Kvalregler Lag-SM ponnyfälttävlan

S

Snurro

Är det verkligen sant att D-pnnierna bara behöver genomföra 2 debutantfälttävlan, felfritt, för att tävla Lag-SM? Klassen där går väl fortfarande i Lätt klass? Skillnaden i terrängen är ju att deutanthindren är 70 cm, å Lättklasshindren 90 cm...Men C-ponnierna ska ha genomfört två Lätt Klasser, för att deras terränghinder är 80 cm i Lag-SM. ( 10 cm högre än i vanlig Lätt klass )
Men D-ponnierna ska på Lag-SM gå 20 cm över vad de gjort tidigare, om man inte tävlat Lätt klass innan SM:et.
-jag fattar ingenting, eller har jag missat ngt? :confused:

Sv: Kvalregler Lag-SM ponnyfälttävlan

öhmn, nu förvirrar DU mig! :p

men det är alldeles sant det du säger. Man ska ha genomfört två debutanter med 0 hinderfel i terrängen på B och D-ponny. Två lätt-klasser på C-ponny.

När vi tävlade lag-SM 2005 var det däremot inte så.. jag var i vilket fall kvalad, men en lagryttare hade bara en felfri lätt-klass på c-ponny, var kvalad med det. Våra d-ponnyryttare hade ridit lätt-klass, och jag vetesjutton om de inte fick lov att kvala genom lätt-klass då..

men som du ser på ridsport.se så är det just den anledningen de uppger; att c-ponnysarna tävlar 10 cm högre än en vanlig lättklass, och därmed måste rida två felfra lättklasser innan de deltar i lag-sm.

Det var nytt för mig. Jag tittade reglerna tidigare i år eftersom Lag-SM kanske var aktuellt för en av mina ponnyer. Då stod det på förbundets sida att ekipaget skulle genomfört Lätt klass med max 1 fel i terrängen.
Det har nu ändrats men varför har inte det påpekats någonstans? Eller har det gjorts men jag bara missat det?

Öhhmm :o just därför var det de hoppar ju 10 cm högre (i en nygammal klass som inte finns) och D-ponnyerna hoppar 20 cm högre i samma klass som de skulle rida hela tiden så då SÄNKER :idea: man kvalet för att :cool::cool::cool: ja för att... nu hänger jag inte med längre:o
Kan det vara nån inflytelserik person som fått en snilleblixt :bow::bow::bow:

Jag tror att de som bestämmer det tänker att man om har kvalat upp till Lätt-klass med en D-ponny är man trots allt mogen för att starta en Lätt-klass, och då får man även starta Lag-sm. Eftersom terrängen är högre en vad en Lätt-klass i vanliga fall är för en C-ponny tycker dem inte att en C-ponny ska kunna kvala sig genom debutant-klass, eftersom de inte visat att de klarar en Lag-Sm bana.

Fast jag måste säga att jag tycker att det är för lätt att kvala sig. Ett sm är ju trots allt ett sm, och då får man hålla en relativt hög nivå. Enligt mig är inte en debutantryttare på den nivån. :confused:

Det var nytt för mig. Jag tittade reglerna tidigare i år eftersom Lag-SM kanske var aktuellt för en av mina ponnyer. Då stod det på förbundets sida att ekipaget skulle genomfört Lätt klass med max 1 fel i terrängen.
Det har nu ändrats men varför har inte det påpekats någonstans? Eller har det gjorts men jag bara missat det?

Fast det är så man gör. Fördelen nu med internet är att det oftast ändras där åtminstone, så man kan läsa ändringarna. :angel:

Frågan är varför man skall missgynna C-ponny? De har väl inte varit så överlägsna tidigare år?

En annan sak i Svrfs regler för Lag-SM står följande:
Tävlingen arrangeras som Lätt Endagstävling över två dagar med dressyr och banhoppning dag 1 och uthållighetsprov dag 2. ( i ö enl TR IV 2006).

I Hermanstorp i år kör man tredagars med terräng dag två och banhoppning dag tre.

Det innebär att en B eller D-ponny kan gå ut på sin första lätt-klassterräng utan att ha gjort någon banhoppning på den höjden. Strider inte det mot säkerhetstänket?

Jag tror att de som bestämmer det tänker att man om har kvalat upp till Lätt-klass med en D-ponny är man trots allt mogen för att starta en Lätt-klass, och då får man även starta Lag-sm. Eftersom terrängen är högre en vad en Lätt-klass i vanliga fall är för en C-ponny tycker dem inte att en C-ponny ska kunna kvala sig genom debutant-klass, eftersom de inte visat att de klarar en Lag-Sm bana.

Fast jag måste säga att jag tycker att det är för lätt att kvala sig. Ett sm är ju trots allt ett sm, och då får man hålla en relativt hög nivå. Enligt mig är inte en debutantryttare på den nivån. :confused:

Verkar helt sjukt att man kan kvala SM i debutant :confused: Deb. för D-ponny får i samma höjd som för Kat B och C d.v.s 70 cm !!!!! Lätt för D-ponny är 90 cm ! Alltså 20 cm högre än den klass de har kvalat i !! Det är ju ganska stor skillnad på ett hinder i terrängen på 70 cm och 90 cm !

Känns som om någon på förbundet inte tänkt till här. Teoretiskt kan en D-ponny som aldrig någonsin hoppat högre än 70 cm anmäla sig till SM och där starta sin första lättklass som är på 90 cm !!! Vart tog säkerheten vägen !! Tidigare har man varit tvungen att rida på den höjden som SM går i som kval. (Nu tänker kanske någon att det ska ju vara en första gång för alla, men kanske inte på SM känner jag. Det är så mycket annat som spelar in med nerver o.s.v. när man vet att det är SM och man tävlar i ett lag som man inte vill förstöra för !!! )

Men det finns mera som är konstigt i detta ! C-ponnyerna har alltså ingen chans att starta någon tävling på aktuell SM höjd innan eftersom det inte finns någon sådan klass. Vill man känna sig säker där måste man ha startat MsvB istället medan de andra kategorierna räcker med Lätt klass så vet de att de går på aktuell höjd !! Vad har förbundet mot C-ponny ????? :confused:

Är någon förvånad :devil: med viss ironi är återigen Hermanstorp inblandat när man ändrar på tävlingar lite som NÅN tycker :eek::eek::eek: Som lagledare blir man ju mörkrädd, här har man försökt planera säsongen med tanke på att få ihop ett lag, men i princip kan nu 5-åringen (D-ponny)bli aktuell för laget (gjorde sin livs första tävling i hoppning för några veckor sen) medans våra C-ponny inte ens har en teoretisk chans att bli klara :mad:(det vimlar ju inte precis med ponnytävlingar med lätt klass)

Fast det är så man gör. Fördelen nu med internet är att det oftast ändras där åtminstone, så man kan läsa ändringarna. :angel:

Jo, dumt nog. Jag tyckte att jag tittade på reglerna hyfsat nära tävlingen men tydligen inte tillräckligt nära. Vi får väl se hur det blir med Lag-SM nu. Jennifers egen klubb har inte lag men det finns ju gott om fälttävlansryttare i Östergötland att bilda allians med.
Ponnyn ifråga har ju startat Lätt och har inga som helst problem med hinderhöjderna i vilket fall som helst.

Hmm 1 fel i terrängen , hur får man det ;)

Ett problem till för er är att 5-åringen är för ung för att starta mästerskap...

Usch, reglerna är konstiga. :confused:

Dessutom anser förbundet (läst i tr) att man skall ha tävlat i ett år innan man går upp en nivå. Men de anser också att det är rimligt att starta två debutant terräng, och sedan ett Sm? Haha, hur ska man tolka det? :smirk:

Är någon förvånad :devil: med viss ironi är återigen Hermanstorp inblandat när man ändrar på tävlingar lite som NÅN tycker :eek::eek::eek: Som lagledare blir man ju mörkrädd, här har man försökt planera säsongen med tanke på att få ihop ett lag, men i princip kan nu 5-åringen (D-ponny)bli aktuell för laget (gjorde sin livs första tävling i hoppning för några veckor sen) medans våra C-ponny inte ens har en teoretisk chans att bli klara :mad:(det vimlar ju inte precis med ponnytävlingar med lätt klass)

Jag håller med dig ! de nya kvalreglerna är helt sjuka ! och Man undrar ju varför de sätter ut regler som ingen behöver följa ! (Tänkte på upplägget av SM i år enligt proppen ! :eek::eek:) Och varför C-ponny ska ha mycket svårare förutsättningar för att få vara med i ett SM än de andra kategorierna !!:confused::confused: Som sagt det kryllar inte av Lättklass för ponny och särskilt inte för just C-ponny !!!:angel:

Ett problem till för er är att 5-åringen är för ung för att starta mästerskap...

Usch, reglerna är konstiga. :confused:

Dessutom anser förbundet (läst i tr) att man skall ha tävlat i ett år innan man går upp en nivå. Men de anser också att det är rimligt att starta två debutant terräng, och sedan ett Sm? Haha, hur ska man tolka det? :smirk:

Om det inte tillkommit nån text om det så gäller det där med hästens ålder individuellt mästerskap (då klassen ju är betydligt högre, utom för B-ponny då:angel:) Skall individuella SM bestämmelserna tillämpas fullt ut så måste ryttaren dessutom vara 10 år (och de är de ofta inte i t.ex elit-hoppningen)

Har för mig att det stod 1 hinderfel tidigare, d.v.s. 20 straff då. Tidsfel brukar aldrig ha någon betydelse.;)

Är säker på att du har rätt här så detta måste vara ordbehandlarfel. Max två sekunder över optimalen i Trossnäs, Mantorp, Kinda, Quinnersta.... hm:angel:

Om det inte tillkommit nån text om det så gäller det där med hästens ålder individuellt mästerskap (då klassen ju är betydligt högre, utom för B-ponny då:angel:) Skall individuella SM bestämmelserna tillämpas fullt ut så måste ryttaren dessutom vara 10 år (och de är de ofta inte i t.ex elit-hoppningen)

Så då menar du att man kan tävla Lag-SM med en ponny på 5 el 6 år? Är det inte så att Lag-SM är en Elittävling, och då måste ponnyn vara 7 år för att få starta?
Hemska tanke om man startar en 5årig D-ponny som bara gått två debutant fälttävlan på Lag-SM.
Jag hoppas verkligen att alla som startar Lag-SM i år, på ponny, ser till att åtminstone ponnyn har gått lätt klass innan start i Hermanstorp. Jag skulle inte debutera i lätt klass på ett Lag-SM....

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
D
Fälttävlan Är det någon som kan det här med lag-SM för ponnyer. Som jag har förstått har man ett lag på minst 4 ryttare, som startar över P80 och...
Svar
3
· Visningar
1 373
V
  • Låst
Fälttävlan Finns det några duktiga ponnyekipage i som tillhör Stockholms regionen som skulle vilja bilda allians inför LAG SM FÄLTTÄVLAN?Själv hade...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: LenaH
·
S
Fälttävlan Har kikat runt lite här på forumet och om jag har förstått rätt så går alltså debutant för d-ponny i 70 cm i terrängen, 80 på banan och...
Svar
9
· Visningar
1 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar