendationerna är 3-4 veckor efter att sista hästen visat symptom.

Kan en häst som haft en följdsjukdom vara symtomlös smittbärare efter att den blivit frisk? Läste det på asv.se
Hur får man reda på det isf och vad gör man åt det?
Hur vet man om hästen fått följdsjukdom??

Ett stall som ligger ca 500 m bort från vårat stall har misstänkt kvarka och är isolerat. Hur stor är risken att det sprids till oss? Våra hästar och deras har inget med varandra att göra, vi bor bara nära.

Bakterien smittar via direktkontakt mellan smittade-friska hästar, genom utrustning, tex vattenhinkar, träns eller borstar eller att människor för smittan vidare om de går från smittat stall till ett friskt stall under förutsättning att man inte byter skor och kläder emellan.
Man vet inte säkert hur länge bakterien kan leva utanför sin värd (hästen), men uppgifter finns på att bakterien överlever 3 dagar i jord, 7 dagar på tex trästaket och 30-45 dagar vid en vattenkälla tex en vattenhink.

Om det smittade stallet är isolerat och ni i övrigt inte har någon kontakt mellan stallen så ser inte jag en övervägande risk att kvarka skulle spridas till erat stall.

Svar till Saxo:

Många hästar kan vara symtomfria smittbärare av kvarka. Kvarka är en mycket komplex sjukdom och bakterien likaså. Hos vissa hästar, som tidigare drabbats av kvarka, stannar bakterien kvar i en viss typ av vävnad i små mängder, som gör att den är smittbärande.
Det finns sätt att identifiera smittbärare, genom endoskopi, som kan lokalisera dessa bakterieansamlingar och ta bort dem genom operation. Detta är mycket tidskrävande och måste göras på klinik.
För att se om en häst har blivit exponerad för kvarkabakterien kan man (i alla fall i England via AHT, Animal HealthTrust) göra ett blodprov som påvisar antikroppar mot bakterien.

/ Qbaby... som forskar på kvarkabakterien:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 524
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka