kvarka! (Behöver snabbt svar)

bambi82

Trådstartare
Kan en häst som själv inte visar symptom men kan vara smittad i sin tur smitta andra hästar? eller smittar det först när sjukdomen brutit ut.? Har en häst i stallet som varit i ett stall som vi nu fått veta ev har kvarka, så funderar nu på om det gör nån nytta att ställa den hästen i egen hage eller om skadan redan är skedd så att alla ev är smittade... Något luddigt kanske men hoppas ni förstår hur jag menar.

Sv: kvarka! (Behöver snabbt svar)

enligt min sjukdomsbok om hästens infektionssjukdomar står följande: Smittan kan ligga latent upp till ett halvår eller mer utan att hästen visar symtom. Stressmoment, tex: sjukdom, transport, foderbyte utlöser då oftast sjukdomen...Troligen är det få hästar som är kroniska smittbärare utansymtom.

Inkubationstiden är normalt: min 3-6 dagar och max 2-8 dagar. Jag personligen skulle ställt denna häst för sig själv minst 10 dagar. Tror man kan skicka in ett svabbprov och kolla.

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=697

Senast ändrad:
Sv: kvarka! (Behöver snabbt svar)

Tack, ska ställa henne själv imorgon. Avaktar att skicka in prov tills de i andra stallet fått svar på sina prover, för än så länge är ju inte smittan ens konstaterad där. Men det skadar ju aldrig att vara försiktig, för OM dom nu har det vill man ju undvika att fler blir smittade.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar