Kvalitetsbedömning i helgen!!!

Sv: Kvalitetsbedömning i helgen!!!

PathOfClovers skrev:
Men det var ju hästar på Strömsholm som fick 5:a och 6:a också, då måste ju de ha varit så dåliga att de inte borde fått visas? Det var inte så många som fick 10-10.

Nu skojjar du väl, jag var inne och kollade resultatet och det var många 10-10 och 10-9/9-10 samt 9-9, totalt är det utdelat 5 st 8or 2 st or och 1 st 6:a, tror alla var på Vet II så de reagerade förmodligen en del på böjprovet, etta på ca 100 hästar jämnför med Halmstad ca 80 hästar så är det utdelat 8or 15 st, 7or 15 st samt 6 st 6or, jag tror verkligen inte att hästarna är i så mycket "sämre skick" i Halmstad än på Strömsholm, dock väar poängen ännu lägre där förra året.

Jag var med om en liknade sak i år tyvärr.

Hörde att underlaget var bedrövligt djupt, särskilt i manegen där hoppningen var?? De grävde ner sig ordentligt i hörnen, sades det...

Någon som var på strömsholm ? Antingen var hästarna extremt bra eller så hade domarna fått glädjefnatt 12 st vidare till final i hoppning och 10 i gång. Dock verkar de inte ha så bra exteriör mkt sparsamt med 9,or genom gående 7 och 8.
Brukar ju normalt ligga på ca 3-4 som får så höga hopppoäng så det räcker till direkt kval. Kommer ju att bli jättestora startfält nere i Flyinge när de direktkvalar så många bara från ett ställe

Hittade er resultatlista, idel gamla bekantingar i topp. Sack hästen gick bruksprovet i år med betygen 88787 exteriört 877 gång.
Kommer du ihåg vad han fick för kommentar på benen nu ?

Överhuvud taget blev jag chockad när jag såg er exteriör knappt ens några 8,or på benen, var de så dåliga eller höll domaren hårt i benpoängen ? Vad var det annars för fel hon kommenterade ? Det var BA som dömde va ? (Iså fall skall hon dömma min på lördag....får nog ut och granska benen igen....)

2an e. Camaro M gick 3 års här nere ifjor (gillade faktiskt inte den och tyckte den fick lite väl mkt betalt då men den kanske har blivit bättre nu)

Skrev fel BL menade jag, var inne och kollade ett ställe hon dömt i våras, samma sak där med resultaten mkt låga benbetyg, så man kan nog utgå från att hon hårdgranskar ben.

Malinigbg skrev:
Hörde att underlaget var bedrövligt djupt, särskilt i manegen där hoppningen var?? De grävde ner sig ordentligt i hörnen, sades det...
Jo, det stämmer... :crazy: de hade just lagt in ny sand/spån i ridhuset och det hade inte satt sig riktigt, så i hörnen var det riktigt dåligt....tyvärr!
Annasr är ju Halmstad en fin anläggning att vara på...och nu i helgen så är det dax för ponnyer 3,4 och 5 åringar att visa framfötterna...

var ju i Halmstad och visa min, blev dock väldigt besiken på veterinär två som anteckna grejjer som hon inte sa när vi var där som har av yttert betydlese att få veta när man är där, hade hon sagt det är det frågan om jag hade startat varken ridningen eller hoppningen menmen nu är det redan genomfört så.

Om veterinären anteknar lindrig rörelsestörning i vänster bak och lindrig stelhet i tornutskotten (komemr inte på exakt vad den punkten heter mer) borde dom ju säga det när jag är där, blev en mindre chock när jag fick protokollet

Birgitta är väldigt hård i dömningen över huvudtaget vad vi märkt här då amma skrivit för henne flertalet gånger och vi haft många hästar hon dömt.

hoppningen var djup hade fördelen att starta tidigt så jag märkte inte av det på samma sätt, sen var underlaget aningen för stumt i ridhuset men inget man hade ont av så men som sagt lite stumt.

gylle skrev:
Hittade er resultatlista, idel gamla bekantingar i topp. Sack hästen gick bruksprovet i år med betygen 88787 exteriört 877 gång.
Kommer du ihåg vad han fick för kommentar på benen nu ?)

Inte ordagrant, men den var ngt tåvid och krokhasig bak...

gylle skrev:
Överhuvud taget blev jag chockad när jag såg er exteriör knappt ens några 8,or på benen, var de så dåliga eller höll domaren hårt i benpoängen ? Vad var det annars för fel hon kommenterade ? Det var BA som dömde va ? (Iså fall skall hon dömma min på lördag....får nog ut och granska benen igen....)

det var Birgitta Larsson som dömde extriören,(jag var sekreterare hela helgen) och jag är rädd att jag bara kan hålla med henne, benställen på de halvblod som visades i halmstad var över lag dåliga... :cry:

gylle skrev:
2an e. Camaro M gick 3 års här nere ifjor (gillade faktiskt inte den och tyckte den fick lite väl mkt betalt då men den kanske har blivit bättre nu)

Jag "älskade" honom i finalen förra året, och han har minsann inte blivit sämre!!! Sedan har han ju fått ett proffs på ryggen oxå... ;)

ancan skrev:
Inte ordagrant, men den var ngt tåvid och krokhasig bak...

det var Birgitta Larsson som dömde extriören,(jag var sekreterare hela helgen) och jag är rädd att jag bara kan hålla med henne, benställen på de halvblod som visades i halmstad var över lag dåliga... :cry:

Jag "älskade" honom i finalen förra året, och han har minsann inte blivit sämre!!! Sedan har han ju fått ett proffs på ryggen oxå... ;)

Nu såg jag ju honom i början på Maj (3-års) och då såg han väldigt ofärdig och kantig ut med väldigt kantiga rörelser och hoppning klart ofärdiig blev faktiskt väldigt förvånad när han fick sina poäng då, han kan ju ha hunnit utveckla sig mkt tills finalerna var i oktober (såg inte honom då). Vem är det som rider honom nu ? Satsar de på hoppning eller gång (var ju i gång han gick championatet)? (För jag menar alltså den andra plac Camaro M hästen (L).

Vad gäller Sack hästen så fick den på bruksprovet ngt tåvid, knipt under knäna men ingenting om hasen.

Min egen har ju också varit aningen tåvid (var det fortfarande minimalt på bruksprovet) men nu har han breddat i sig i bringan och står helt rakt (granskade honom noga nu när jag tog in får hoppas han klarar BLs granskande ögon också med samma resultat).

gylle skrev:
Vem är det som rider honom nu ? Satsar de på hoppning eller gång (var ju i gång han gick championatet)? (För jag menar alltså den andra plac Camaro M hästen (L).).

Svante Johansson.

gylle skrev:
Min egen har ju också varit aningen tåvid (var det fortfarande minimalt på bruksprovet) men nu har han breddat i sig i bringan och står helt rakt (granskade honom noga nu när jag tog in får hoppas han klarar BLs granskande ögon också med samma resultat).

Visst är BL kanske hård med benställen, men jag måste ,till hennes försvar få säga, att hon dömer lika för alla, hela helgen igenom. Sen spelar det ingen roll vem som "håller i snöret"!!!

Lycka till i helgen (Bollerup eller?)

ancan skrev:
Visst är BL kanske hård med benställen, men jag måste ,till hennes försvar få säga, att hon dömer lika för alla, hela helgen igenom. Sen spelar det ingen roll vem som "håller i snöret"!!!

Jag måste säga att jag tycker att BL är en av de bästa exteriör domarna, rättvis det är som du säger det spelar ingen roll vem som håller i hästen, jag hade önska tt att det var hon som varit i Skövde också, för det var väldigt konstig bedömning där av de få jag såg.

Olinda skrev:
Jag måste säga att jag tycker att BL är en av de bästa exteriör domarna, rättvis det är som du säger det spelar ingen roll vem som håller i hästen, jag hade önska tt att det var hon som varit i Skövde också, för det var väldigt konstig bedömning där av de få jag såg.

Vem dömde i skövde extriört???

Jag menade verkligen inte att kritisera dig eller så, verkar som att du tog det så? Undrade bara då du verkade ha lite koll.

PathOfClovers skrev:
Jag menade verkligen inte att kritisera dig eller så, verkar som att du tog det så? Undrade bara då du verkade ha lite koll.

Är det mig du vänder dig till???I sådana fall har jag "noll koll" på vad du menar...

Det skulle ha varit Karl-Henrik Heimdal enligt proppen men det var det inte, jag tycker det ser ut som Gert Hermansson på underskriften.

PathOfClovers skrev:

Nej jag tog det inte som kritik, men jag kan inte hålla med dig om att det var få 10-10 i Strömsholm när jag kollade in resultalistorna så jag la in de lägre betygen för att man ska kunna se hur det skiljer sig mellan platser i bedömningan, Skövdes veterinärer låg ungefär lika som de på Strömsholm, alltså inte lika hårda i bedömningen som Halmstad (och ändå tycker jag att Halmstad låg HÖGT iår mot vad de gjorde förra året :crazy:) eller så visas "sjuklingarna" år efter år i Halmstad...;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka