Kvalitetsbedömning.

Rumpnissen

Trådstartare
ska ponnyn på om två veckor. Så jag undrar: ska man knoppa? Manen står rakt upp på 2/3 av halsen och ligger när på resten :p så det är inte direkt fördelaktigt att ha den utsläppt, men man kanske ändå ska ha det? Hon visas som ridponny. :)

Sen, vad ska man ha på sig? har lite ångest. Kan man komma med vita ridbyxor eller ska man ha några andra byxor? :confused: :)

Har aldrig visat häst på riktigt förut men har fått träna massor på skolan. ;) :p :bow:

Ridponny tycker jag är helt okej att ha flätad/knoppad man på.
Och ja, du kan ha vita ridbyxor, det har nog de flesta som visar...
Lycka till!

Ridponny skall visas knoppad. Du ska ha full tävlingsmundering i form av ridstövlar, ridbyxor ridkavaj och vitt i halsen. Vet att vi var tvugna att hjälpa en tjej förra året som inte hade kavaj och ridstövlar på ponnykvaliten på Strömsholm.

Det står i Ridponny nytt: "Uppvisaren skall vara prydligt klädd, hel och ren. Du kan exempelvis ha ett par snygga byxor, enfärgad collegetröja, skjorta eler liknande och skor som är bekväma att springa i."

Har aldrig hört att man ska ha tävlingsmundering, och aldrig sett det heller. Inte kan man springa i stövlar heller. Tänk på löparna som visar halvblod, inte springer de omkring i stövlar? :confused:

De visningar jag har varit och tittat på har handlat om just hel och ren! Ljusa byxor, gärna vita ridbyxor, collegetröja med skjorta under och ljusa/vita gympadojjor. Inte tusan kan man springa i ridstövlar, det blir ju halt dessutom. Nej, satsa på ett par ljusa sneakers el dyl! Och så ska alla som är inne och visar hästen (åtminstone på stora hästar) ha knäppt hjälm, men som sagt det kanske bara är för storhäst? Ska visa fölet om en månad och det stod i proppen att alla medhjälpare ska ha knäppt hjälm. Men så kan ju fölisar vara rätt spattiga också.

Du frågade om kvalitetsbedömningen , där ingår ridprovet som du ska vara fullt uppklädd till tänderna på.
Där har du 5 olika moment!
1-2 vet bedömningar
3 exteriört (sköna skor, de flesta i vita ridbyxor pga senare ridprov, hjälm)
4 löshoppning (hjälm ett måste även för piskförare)
5 gångarter (ridning med full tävlingsmundering)
Lycka till!
Vart dra kvaliten igång så tidigt???? Kvaliten som vi ansvarar för är i september

Äh, förlåt. Menade inte kvalitetsbedömning, menade självklart utställning. :)

Mitt fel, så tokigt det kan bli. :D

Hehe då förstår jag att du inte vill komma i ridstövlar och kvaj :D vet att många med ridponnyer kommer med vackra knoppar och dessutom rutor på rumpan, lite avis blir man då mina ska visas lite mer naturellt. sekt B o D rycker man iof manen på.
Lycka till, vill också åka på utställning men kvar i år för mig är bara premierningarna. :smirk:

Hur brukar du trimma dina sekt C inför visningar/utställning/premiering? Är det ok att klippa bort skägg under hakan? Hur ska svansen se ut, längd, avslutning (dvs svansspetsen)? Manen och luggen? Min har ju ganska trasslig och ojämn man eftersom uppf klippte av tovorna istf att reda ut dem! :eek:

Sen, vad ska man ha på sig? har lite ångest. Kan man komma med vita ridbyxor eller ska man ha några andra byxor?
Jag tycker att det är snyggt med vita ridbyxor, en blå tröja ev med vit polo under men det kan ju bli varmt :p
Gympaskor att springa i (inte röda eller oranga utan gärna vita). Vita handskar och svart hjälm på huvudet.
Så brukar jag springa...
Knoppa! Det ÄR snyggt. Du förlorar inte på det

När jag visade i Rättvik förra året var det beiga byxor, beige kortärmad skjorta och brunslips, här hemma så brukar det bli ljusa byxor och skjorta. I år blev det av förklariga skäl gröna halvlånga shorts och mammatröja :D det enda jag får på mig....... likaså blir det på premieringen i augusti, då har jag 3 veckor kvar av min dräktighet :D
Vita ridbyxor har bara halvblodsfolket på utställning. Ponnyfolk brukar ha ljusa eller mörka diskreta byxor.

Jag har ju bara sekt A B och D numera, sålde min sekt C precis innan visningen. Vi fixade iordning henne dock inför ungponnyutställning. Vi borstade igenom hennes man och svans. Svansen var haskort då hon fastnat i en buske hos Alexandra W. Manen fick pälsglans och lite gele för att ligga på ena sidan. Krita på de vita benen men för övrigt trimmade jag inte henne alls. Blev reserv BIS så något vacker
t+yckte tydligen domaren att hon var. Jo jag gör en liten cobfläta precis bakom öronen för att framhäva huvudansätttingen. :) De vuxna cobbarna har kort ryckt man men det beror mest på att jag hatar att rida med lång man och tjejerna tävlar en del dressry på sommaren och vill kunna knoppa. Dock skulle jag aldrig få för mig att knoppa en cob inför utställnig.

Vad är en cobfläta? Har du någon bild att visa? Min har ju tämligen tjock och riklig man och jag har ofta funderat på att klippa lite, lite precis där grimman ligger...vet inte om man "får" det? Hon har ju ett vackert litet huvud och vill gärna att det framhävs!

Hej!
Visst var hon urtjusitg, men på korten som Marie Nilsson tog på utställnigen syntes tyvärr "getskägget" som satt kvar. Ha re!

Äsch man kan ju itne göra dartmoorfolket ledsna genom att sno BIS titeln så jag lät lite skönhetsfel sitta kvar. :D Har precis kommit hem från Öland dit B.B är utlånad över vintern för att få miljöombyte efter Isolde historien. De ska dessutom köra henne en hel del och jag behövde avlastningen då bebisen kommer i höst :)

Haha! Så man "får" inte klippa welsharna i nacken då? Kan ju iofs vänta till efter visningarna... Ok, en liten fläta är alltså accepterat vid premiering? Då får det bli det.

Men, hur är det med att raka/klippa bort ragget under käken? Hon har jättefin supertunn hårrem över hela kroppen...utom längs käkbenet där hon har getskägg. Jättefult och "fördärvar" huvudet! Hur mycket får man skoga ur i öronen? Får man ansa lite på hovskägget eller ska de ha så mycket som möjligt? Hur lång "ska" svansen vara och får den vara rakt avklippt eller ska den ha en mer avrundad avslutning? MYCKET tacksam för expertråd! Har ju aldrig förr visat en sån här liten godbit...

Det här är ngt som gamla Raggsockan är bra på! (Ragnhild) men som med alla gamla människor så går det inte så fort när hon ska svara, måste hitta glasögonen med flaskbottnarna och lära sig hur man satte på datorn igen :devil: skämt o sidå, trimma runt huvudet du så det ser elegantare ut. nosgrimma som ligger i sidostyckena gör att man kortar av ett långt huvud. Jag brukar trycka ihop öronen och trimma det som sticker ut utanför. Hovskägget rör jag aldrig. Tvättar och "rufsar" upp det lite så det ser fylligare ut, i mina ögon så finns inget fulare än cobbar utan hovskägg. Krita in ev vita ben. Svansen avslutas som en pensel. Vi får se om inte Raggsockan vaknar till liv och kan ge mer tips o råd. Hon har ju gått på kurs i sådant här :D

gällandes get skägg förstår jag vad du menar, har ett isabellsto med svart skägg, hur snyggt är det...
Fick tipset från innehavaren av Derwernstuteriet att ta tändaren underifrån och bränna bort det, det blir inga fula stubbklipp då utan håren bränns av in mot bottnen av pälsen.

det luktar vedervärdigt men hästarna brukar inte bry sig.

Och du, håll inte tändaren för nära... :o

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Varning gnällinlägg... Alltså jag börjar undra om jag krossat massa speglar eller vad jag gjort för ont!! Kommer ut till stallet idag...
Svar
18
· Visningar
3 851
Senast: super
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat