Kvalitetsbedömning i helgen!!!

Sv: Kvalitetsbedömning i helgen!!!

Jag visade också en häst i Halmstad förra året......kommer dock inte ihåg vad vi fick hos veterinärerna

Då kanske man kan få se din pålle då. Jag ska dit med en god vän som visar sin Tip Top vallack på lördag fm. För mig är det lite studiebesök med tanke på framtiden (har en åring hemma).
Vad har du för katalognr?
Lycka till föresten!
Eva

Okej, vad bra! haha Jag menade inte att det var FÅ kanske men det var ju inte så att alla fick det, och jag menade att om de är såpass snälla i Strömsholm att "min" fick 10-10 trots små skavanker, vad ska då till för att man ska få såpass lågt som tex 7? Det är ju svårt att hålla samma bedömningsskala men man tycker ju ändå att det ska vara lättare för veterinärer än tex. exteriörsdomarna eftersom det inte borde vara en smaksak vad som räknas och inte...men det är mycket som inte är som det borde vara! hehe men det är ju synd att man kan bli "orättvist" bedömd hos veterinären då de bedömningarna följer med hela vägen, både för dressyr och hopphästarna...

Han startar som nr 12, antar att det är nr 16 du skall följa med (enda TT) på lördag. Så min går in på gång samtidigt som den går in på vet 1.

Kan kanske tyckas att det var hård bedömning iHalmstad... men Ingrid och Barbro får äl ändå hållas för att ha mkt bra rykte ang sin skicklighet inom sitt yrke!!!

Det var mkt gallor mm över lag hela helgen, då tycker jag man ska ha nedsatt poäng veterinärt...

Hur har det varit på övriga bedömningsplatser??? har ni fått 10:or ppå benen trots småblesyrer,eller???

Jag håller med om att de är duktiga veterinärer MEN jag har svårt att tro att hästarna är i sämre skick i Halmstad år efter år, antingen drar de två ner lite för hårt på poängen eller så är "alla andra" veterinbärer "för snälla" eller blinda.

Gå gärna in och kolla på andra platser så se du hur det skiljer sig i poängen på veterionärerna, jag har gjort en "sammanfattning" längre upp Strömsholm vs Halmstad.

ancan skrev:
Kan kanske tyckas att det var hård bedömning iHalmstad... men Ingrid och Barbro får äl ändå hållas för att ha mkt bra rykte ang sin skicklighet inom sitt yrke!!!

Det var mkt gallor mm över lag hela helgen, då tycker jag man ska ha nedsatt poäng veterinärt...

Hur har det varit på övriga bedömningsplatser??? har ni fått 10:or ppå benen trots småblesyrer,eller???

Om det var Barbro Olsson som var vet 2 i Halmstad så var det hon som gjorde den bedömning som jag skrev om ovan (för mååånga år sedan) och som sagt den hästen blev kollad redan dagen efter av dåvarande landslagsvet (idag ett av de största försäkringsbolagens vet, samt anses nog som en av de kunnigaste vet (mkt efterfrågad svarar på vet frågor i div tidningar) och sakerna hon skrev upp FANNS INTE. Så får det absolut inte gå till då är det inte att var petig då är man okunnig.

Enligt min åsikt skall denna besiktning vara jämställd med en vanlig besiktning. Har hästen tex lindriga gräsgallor bak (som väldigt många proteinkänsliga hästar får) så vet ju alla att det fullkomligt saknar betydelse och skall dömas därefter. Just mindre mjuka gallor är mkt lätt att skaffa sig men dessto svårare att få bort (om man inte håller på med en massa linement och nattlindor odyl som man INTE bör göra på en unghäst) dessa skall naturligtvis påpekas men inte orsaka någon revolutionerande sänkning då de som sagt helt saknar betydelse. Har en gång fått en 9a på en som hade en tydlig hasgalla (hon stod alltid och slog mot boxgrannen i stenväggen vid fodringar hasen ifråga är röntgad så vi viste att det inte var något fel förövrigt), det kan jag köpa då gallan inte var vacker (men helt ren på böjprov). Men mer än en poängs sänkning på gallor som saknar betydelse tycker jag är för mkt, sedan tycker jag att det skall dömmas hårt just på ömma kruppor odyl som tydligt visar att man tagit den unga hästen för hårt.

Sedan måste man ju se till helheten också anar att det iår på vår bedömningsplats kommer att komma många hästar med mindre gallor aningen ansträngda ben odyl som beror på underlaget. Det är nästan så att de som inte har det borde man fråga hur de egentligen håller sina unghästar (grushagar och ridhusridning eller ?) Här har varit stenhårt överallt sedan i junimånad, de droppar regn som kommit har försvunnit spårlöst på någon dag ingen av mina hästar springer frivilligt i hagarna (brukar vara fullt ös) för att det är som att springa på betong. Sådant sätter spår på hästarnas ben hur noggran man än är med deras utbildning och ger dem mkt vila. Dock är det ju samma i hela området och även där bedömningen går så man får ju hoppas att vet (som själv håller till där bed går) har förståelse för sådant. Min egen är inte så "märkt" men vet flera som är klart mer påverkade som skall visas.

Jag talade med veterinären om detta, och hon "befaraed" att många "amatörer"(ursäktade sig för uttrycket) driver sina hästar för hårt för att de ska hinna få visa dom på testerna som finns, inte alla är mogna för det, varken mentalt eller extriört(=ej färdigvuxna) Om man då rider felaktigt, för mkt eller dylikt så uppstår lätt gallor, sk överansträngningsgallor...
Hon påstod inte att ALLA gallor var av den typen, men många var nog tyvärr det... :crazy:

Sedan är det säkert så att de kanske dömer hårdare än andra veterinärer... och det är väl ngt som vi kanska kan ta upp till diskution inför kommamde år, vad som ska vara Ok, och vad som inte skall vara det...

Huvudsaken tycker ändå jag är att vi alla kämpar för friska och bra tränade hästar, och att bedömningen, vem som än gör den, håller sig inomm samma skala hela bedömninghelgen igenom!!!

Då var denna dag avklarad (tack och lov :angel: )

Allt började bra båda veterinär stationerna med mkt väl godkänt resultat fick på båda beröm för att han var i extremt fint skick med kanonfina hovar och ben. Vet var dessutom lyriskt över hans temperament, extremt sällan som man ser en hingst med det temperamentet (vet jobbat på Flyinge i många år). Så resultat 10-10, 10-10

Hinner knappt gå många meter mellan att folk ger honom positiva kommentarer och ställer frågor om honom. (En sa bla att de kunde likabra lasta och åka hem igen jämfört med honom så stod sig deras slätt). Glad och stolt ser man fram emot vad han skall lyckas knipa för poäng på exteriören.
Men ack vad man bedrog sig.

Vist var han lite för taggad och fjantade lite men i stort uppförde han sig, men det hördes tydligt att exteriördomaren gillade honom inte.
Typ: Välutvecklad, högställd, långlinjerad Betyg 8 :confused:
HHB: Vacker uttrycksfullt huvud, välansatt, välformad ngt brett ansatt hals, ngt kort manke (fick lång på bruksp), ngt grund i bålen, långt kors Betyg 7 :confused:
Extr: Här kommer det mest egendomliga av allt Ngt fransysk och nystar :confused: :confused: :confused: Betyg 7 (Han är ju visad 3 ggr tidigare och har vid samtliga tillfällen fått ngt tåvid vä fram då han nu breddat sig så har detta vuxit bort och han står nu helt rakt, var fasiken har hon fått detta ifrån finns inte tillstymelse till någon fransyskt benställ och nystar gör han definitivt inte ibland blir man så j***a trött..........
Skritt: Taktmässig Betyg 7 (äntligen har han börjat trampa på i skritten och har ca 20 cm övertramp och ändå får han denna förbannade 7a vilket han tom fick på bruksprovet när han trippade)
Trav: Taktmässig, rörlig/elastisk, muntlig kommentar var att det finns mkt trav i honom hade han hållt traven så hade han fått högre (han ramlade över i galopp 2 ggr i slutet så nog han de se traven) Betyg 8
Vilka toppenbetyg eller hur ???

Kan säga att efter denna bedömning så var inte humöret på topp och jag hade mest lust att packa in hästen och åka hem.

Jaha, på med dressyrsadeln upp på framridningen och han kändes hemsk, stel och knepig och inte alls på G. Blev ju inte bättre av att jag var på uselt humör och mest hade lust att skita i det.

Visade sig att hästen före strukit sig så jag blev själv. In i ridhuset och han presterade 0. Kort och trippig i traven fullkomligt ointresserad inte en längning gick att få igenom. I galoppen så sysselsatte han sig med att skutta runt och småbocka på mina sporrar, han tyckte allt var super dö tråkigt var är hinderna verkade han undra. För första gången kan jag nog säga att skritten var hans bästa gångart vilket den aldrig varit i närheten av att vara brukar vara den enda som är dålig.
Skritt: Ren taktmässig, energisk med god bakbensaktivitet 7
Trav (vilken trav?) Ren taktmässig men för dagen mkt låst, kort, kommer upp på höjden men inte framåt. 5 :eek:
Galoppen ren/taktmässig, energisk med god bakbensaktivitet, välbalanserad och bärig 7 :eek: (De som sett hans normala galopp förstår varför jag sätter denna smiley här)
Med tanke på hans enorma engagemang i ridhuset (vist han gjorde vad han skulle men inte mer) så blev jag ju inte förvånad över hans temp betyg 6.

Behöver jag tillägga att humöret dalat väldigt långt ner i bottenregionerna vid detta laget.......

Och så återstod hoppningen fick innan höra till höger och vänster hur otroligt snål hoppdomaren varit med poängen flera som hoppat riktigt bra (enl de som sa det) hamnade på 7/7. Vet ett par riktiga kanoner som varit inne och lyckats hoppa till sig 8/8 (och då pratar vi riktigt bra hopphästar så förhoppningen om höga poäng var inte stor.
Kommer in, börjar hoppa fram och han börjar käfta i munnen (normalt behöver man knappt ha tyglarna han lyder minsta vink och går stadigt iform hela vägen fram), nu var det så fort jag tog i honom så hamnade huvudet i himmelen. Så det fick bli varianten kom som du kommer jag tänker inte röra munnen mer vilket bla fick till följd att han kom fullkomligt fel in i kombinationen och för att lösa situationen så fick han hoppa av ca 3 meter innan oxern vilket han glatt gjorde och inte ett problem i värden att nå över. Hoppade klart sämre än vanligt och tom vred sig i ett par språng, kort sagt den sämsta hoppning han någonsin gjort. Förklaringen kom senare, han hade gått med tungan över bettet hela tiden och bad snällt mamma om hjälp när jag satt av om jag kunde pilla tillbaka tungan för han kunde inte. Hade inte en tanke på att så kunde vara fallet då han aldrig gjort det tidigare.
Så nu över till domarens utlåtande: Muntliga: Det är en mkt trevlig hopphäst, det är mkt roligt att få lov att bedömma en så fin häst. Han har en stensäker taxering och oavsett om han kommer för stort eller i botten så hittar han alltid en säker avsprångspunkt, han har en mkt god framåtbjudning och hoppvilja, mkt snabb i sin reaktionsförmåga, mkt bra ryggverksamhet och en mkt bra bensteknik, extremt bra frambensteknik och är mkt spänstig. betyg 9 Och så förklarade han för publiken att det enda som gjorde att han inte satte en 10 var att han vred sig ett par gånger men han var helt säker på att detta berodde på att han behövde bli lite starkare iom att han är så stor. Men tyvärr måste vi ju sätta betyget efter vad vi sett idag :o . Temp/allmänt intryck god uppmärksamhet, mkt gott förtroende, mkt (med betoning på mkt) orädd (kan det bero på det lilla språnget på oxern :angel: ), energisk på absolut rätt sätt som han förklarade, energisk och framåt utan att på något sätt bli hetsig utan energisk och cool på samma gång, för dagen ganska svår i munnen och käftar emot detta är ju dock en ren utbildningssak men drar tyvärr ner det allmänna intrycket Betyg 8

Ovanpå den fina kritiken kom domaren fram och sa att vilken häst, mer komplett hopphäst har jag aldrig sett jobba upp styrkan så finns det nog inga gränser för hur långt den kan gå.

Så något positivt fick vi ut av denna dag nu är han direktkvalad till finalen i Flyinge (var den ende än så länge när vi åkte hem) och låg så långt etta som lovande hopphäst (trots den usla exteriören) med 8,68 men helgen är ju lång och det är (tyvärr) anmält många hästar som stammässigt iaf skulle kunna vara mkt bra så vi får se hur långt det räcker.

Så nu skall jag och min fula :angel: lilla hingst satsa framåt på finalen.

Ett jättegrattis till det omdömmet i hoppning och självklart till en finalplats, jag lovar att hålla tummarna, ev kommer jag ner för att kolla på "spektaktet" (evanemnaget alltså det är inte "guldklimpen" jag kallar för spektakel :).

Olinda skrev:
Ett jättegrattis till det omdömmet i hoppning och självklart till en finalplats, jag lovar att hålla tummarna, ev kommer jag ner för att kolla på "spektaktet" (evanemnaget alltså det är inte "guldklimpen" jag kallar för spektakel :).

Tackar och bugar det behövdes verkligen idag att det slutade så "bra" ändå. Kändes ganska nattsvart efter exteriören (gången var ju inte heller rolig men där bryr jag mig ju inte lika hårt även om det är tråkigt att man inte lyckas få dem att prestera när det verkligen gäller nu under kvällen har den hemska misstanken dykt upp (efter att ha tittat på videon) att han har gått med tungan över bettet ända sedan de kollade tänderna på honom på vet 1, han brukar aldrig fibbla med sin tunga och efter det så satte jag på underremmen på nosgrimman, man ser att han är lika käftig redan på exteriören, stackars lillkillen i så fall kan inte ha varit roligt. Han är så snäll och lydig så det kom väl inte honom för att protestera ordentligt så att jag verkligen förstod att något var fel.

Det som känns extra härligt med det fina hoppomdömet är just att detta fick han trots att han klart gick sämre än vanligt. Innan finalen skall jag helt klart göra en extrakoll att tungan är på rätt plats när vi går in på banan :angel:

finns det nån databas där man kan kolla upp tidigare bedömningar?? :confused:

Tack allihop, har lagt ut lite bilder från kvaliteten på Gnägg med rubriken Bilder från kvaliteten.

Jag hugger en knapp.

Grannens fina Quite Easy avkomma blev direktkvalad till hoppfinalen på Flyinge, den hoppade 9-9.

Här kommer en "dålig" bild tagen på hans benställ i hagen precis. Men vist är han väldigt fransysk eller vad säger ni :angel: :eek:

joyben.jpg

Har även pratat med andra nu som fått de mest egendomliga benbedömningar under helgen, flera av dem är precis som min visade tidigare med helt andra bedömningar på benen. Kanske dax att ge exteriördomaren en bok om benställ, inte konstigt att just denna domare alltid har en massa låga siffror på ben var h*n än dömmer när h*n uppenbarligen har helt egna åsikter om benställ. Skämmande :eek:

Förresten ancan har ni ändrat om i vägbeskrivningen, i den förra året så skulla man svänga vid ICA Mickedala, vi letade som tokar efter ICA, men det var ett liiiiiiiiiten VIVO butik (eller någon annan liten närbutik men något ICa var det inte).. viss skillnad..

Olinda skrev:
Förresten ancan har ni ändrat om i vägbeskrivningen, i den förra året så skulla man svänga vid ICA Mickedala, vi letade som tokar efter ICA, men det var ett liiiiiiiiiten VIVO butik (eller någon annan liten närbutik men något ICa var det inte).. viss skillnad..

Fan...har de bytt namn på butiken,eller??? :angel: :devil: :o

Tack för påpekandet, skall kolla upp det till nästa år...

ancan skrev:
Svante Johansson.

Vi pratade alltså inte om samma häst, såg nu när jag tittade på startlistorna till Kungsbacka att han rider ETTAN (Her C....) inte tvåan (L.....) som jag pratade om. Inte så konstigt att vi hade olika uppfattning, såg du även den som jag pratade om ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka