Kvalitetsbedömning för ponnyer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
L

LuddeLump

Jag vill veta allt om hur det går till, vilka får vara med, var hittar jag info om när och var osv.
Jag är helt okunnig på detta, men skulle gärna låta vår ungponny svara med så småningom.

Sv: Kvalitetsbedömning för ponnyer

Svar på frågan om och när hittar du på Spafs hemsida. Nästa års kvalitetsbedömningar kommer nog inte upp på deras hemsidan förrän till våren då det inte är klart ännu vart de kommer att ligga.
Alla ponnier som är stamboksberättigade får vara med som 4 el 5 åringar. Jag tror att det är så att importer får vara med i regionala men inte på finalen, godkända importhingstar kvalar nog vidare till finalen.
När du anmäler var NOGA med att läsa proppen för den resp avelsföreningen som håller bedömningen så du inte bara läser SPAFS propp. Det kan skilja en del på anmälningsavgiften så du inte betalar fel.
Det är 5 stationer.
På station I och II har du hästen i bara träns med uppknäppt nosgrimma. I är veterinärkoll och II är böjprov. III är exteriört där du knäpper nosgrimman (se till att ha sköna springskor) IV är löshoppning. Av med tyglarna och ha gärna benskydd. V är gångarter, ridning för alla alt körning för A-B ponnier.
Lycka till! ;)

Tack för ditt svar.
Vad synd att det bara gäller stamboksförda ponnyer. Min är renrasig med har en icke godkänd pappa, så hon går inte att regga.
Finns det nån annan sorts bedömning vi kan åka på istället?

Kolla med den föreningen som håller i kvaliten närmast dig. I mån av plats så kan man ibland få vara med utom tävlan. RPAF gör så när det finns plats över :) Även om man inte kan gå vidare till final så är det roligt att få sin ponny bedömd :)

Ok, det ska jag göra. Visst vore det kul att få henne bedömd, även om det blir utom tävlan.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 480
Senast: ildiko
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
933
Senast: Mojma
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka