Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?

Sv: Kvällsöppet: Ska man berätta för sitt barn vilket kön det är?

Förutsatt att föräldraparet är heterosexuellt, menar du?

Självklart! Eller snarare: förutsatt att föräldrarna är av två olika kön. Det är nog ändå det vanligaste (?); även i samkönade relationer; att barnet har en förälder av varje kön. Dock har du rätt i att det också finns föräldrapar som är av samma kön (vid adoption/inseminationslösningar).

Är det inte bara ren nyfikenhet? Ungefär som att man vill se nästa avsnitt av en spännande serie så snart som möjligt, man vill få reda på allt man kan så snart som möjligt?

Jag vet inte? Jag tyckte ärligt inte att den frågan var så rafflande, men det hindrar ju inte att andra tycker, förstås. Skillnaden mellan att få en son och att få en dotter kändes inte så stor att den väckte min nyfikenhet, nyfödda bebisar är ju tämligen könsneutrala av naturen. När jag var gravid kollade man normalt inte upp könet, om det inte fanns medicinska skäl.

Sen finns det säkert också de som tycker kön är väldigt viktigt, och därför vill veta i god tid för att ställa in sig mentalt och handla "rätt" prylar för respektive kön.

Det gjorde min kusin plus fru. När den blivande storasystern ville köpa rosa pyjamasar, ansåg de att man först måste kolla vilket kön fostret hade, eftersom man ju inte vill ha en massa rosa till en pojke. Jag vet inte om det är vanligt eller ovanligt, men det är ovanligt att man berättar det helt obekymrat för mig. (Och när det gällde pyjamasar! Varför i all världen kunde inte storasyster få köpa de pyjamasar hon tyckte var sötast?)

Jag tycker faktiskt att bannlysa könsbenämningar helt och hållet är att dra det för långt.

Jag ser heller ingen fördel med det. Och jag varken tror eller oroar mig för att det är något som kommer att bli allmänt genomfört, och hursomhelst träffar ju barnen fler än sina föräldrar. Könet avslöjas ju om inte annat både vid blöjbyten på dagis, när de duschar i skolidrotten och av personnumret.

När jag inte vet könet på en bebis, säger jag "den", inte hen. Man kan oftast få till det genom att säga ungen eller barnet, också.

Det skulle kännas konstigt att t ex säga högt så att föräldrarna till ett barn hör "Titta vad det skrattar!" (barnet). När man inte vet (eller kanske skulle vilja lägga sig vinn om att inte "köna" personer i omgivningen) så känns det som att hen ligger bättre till. I alla fall i mina öron. Det blir liksom en direkt motsvarighet till han eller hon, men könsneutralt.

Och jag hör absolut ingenting konstigt i "titta vad det skrattar". "Hen" däremot både ser och låter (!?!) så onaturligt att jag nog skulle hoppa högt. Sen skulle jag nog anta att det var en person med diaklekt som förkortade ordet "henne" som pratade.

Själv har jag aldrig någonsin hört "hen" i verkliga livet och hoppas verkligen att det dröjer mycket länge innan jag behöver stå ut med det utanför Bukefalos. Folk får mycket hellre felaktigt råka kalla mig för han än att nedvärdera mig till någon "hen".

*kl*

apropå att kalla ett barn den/det, vi kallar vårat barn i magen för den, barnet, bebisen, och ibland han eller hon, trots att vi inte vet könet och mig spelar det ingen roll vad folk säger men skulle någon kalla mitt barn för hen skulle i varje fall jag reagera. Antar att det är för att man inte är van att höra det i dagligt tal. Men för mig gör det inget om någon skulle kalla mitt barn för den eller det. Till exempel.

Personligen tycker jag genusdiskussionerna är överdrivna, jag förstår varför, men inget jag skulle orka lägga energi på för fem öre.

Är mitt barn en flicka så tänker jag klä henne i rosa och rött ibland, för att jag vill det. Är det en pojke får barnet förmodligen lite tuffare kläder ibland. Men jag ser faktiskt inget fel i det. Så har jag vuxit upp, mina syskon, mina vänner och jag ser inte att det har skadat någon av dom.

Men genusdiskussionen handlar inte om att begränsa, varför tror du det?

Varför tror du att det är fel att klä din dotter i rosa? Det enda jag kan tycka är märkligt är att du skriver att din pojke skulle få tuffare kläder, menar du då indirekt att din dotter inte får tuffa kläder och i så fall varför?

Vill du förklara varför du anser att genusdiskussionen är överdriven, ge mig ett konkret exempel :)

När jag läser inläggen nedan blir jag faktiskt alldeles olycklig och undrar vad för hemskt alla som skriver om att neutralisera könet varit med om, eller är jag helt fel ute?

Jag ser skillnad mellan könen, vi kompletterar varandra, precis som olika personligheter.

Killar är starkare, perfekt då kan de bära tunga saker vilket vi kvinnor inte ska med tanke på bla livmoderframfall m.m. Tjejer är ofta lugnare mer noggrannare och därmed ofta perfektionister. Nu är detta väldiga steorotyper, men ni förstår nog vad jag menar.

De gånger jag har fått höra lilla gumman detta klarar du nog inte har varit flertalet av äldre kvinnor.

Så jag tror inte att det hänger på könet eller ålder, hudfärg, religion eller vad det nu kan vara. Om vi uppfostrar våra barn till att alla är lika värda och att vi alla är bra på olika saker så blir nog allt väldigt bra. Men om vi ska uppfostra våra barn till att det inte är skillnad mellan könen tror jag nog vi är fel ute.

Jag är för olika inte att stoppa huvudet i sanden som jag anser att man gör när man ska radera könen! Dock betyder inte detta att jag tycker det är fel med killar som vill ha kjol eller tjejer som inte vill vara flickiga. Låt dem va det de vill så blir väl allt mkt bättre. Det är vi vuxna som ger våra barn fördomar och om vi är fördomsfria blir även våra barn det!

Nej jag förstår faktiskt inte vad du menar, vadå för hemskt vi varit med om?

Det handlar om att barn ska få vara barn, utan att man trycker till att tjejer är lugnare ( indirekt menat att tjejer blir mer bannade om dom härjar runt än pojkar ) osv. Det har gjorts undersökningar på hur olika man bemöter barn pga deras kön och jag tycker det är fel fel fel!

Åter igen, varför är flera så inbitna i att genusdiskussionen handlar om att radera, begränsa, ta bort. Det är ju precis TVÄRTOM

alltså, skulle det vara en tjej i min mage, så skulle även hon få ha tuffare kläder om hon vill det, och även som bebis ibland, men jag menade mer att en pojke skulle nog faktiskt få ha tuffare kläder mer överlag än en tjej. Jag skulle aldrig hindra mitt barn åt något håll :) Så det var inte så illa jag menade som det lät, alltså att enbart en pojke får ha tuffa kläder. Finns söta tuffa kläder för båda könen.

Ett konkret exempel. Jag känner ex antal människor som driver genusfrågan hårt och det är mest i dom kretsarna jag tycker det överdrivs. Men som tur är är det ingen i min släkt eller närmsta vännerna så jag kan välja att inte lyssna så noga när dom går igång på riktigt.

Fast om du läser mitt tidigare inlägg, alt ser på kvällsöppet så skulle du veta att större delen av diskussionen inte handlade om det.

Senast ändrad:

Fast det där var väl inget konkret exempel ;)

Fast om du läser mitt tidigare inlägg, alt ser på kvällsöppet så skulle du veta att större delen av diskussionen inte handlade om det.

Det är mycket möjligt. Konstigt vore väl annars. Men reklamen och titeln på programmet är fortfarande en del av den överdrivna genusdiskussionen.

fast jag vill inte skriva ut konkreta exempel på vad dom människorna sagt och gjort här för vissa läser det jag skriver och så blir det ett jäkla liv ;)

Det finns ytterligheter i allt, men själva genusdiskussionen handlar ju inte om att neka barnet något.

När jag läser inläggen nedan blir jag faktiskt alldeles olycklig och undrar vad för hemskt alla som skriver om att neutralisera könet varit med om, eller är jag helt fel ute?

Hur menar du? På vilket sätt har folk i tråden skrivit att de vill neutralisera kön? Jag hittar inte det...

Jag ser skillnad mellan könen, vi kompletterar varandra, precis som olika personligheter.

Anser du då att skillnaderna mellan kategorierna "han" och "hon" är större än skillnaderna inom kategorierna, eftersom du tycker att det är viktigare att uppmuntra de förstnämnda iställe för de sistnämnda? Genusdiskussionen handlar om att uppmuntra de sistnämnda framför de förstnämnda, utan att för den skull ignorera eller radera någon av dem.

Killar är starkare, perfekt då kan de bära tunga saker vilket vi kvinnor inte ska med tanke på bla livmoderframfall m.m.

Jag har då ALDRIG hört att jag som tjej inte ska bara tungt, pga livmoderframfall?? Jag vet visserligen inte riktigt vad det är men jag ser dagligdags betydligt större risker för min hälsa än det. (T ex att ge mig ut utan broddar och hockeyskydd i detta vägunderlag...:eek:)

De gånger jag har fått höra lilla gumman detta klarar du nog inte har varit flertalet av äldre kvinnor.

Nu förstår jag inte heller vad du menar...? Det är ju inte så att man föds med kunskap om genus och könsroller, och till att se ojämställdheten i samhället, bara för att man föds som kvinna. Eller att man föds med en oförmåga och blindhet inför detsamma, bara för att man föds som man. Vi är ju alla barn av vår tid, invanda i samma strukturer och vana vid att tycka att samma mönster är det "normala". Huruvida man ser struktuerna eller inte, och om man intresserar sig för genusdiskussionen, beror ju på faktorer senare i livet och inte vilket kön man föds med på BB.

Tjejer är ofta lugnare mer noggrannare och därmed ofta perfektionister. Nu är detta väldiga steorotyper, men ni förstår nog vad jag menar.
Det är vi vuxna som ger våra barn fördomar och om vi är fördomsfria blir även våra barn det!

Håller fullständigt med om det sista. Men jag inser också att det är väldigt svårt att uppnå när många vägrar se sina egna fördomar...

alltså, skulle det vara en tjej i min mage, så skulle även hon få ha tuffare kläder om hon vill det, och även som bebis ibland, men jag menade mer att en pojke skulle nog faktiskt få ha tuffare kläder mer överlag än en tjej. Jag skulle aldrig hindra mitt barn åt något håll :) Så det var inte så illa jag menade som det lät, alltså att enbart en pojke får ha tuffa kläder. Finns söta tuffa kläder för båda könen.

Så en pojke får alltsom oftast ha tuffa kläder, och en tjej får ha det "ibland". Jag tycker ditt inlägg antyder att du har en förväntning om att din eventuella pojke skulle ha en tuffare personlighet än din eventuella flicka? Vad tror du själv om hur dina förväntingar avspeglar sig i ditt bemötande mot barnet? Tror du själv att skillnader mellan bemötande mot olika personer också påverkar utvecklingen av personernas personlighet?

Tänker du använda de "söta" kläderna även om det blir en pojke?

Jag som pratar finska, och har ett hän att använda redan om hon/han, säger i tal "den" om folk. "Se" på finska. Det är inte helt ovanligt att man gör det i tal. Känns inte alls konstigt.

Vad gäller ämnet i övrigt, så tycker jag att könet inte är något som behöver pratas om så mycket förrän barnet själv frågar om det.

Och jag hör absolut ingenting konstigt i "titta vad det skrattar". "Hen" däremot både ser och låter (!?!) så onaturligt att jag nog skulle hoppa högt. Sen skulle jag nog anta att det var en person med diaklekt som förkortade ordet "henne" som pratade.

Själv har jag aldrig någonsin hört "hen" i verkliga livet och hoppas verkligen att det dröjer mycket länge innan jag behöver stå ut med det utanför Bukefalos. Folk får mycket hellre felaktigt råka kalla mig för han än att nedvärdera mig till någon "hen".

Personligen har jag så svårt att förstå att ordet hen väcker så mycket anstöt. Vad beror det på? Det verkar ju inte vara något språkligt som påverkar; det är ju många som accepterar nyord i svenska språket men som just känner någon slags jätteaversion (och nedvärdering) gällande just ordet hen. Är det för att man fått det presenterat av just feminister/genusintresserade? Att det är den gruppen som propagerar för användandet av ett könsneutralt pronomen? Skulle det ha varit lika nedvärderande om det bara var så att hade utvecklats som ett alternativt ord bland ungdomar (i likhet med de där schoo, bre och allt vad de nu säger, ungdomarna. *och vad gammal jag kände mig där plötsligt*;) )

Att man tycker det känns konstigt att använda är ju en sak (jag säger aldrig schoo eller bre t ex; vet knappt vad det betyder. Tjejen? Kompis? Hej?), men att man skulle känna sig nedvärderad av att bli kallad det..?

Jag har faktiskt inte heller hört hen användas i vardagsspråk, men kan inte se det stora problemet med ytterligare ett ord istället för han, hon, den eller det.

fast jag ser inte varför jag inte får göra som jag vill angående vad mitt barn ska ha på sig? oavsett kön. Helt ärligt. Och det är där jag anser att det blir överdrivet i såna här diskussioner, vi som inte tänker genus tänker helt fel tydligen.
Jag tänker använda precis dom kläder jag vill på mitt barn, innefattar det att en kille inte har söta kläder när jag bestämmer och en tjej har flickiga kläder så gör det det. Sen när dom är tillräckligt stora för att ha en egen åsikt får dom ta på sig precis vad dom vill. Precis som jag som vuxen får ta på mig vad jag vill.

Fattar inte varför jag ska behöva försvara mitt sätt att tänka.

Nej, får jag en pojke så lär han inte få ha lika söta kläder som en tjej hade fått, men det är för att jag själv inte tycker att det hade varit lika fint, det har inget att göra i mitt bemötande gentemot barnet i fråga.
Slår sig en tjej eller kille så reagerar jag precis likadant, killar får gärna leka med dockor, tjejer med bilar, jag bryr mig inte. Men jag anser mig ha rätt att bestämma vilken typ av kläder jag tänker klä min bebis i!

fast jag ser inte varför jag inte får göra som jag vill angående vad mitt barn ska ha på sig?

Har någon hindrat dig? Hur gick det till?

Fattar inte varför jag ska behöva försvara mitt sätt att tänka.

Du ger dig in i en diskussion, men fattar inte varför andra då svarar dig och undrar hur du menar?

Men jag anser mig ha rätt att bestämma vilken typ av kläder jag tänker klä min bebis i!

Har någon försökt beröva dig den rätten? Hur då?

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 270
Senast: Enya
·
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat