C

Cepta

Nu har det kommit kvarka till det stall där jag tar lektioner en gång i veckan. :( Undrar hur man gör sina stallkläder "osmittade" igen, nån som vet om det funkar med att kasta in skor m.m i frysen?

Sv: Kvarka

när grannstallet fick kvarka så va det tvättmaskinen som gällde ;) hjälpte till med stalltvätten några ggr. och tvättade ALLT jag haft på mig i 60 grader med en gång när jag kom hem. mitt stall klarade sig från smitta. huruvida det funkar med frysen har jag ingn aning om.

grannens stall sattes i karens tills alla hästar va friska.

Det jag vet är att Streptococcus equi är en svårdödad baskelusk, som kan kapsla in sig, och överleva länge i tex stallmiljö. Jag skulle inte lita till frysen...

Skorna badar du i vikonlösning. Kläderna tvättas i maskinen.

Skorna badar du i vikonlösning. Kläderna tvättas i maskinen.

.. efter att du skrubbat skorna noggrannt, desinfektionslösningar kan inte desinfektera genom lort.
Glöm inte ridhjälm och annat sånt om du tänkt rida på båda ställena. Det bästa är att hålla dig ifrån stallet med kvarka om du har möjlighet.

Tvätta kläderna i tvättmaskin som vanligt, och det som inte går att tvätta där gör du rent med Virkon.

Naturligtvis. Bra att du utevecklar det . Kändes så uppenbart att jag inte skriv det bara ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 683
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka