Jen80

Trådstartare
Har sett lite trådar där folk "varnat" för kvarka och varför ska jag vara sämre ;) .

Varför håller folk tyst om smittor? Jag får inte ihop det riktigt.
Det är väl inget att hålla tyst om?! För Allas skull! Inte minst för hästarna.

Vårt stall är numera isolerat pga misstanke om kvarka, prover togs på min häst idag. Han är Riktigt riktigt dålig, och inte fasen går det framåt direkt (vet. på väg ut Igen, kolik....han dricker inte.. :( ).
Hur vi har fått det? Ingen aning.
Däremot har vi fått veta via alla veterinärer vi varit i kontakt med att det är drabbade stall i den lilla by där jag har Misse inackorderad. Vi har ringt runt som galningar till alla stall vi känner till och berättat om vårtl, det trodde jag alla gjorde? :confused:
Fast uppenbarligen fungerar det inte så... INGEN vi pratat med visste vilket stall som är smittat sen tidigare - alltså håller de tyst om det (tro nu i nte att jag anklagat någon - än - utan bara informerat om vårt stall Och att det fiinns ett till som är drabbat..). Vilket otroligt bra samvete den stallägaren borde ha :mad: . En av alla jag pratat med idag har alltså totalförnekat att de har smitta, det hade jag aldrig haft samvete till att göra. Urk.
Smitta är smitta, och för allas skull Borde man informera om det...

Är både arg och ledsen, fruktansvärt ledsen faktiskt :(.

Så. Bor du i Ängelholm, håll koll på din häst - kvarka flödar för fullt.

Sv: Kvarka

Ja men det är väl klart att man måste informera om man har fått sådan smitta i stallet, det är ju för allas bästa. Inget man ska hålla tyst om!! :mad:

Det är ju för alla våra hästars bästa! Näe någon måtta får det väl vara iaf! :crazy:

Hoppas att era hästar blir friska snart å att allt går bra!

http://www.travsport.se Gå in på h... Här kan man hålla sig litet uppdaterad. HH

Senast ändrad av en moderator:

Ojdå, är det kvarka dags nu igen *suck*. Få väll se till att hålla ögon och öron öppna, då vi bor i närheten.

Jag är glad att man har eget stall, för då har man koll på var sina hästar är samt vart man tar dem någon stanns!

Precis in åsikt! :bow:
Fast tyvärr håller inte alla med...

Jodå, hästarna bli nog friska snart (hoppas jag..). Fast bra mår de Inte, Misse fick jag och vet. kämpa som idioter med inatt :(. Han Började piggna till efter 15 L dropp, så vid tre-tiden var det "faran över" och jag fick sova lite. Nu är jag på väg dit igen för att sätta ett dropp till, och efter det ringa vet. och rapportera.

Urk. Är fortfarande arg och ledsen :(

Därför att det är något fult i att ha blivit smittad.

Vi har ju haft streptococcus zooepidemicus som man ska anmäla nuförtiden men veterinären gjorde det inte och några i stallet blev tokiga när jag försökte ringa till gänget på Solvalla själv. De pratade i princip inte med mig och vägrade dela på betalningen av provsvaret som vi alltid gjort innan.

För de ville ju kunna åka iväg och träna... :cool: :eek:

Här borta är det tvärt om...
Bara en häst är lite snuvig så går kvark-larmet.
Veterinärerna kommer springandes o alla stall stängs. Det händer vaaaaarje höst ett par gånger och vaaaarje gång visar det sig vara en lite höstförkylning.... ingen kvarka alls. :crazy:
Visst är det bra att vara på sin vakt men det kan ju inte vara kvarka varje gång en häst blir hängig.
Otrolig nog har vi i år haft två feberhästar i stallet utan att larmet gick.... ! Däremot spreds ryktet att dom hade loppor i stället :eek:

JA det är ett fasligt smygande med kvarka. Mina grannar fick kvarka på sina hästar: Jag fick höra det bakvägen. Gården vart satt i karantän men den sköttes mycket dåligt. Hästar togs från gården till ett turridningsstall helt nära. Därifrån reds det ut på tur i skogarna där även annat folk ock fä rör sig. Dessutom så åkte hästar till och från stället innan karantänen var upphävd. Fast de hade ju "isolerat" smittan i en hage. Så det är inte underligt att det smittas.

Står ju om ett litet stall i Ängelholm på den sidan? Men det var ju ett tag sedan typ en månad sedan!

Vad är det med folk egentligen?! :eek:
Man får väl för 17 tänka på hästarna?
Kvarka är inte att leka med och att ens tänka tanken att man inte skulle informera, finns inte.

Hoppas det blir bättre med pållen!

Det är så sant, men jag anser att man har en moralisk skyldighet att hjälpa sina medmänniskor att slippa smitta på sina hästar. Det är av omtänksamhet som man bör informera - även om man inte är skyldig att göra det.

Ja, man kan verkligen undra hur det resoneras. Skulle jag få nåt i mitt stall skulle jag leka mistlur så att alla höll sig borta, för hästarnas skull...

Hoppas din pålle kryar på sig!! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 375
Senast: Pinus
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 388
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama