Kvällskolik??

Spirit

Trådstartare
I regel varje kväll i snart 3 veckors tid mellan kl 17-22 så blir vår lilla snälla dotter helt förbytt.
Hon visar tydligt att hon vill till bröstet genom att suga på sina händer, gör alla hungerstecken.
Lägger jag henne till bröstet, tar hon ca 10 sugtag sen gallskriker hon i högan sky.
Försöker jag bjuda bröstet igen så vrålar hon ännu högre.

Tar jag bort det helt & vyssar, blir hon lugnare.

Sen börjar det om igen...

Suger på sina händer, vägrar ta napp (provat), lägger henne till bröstet, ca 10 sugtag, gallskrik osv...

Såhär kan det fortsätta i ett par timmar.

Sen är det plötsligt som om allt funkar igen, jag ammar henne, hon suger sig mätt & snuttar till och med en bra stund & tvärslocknar.

Sen är hon som en ängel hela natten & dagen efteråt...

För att vid runt 17 tiden så börjar vi om igen... :(

Jag har tagit upp det på BVC, men hon säger att det kan vara så bara...

Jag köper egentligen inte det.

Hon fiser mer, rapar så en vuxen man hade blivit avundsjuk på kvällarna.

Hon äter/ammas med 2 timmars intervall dygnet runt, rapas efter varje mål. Morgonmålet som sambon ger är med en Dr.brown anti kolik flaska & hon rapas minst 1 gång undertiden hon äter sina 60 ml.

Någon som kan ha en teori varför min lilla ängel blir så olycklig på kvällarna??

Sv: Kvällskolik??

Precis så gjorde min dotter också på kvällarna en period. Det enda som hjälpte var att gå omkring, med "tydliga" steg (svikt i knäna!) så att det skumpade lite, och amma henne samtidigt. Då blev hon lugn och kunde både äta och somna.

Det gick över sen, minns inte hur länge det höll på. Orsaken vet jag inte men jag gissar att det var någon kombination av hunger och magont. Dvs när hon åt gjorde det ont i magen så hon skrek av det och när man bara gick omkring med henne kändes magen ok men då var hon hungrig istället och skrek för det.

Har ni provat med miniform droppar? För många hjälper det inte alls, men för en del är det räddningen... ;) Annars är sjal och gå med gungande steg något som brukar hjälpa, sen går det helt plötsligt över lika fort igen...

Testa sjal och rask promenad. Annars kan det funka att aka "flygplan". Men det ar nog en helt normal (och jattejobbig for stackars foraldrarna som inte vet vad de ska gora) period verkar det som. Kan vara utvecklingssprang, kan vara ont i magen...

Hon blev en månad igår.

Jag har sjal, provat flygplan, igår tog sambon ut henne och besökte brevlådan 200m tur och retur m väldigt tunna kläder, för hon kändes varm. Det lugnade henne oerhört mycket.

Ska göra det även ikväll om hon börjar igen, det händer att hon inte "strular" men det har bara hänt enstaka gång.

Om det är ett utvecklingssprång borde hon börja nu, o inte när hon var en vecka gammal. *funderar*
Jag kör med fri amning, så hon är sällan hungrig.
Jag är noga med maten så det kan det inte vara konstigheter i mjölken.

Finns på apoteket, i kylen så ibland får man fråga efter det, det är receptfritt och ska minska gaserna i magen på de små. På mina hjälpte det inte alls, på kompisens ungen var det räddningen.:D

Det skadar ju inte att prova.

Vi har givit när Ella varit väldigt gasig i magen och haft ont och för oss har det hjälp med minifom/bärsjal/svalt klädd.

Jag ska åka in till byn imorgon & köpa miniform, så får vi se vad som händer om det kan hjälpa.
Man är trött efter natten innan & en hel kvälls förtvivlat skrikande utan synbar anledning & inget man gör fungerar. Minsta lilla förbättring är välkommet.

Som förälder är man helt förtvivlad :(

Än sålänge är det lugnt här hemma, gick en promenad m vagnen till brevlådan för en stund sedan , hoppar bra på grusvägen, sen ammade henne.
Nu sover Evelina, så jag håller tummarna att vi slipper kvällsutbrottet idag & hon somnar för natten tidigt.

Tippar också på kolik. Det finns de som provat akupunktur med framgång. Sök på nätet, finns många tips att få. Det går vanligen över vid 3 månader, en klen tröst dock.:crazy:

Näpp, vi slapp inte undan ikväll :(
Men det är inte lika illa som det brukar vara.

Prova lite babymassage om hon blir lugnare av det, sen är det viktigt att ni tänker på att ni själva får vila och att båda får det, öronproppar och gästrum är ingen dum idé för att ni ialla fall ska kunna sova en i taget.
Vi klarade oss ifrån kolikbarn, med Fredrik åt istället hela nätterna så jag lärde mig att sova när han sov eller när maken tog honom.

Stå ut, det blir bättre! Om du inte redan har läst Annika Lantz 9½ månad - gör inte det just nu ;) För de allra flesta lugnar det sig efter ett par veckor (pust och stön det känns som en evighet när man har ett ledset barn) men testa miniform, det kan ju hjälpa!

hon har varit lugn i snart 40 min, helt otroligt, men mitt högra bröst som hon snuttar på sen en timme tillbaka, skriker efter en paus :(
Vågar inte dela på oss & erbjuda napp istället då hon inte är glad för nappen.

Jag får stå ut, så länge hon är nöjd & glad.
Väntar på hon ska släppa så jag kan lägga henne, ta en dusch själv & sen isäng. Tills hon vill ammas igen.

Sambon servade mig nyss med ett stort glas kallt vatten :love:

hadde samma problem när min skutt va ny, dock bara i 4 dagar, han skrek konstant från 21 till 04 de ända som hjälpte va att gå omkring med "svikt" i knäna, sjunga och minifom och rapa väldigt noga efter mat, sen sluta det helt plötsligt och nu sover han 12h i sträck (på natten) :)
lycka till och håll ut :) de släpper snart håller vi tummarna för :)

hade gärna provat babymassage, men vet inte hur man gör... Den kursen börjar inte förrän dom blir 3 månader här.

Ludwig skrek ett par timmar om dagen under nån veckas tid, och då kollade min sambo på nätet efter lite tips och råd. Minns inte vart tyvärr, men han hittade nån studie som visade att Miniform bara hjälpte 16%, Sempers magdroppar hjälpte 80% och för 4% hjälpte ingenting. Så vi började med Sempers efter att ha läst det och sen dess har det inte vart en enda skrikperiod :)

Hur mycket äter hon per gång då? (Omöjligt att svara på eftersom du ammar, men ungefär hur länge ammar du per gång?). Varannan timme dygnet runt känns ju väldigt tätt. Kanske mår magen bättre om hon äter lite mer sällan och större mängd per gång? Spånar vilt nu, är absolut för fri amning annars.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite konstiga symptom som jag undrar om ngn har samma eller har en ide om vad det kan vara. Jag ska lämna blodprov pa torsdag...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 072
Senast: cirkus
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar