_Runaway_

Trådstartare
har lite frågor om kvarka, jättetacksam för svar! Det är ett stall i närheten som ev. drabbats av kvarka. En häst har visat symptom och svaret kommer imorgon från vet. Nu är jag lite orolig över hur lätt smittan sprids? Gården är typ en knapp halvmil härifrån "fågelvägen", och vad jag förstår så smittar det inte så lätt genom bara luften? Grejen är att stallet ägs av min kompis familj. Jag brukar aldrig vara i stallet när jag är där, men frågan är ju om jag över huvud taget ska vara på gården när det finns smitta? är aldrig i stallet, i kontakt med hästar eller så. Men gården är ju rätt liten, inga stora avstånd mellan byggnader och så. Familjen har hund och två katter som strövar över gården, kan de bidra till smittspridning? Är det lugnt om jag efter besök där byter kläder och duschar innan jag går ut till våra hästar?
Sen är det så att en eller två hästägare på vår gård har bekanta/kompisar på den nämnda gården. Ska man förbjuda de från att besöka den för att vara säker på att de inte sprider något? Eller sätta stränga regler om att bta kläder och skor innan de kommer hit? Vi vill absolut INTE ha någon smitta för det är två hästar som åker och tränar/tävlar lite är och där, samt att vi ju vill ha våra hästar friska.
 
Sv: Kvarka!

smittan sprids inte genom luften (av vad jag har fått lära mej iaf) utan den sprids genom direktkontakt, utrustning, boxinredning, kläder m.m.
om djuren kommer i kontakt med hästarna eller utrustning tex. så för de med sig smittan vidare så jag skulle kanske inte klappa dem eller så..:smirk: ...visst räcker det med att du byter kläder och dushar...har själv vart med om det där..men skor och sånt som du kanske använder även i ditt eget stall ska du desinficiera (stavning:angel: ) skor, hjälm m.m.
besökare gör nog inget så länge de inte är i kontakt med hästarna, stallet, stalkläder på något vis, då de kan dra med sig smittan. men det beror kanske på ifall de har kontakt med hästar på annat håll oxå..om de har det så vore det kanske bra, för att vara på den säkra sidan, om de kunde byta om när de kom hem innan de drar vidare till nästa stall...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 226
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 445
Senast: iNHALE
·
Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 367
Senast: emma-vsm
·
Samhälle Måste få vädra mina tankar lite. Igår fick min sambo en inbjudan till en kompis födelsedagsfest om knappt tre veckor. Festen kommer att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 287
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp