M

Morsan62

Hej allihopa!

Är en hästtokig mamma till hästtokiga barn! En fråga om kvarka! Har letat på nätet men inte hittat något bra svar. Om jag har en häst i ett stall med konstaterad kvarka men min häst är symtomfri, kan och får jag då fortsätta rida omkring i skog och mark där det finns andra hästar? Hur skulle ni göra? Vi tar tacksamt emot alla svar snarast!!

Gnägg på Er!
 
Sv: Kvarka

Nej, för du kan fortfarande bära på det och DU har ju det i kläderna oxå. Tänk på det!!!!!
 
Sv: Kvarka

Hej igen!

Jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg, det är inte vi som har kvarka i stallet utan ett annat stall. Jag vill inte gärna att det blir långvariga bråk mellan hästägarna utan vill därför veta lite hur man skall bete sig om man har en symtomfri häst från ett kvarkasmittat stall.
 
Sv: Kvarka

Risken att sprida smitta genom att rida friska hästar i skog och mark är troligen liten eftersom kvarka smittar genom direktkontakt med infekterade vätskor (upphostningar etc), men risken att sprida ett infekterat klimat mellan hästägarna är desto större. Man vill gärna att det ska vara någons fel om man drabbas av kvarka eftersom det ställer till problem oavsett om hästen blir sjuk eller inte, t ex kan förstöra en noggrant planerad tävlingssäsong, eller göra att en ridskola/turridningsverksamhet får stänga igen under en period med ekonomiska förluster som följd.

Om grannstallet senare skulle drabbas av kvarka och den friska hästen som ridits i skog och mark senare skulle insjukna kan smutskastningen vara ett faktum, även om det är mycket mera sannolikt att man plockat upp smittan på annat håll. Därför tycker jag man ska visa hänsyn och hålla sig hemma, alternativt komma överens mellan stallen var man ska rida någonstans så att man inte går ivägen för varandra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
2 145
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 027
Senast: Solstig
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 154
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp