Kvarka eller nått annat??

C

Chippen88

Min föredetta ponny går just nu på bete å en annan häst i hans hage har blivit sjuk. Den ponnyn har varit på ridläger i småland å precis kommit hem. Men nåra dagar efter att han kom hem så började han hosta å idag hostade han gult. Vetrinären har varit ute å tagit prover men svaren har inte kommit. Tror ni att de är kvarka eller vad kan de annars vara?? Han visar inga andra tecken som feber eller näsflöde å min förra ponny som går i samma hage visar inga symtom alls.. Snälla svara om ni har nåra ideer.. orolig

Sv: Kvarka eller nått annat??

Klart det kan var kvarka, kan också vara någon annan bakterie som spökar. Näsflöde är ett av de mest typiska symptomen för kvarka. Men odling behövs fär att säkra vilken bakterie som det är fråga om. Du behöver inte vara jätteorolig för din ponny. Vuxna friska hästar klarar ofta kvarkan utan större bekymmer men visst är det en besvärlig sjukdom att få i och med att man måste isolera stallet.
mvh
Lejonelle

va bra alla säger ju att kvarka är en så allvarlig sjukdomm men ja har inte riktigt förstått hur hästen kan påverkas av den. klart att de inte är kul att hästen blir sjuk å måste vila men de viktigaste är ju att han klarar sig utan några "men" av sjukdommen.

Din häst får näsflöde, hosta och hög feber. Den har ont i kroppen och mår kass, helt enkelt. Den får bölder i käftgropen som sedan spricker och det rinner ut var. Oftast drabbas unghästarna värst eftersom äldre hästar har fått en viss immunitet. Numera sätter man inte alltid in antibiotika eftersom hästen blir immun när den haft sjukdomen. Har man väl fått kvarkan till stallet så är det bättre att hästarna blir sjuka samtidigt så att man blir av med sjukdomen någon gång, annars kan det bli väldigt långdraget. Stallet är isolerat från det att sjukdomen konstaterats till 21 dagar efter den sista hästen blivit frisk. Smittan sprids via kontakt med näsflöde/var t ex genom att hästar nosar på varandra, att hästen hostar på människan som sedan går in till en annan häst eller att utrustning t ex vattenhinkar flyttas mellan hästar. Om ni får kvarka så måste du duscha och byta kläder och skor innan då åker från det smittade stallet till något annat stall.

Det är jättejobbigt att få kvarka till stallet pga isoleringen och hästarna blir ordentligt sjuka men de flesta hästar blir bra på ett par veckor. Svaga individer (gamla hästar, föl, hästar som är nedsatta av någon annan anledning) kan bli mycket sjuka och kanske inte klarar sig. Om bölderna sätter sig inne i kroppen (sk kastad kvarka) är det allvarligt och då kan hästen dö. Men om kvarkan får ett normalt förlopp och hästen inte är svag eller sjuk av någon annan anledning blir den oftast frisk och får inga men av sjukdomen.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 350
Senast: TinyWiny
·
Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Cornelia
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka