Sv: Kvalitetsbedömning i helgen!!!
Då var denna dag avklarad (tack och lov
)
Allt började bra båda veterinär stationerna med mkt väl godkänt resultat fick på båda beröm för att han var i extremt fint skick med kanonfina hovar och ben. Vet var dessutom lyriskt över hans temperament, extremt sällan som man ser en hingst med det temperamentet (vet jobbat på Flyinge i många år). Så resultat 10-10, 10-10
Hinner knappt gå många meter mellan att folk ger honom positiva kommentarer och ställer frågor om honom. (En sa bla att de kunde likabra lasta och åka hem igen jämfört med honom så stod sig deras slätt). Glad och stolt ser man fram emot vad han skall lyckas knipa för poäng på exteriören.
Men ack vad man bedrog sig.
Vist var han lite för taggad och fjantade lite men i stort uppförde han sig, men det hördes tydligt att exteriördomaren gillade honom inte.
Typ: Välutvecklad, högställd, långlinjerad Betyg 8
HHB: Vacker uttrycksfullt huvud, välansatt, välformad ngt brett ansatt hals, ngt kort manke (fick lång på bruksp), ngt grund i bålen, långt kors Betyg 7
Extr: Här kommer det mest egendomliga av allt Ngt fransysk och nystar
Betyg 7 (Han är ju visad 3 ggr tidigare och har vid samtliga tillfällen fått ngt tåvid vä fram då han nu breddat sig så har detta vuxit bort och han står nu helt rakt, var fasiken har hon fått detta ifrån finns inte tillstymelse till någon fransyskt benställ och nystar gör han definitivt inte ibland blir man så j***a trött..........
Skritt: Taktmässig Betyg 7 (äntligen har han börjat trampa på i skritten och har ca 20 cm övertramp och ändå får han denna förbannade 7a vilket han tom fick på bruksprovet när han trippade)
Trav: Taktmässig, rörlig/elastisk, muntlig kommentar var att det finns mkt trav i honom hade han hållt traven så hade han fått högre (han ramlade över i galopp 2 ggr i slutet så nog han de se traven) Betyg 8
Vilka toppenbetyg eller hur ???
Kan säga att efter denna bedömning så var inte humöret på topp och jag hade mest lust att packa in hästen och åka hem.
Jaha, på med dressyrsadeln upp på framridningen och han kändes hemsk, stel och knepig och inte alls på G. Blev ju inte bättre av att jag var på uselt humör och mest hade lust att skita i det.
Visade sig att hästen före strukit sig så jag blev själv. In i ridhuset och han presterade 0. Kort och trippig i traven fullkomligt ointresserad inte en längning gick att få igenom. I galoppen så sysselsatte han sig med att skutta runt och småbocka på mina sporrar, han tyckte allt var super dö tråkigt var är hinderna verkade han undra. För första gången kan jag nog säga att skritten var hans bästa gångart vilket den aldrig varit i närheten av att vara brukar vara den enda som är dålig.
Skritt: Ren taktmässig, energisk med god bakbensaktivitet 7
Trav (vilken trav?) Ren taktmässig men för dagen mkt låst, kort, kommer upp på höjden men inte framåt. 5
Galoppen ren/taktmässig, energisk med god bakbensaktivitet, välbalanserad och bärig 7
(De som sett hans normala galopp förstår varför jag sätter denna smiley här)
Med tanke på hans enorma engagemang i ridhuset (vist han gjorde vad han skulle men inte mer) så blev jag ju inte förvånad över hans temp betyg 6.
Behöver jag tillägga att humöret dalat väldigt långt ner i bottenregionerna vid detta laget.......
Och så återstod hoppningen fick innan höra till höger och vänster hur otroligt snål hoppdomaren varit med poängen flera som hoppat riktigt bra (enl de som sa det) hamnade på 7/7. Vet ett par riktiga kanoner som varit inne och lyckats hoppa till sig 8/8 (och då pratar vi riktigt bra hopphästar så förhoppningen om höga poäng var inte stor.
Kommer in, börjar hoppa fram och han börjar käfta i munnen (normalt behöver man knappt ha tyglarna han lyder minsta vink och går stadigt iform hela vägen fram), nu var det så fort jag tog i honom så hamnade huvudet i himmelen. Så det fick bli varianten kom som du kommer jag tänker inte röra munnen mer vilket bla fick till följd att han kom fullkomligt fel in i kombinationen och för att lösa situationen så fick han hoppa av ca 3 meter innan oxern vilket han glatt gjorde och inte ett problem i värden att nå över. Hoppade klart sämre än vanligt och tom vred sig i ett par språng, kort sagt den sämsta hoppning han någonsin gjort. Förklaringen kom senare, han hade gått med tungan över bettet hela tiden och bad snällt mamma om hjälp när jag satt av om jag kunde pilla tillbaka tungan för han kunde inte. Hade inte en tanke på att så kunde vara fallet då han aldrig gjort det tidigare.
Så nu över till domarens utlåtande: Muntliga: Det är en mkt trevlig hopphäst, det är mkt roligt att få lov att bedömma en så fin häst. Han har en stensäker taxering och oavsett om han kommer för stort eller i botten så hittar han alltid en säker avsprångspunkt, han har en mkt god framåtbjudning och hoppvilja, mkt snabb i sin reaktionsförmåga, mkt bra ryggverksamhet och en mkt bra bensteknik, extremt bra frambensteknik och är mkt spänstig. betyg 9 Och så förklarade han för publiken att det enda som gjorde att han inte satte en 10 var att han vred sig ett par gånger men han var helt säker på att detta berodde på att han behövde bli lite starkare iom att han är så stor. Men tyvärr måste vi ju sätta betyget efter vad vi sett idag
. Temp/allmänt intryck god uppmärksamhet, mkt gott förtroende, mkt (med betoning på mkt) orädd (kan det bero på det lilla språnget på oxern
), energisk på absolut rätt sätt som han förklarade, energisk och framåt utan att på något sätt bli hetsig utan energisk och cool på samma gång, för dagen ganska svår i munnen och käftar emot detta är ju dock en ren utbildningssak men drar tyvärr ner det allmänna intrycket Betyg 8
Ovanpå den fina kritiken kom domaren fram och sa att vilken häst, mer komplett hopphäst har jag aldrig sett jobba upp styrkan så finns det nog inga gränser för hur långt den kan gå.
Så något positivt fick vi ut av denna dag nu är han direktkvalad till finalen i Flyinge (var den ende än så länge när vi åkte hem) och låg så långt etta som lovande hopphäst (trots den usla exteriören) med 8,68 men helgen är ju lång och det är (tyvärr) anmält många hästar som stammässigt iaf skulle kunna vara mkt bra så vi får se hur långt det räcker.
Så nu skall jag och min fula
lilla hingst satsa framåt på finalen.