lil-sis

Trådstartare
Vad är det för kläder på ryttaren som gäller?

Och hur pass mycket dömer de ner en rörlig ponny som ännu inte hittat formen? Alltså, hur stor vikt lägger de vid formen?

När jag visade min (inte ponny) på kvalitets så fick vi inte visa honom i en för honom passande form, nej han skulle NER med nosen. Jippie ! Så tyvärr tycker jag att han blev neddömd pga formen (eller rättare sagt nosens placering). Men det beror nog på domaren och dessutom tror jag att de är "snällare" på ponnytävling.

Se nu till att komma i full tävlingsmundering för gångartsvisningen. Alltså ridstövlar, kavaj,vitt i halsen, hela rena ridbyxor och g´hjälm!!!!! Vi hade möte om det i går och gick igenom en del småsaker såsom klädsel! När jag visade ida så gick hon inte i någon unghästform utan gick gärna över hand periodvis, hon blev gångartsvinnare ändå :) Träna henne i unghästform för det är där hon ska vara. De vill se henne länga steget i trav och galoppen men domaren är väl medveten om att det är ungdjur som hon dömer :)

Men formen och gångarterna går väl ändå hand i hand, en ponny som inte går i form kan väl omöjligt visa sin normala gång? den går ju då med spänningar för at balansera upp ryttaren och då får man inte samma flyt och rytm som opå en ponny som går fullständigt avslappnat i balans. Att en domare dömer upp en ponny för att den rör sig sött men inte går i form tycker jag nog är mindre bra förståss, då visar man ju inte att man kommunicerar med ponnyn och kan länga och minska osv.

Jag vet inte, den enda jag säga är att den som dömde min häst tydligen fördrog hästar på bogarna med nosen i bringan. Så rider inte jag en unghäst.

En tilläggsfråga från mig: Vad är det för klädsel som gäller när man visar hästen för hand då?
Och vid veterinärkollen?

jag håller med, den bästa unghästformen känner man bäst själv. det handlar ju om hur den balanserar sig med ryttare på ryggen, och att sätta nosen i marken gör vissa enbart framtunga.
min hingst fick 6-or kvaliteten då jag skulle rida honom högre enligt domaren (jag började ju min visning som jag alltid rider hästen som jag vet att han för sig bäst men blev alltså tillsagd att ändra mig). den formen domaren då tyckte att han skulle vara i renderade mig fyra 6:or, kul... :mad:
(på bruksprovet året efter red jag återigen som jag ville och då blev han belönad med 10-9-9-9! :D :smirk:)
stoet som gärna går i högre form skulle jag lägga på bogarna (hon har späcknacke och antagligen var domaren dålig på att bedöma ponnyer med späck, de vet ju inte hur de skall titta då, ser bara en stor nacke liksom... :p)
men hon fick bra betalt och gick till final, trots att hon hade fått bättre poäng om hon hade gått lite högre för att hon får bättre kontakt med sin bak-kärra då, lång som hon är... :D

öve hela dagen förutom vid ridning gäller klädseln att man är hel och ren och visar domaren respekt. kom alltså inte med slitna ridbyxkor, det ser väldigt tråkigt ut. ha ett par ljusare byxor istället, går lika bra att springa i som att stå och posera framför kameran med!

Klädsel inför gångartsprovet är enligt TR då torde man inte behöva mer än huvudbonad, handskar och förkläde.
HJÄLM är obligatoriskt i alla momenten även hos veterinären om man läser Råd och anvisningar på SPAFS hemsida.
Apropå ingenting så står det även att ponnyer med gällande mätintyg INTE ska mätas på plats. 5 åriga C och D ponnyer som kvalar till final ska hoppas uppsuttet. Fy att de ändrat den sista regeln.

Jovisst men nu så är det inte så många veckor kvar och hon kommer inte direkt hinna bli tillräckligt stark för "tjusig" form på den tiden.

Balansen är där den ska men inte riktigt styrkan. Tempoväxlingarna och till viss mån ökningar finns och hon är hemskt lydig så den biten oroar jag mig inte för.

Är man jättehemsk om man inte fixar att sitta ner i galoppen utan använder sig av ngn form av "lätt sits" fast snarare trepunkts? Jag kan be att få göra det innan vi sätter igång? För jag fixar inte att sitta på maran nämligen...

Du behöver inte sitta ner i galoppen om jag inte minns helt fel så rekomnderas det snarare med lätt sits.

Det aldra viktigaste med kvaliten är att man har med sig gott mutgodis till sekreteriatet :d glöm inte det! (gissa vem som bossar där i år igen......)
Ser framemot att se er båda igen och se hur mkt hon har utvecklats sen förra året. Grattis förästen, hörde att det gick bra på RIKS :)

Tävlingsklädsel! Fast när jag visade min ponny som 4 åring så fick jag inte igen kavajen... dock hade gångartsdomarna överseende med detta då jag börjde med att säga att jag nyss fött barn :D

De vill se en ponny med balans och elasticitet. Har du då inte formen är det svårt att få fram just det.

Var går kvaliteten i "mälardalen" i år? Är det på Strömsholm igen? Vilken dag?

Nej den går den 4/9 i Åkersberga, Roo gård (ligger ca 2,5 mil norr om Åkersberga mot Norrtälje) Nära och bra för mig :DOm du vill titta så får du komma ut till mina trakter :idea: hehe gångartsdomarna hade ju överseende med att jag klämde i med ett ; Ida, vi ska öka galoppen inte skena omkring :D

Sv: Re: Kvalitets

Patsy kommer att få gå med en nästan helt ny ryttarinna för jag har förmodligen brutit svanskotan och är för närvarande inte ens i tänkbart ridbart skick... Det går bra att ligga still i sängen och det går typ bra att gå inte så fort.

Tur man har snälla stallkamrater...

Sv: Kvalitets

Stackare! och jag som tycker att jag hard et tufft med min mage....krya på dig. Maran kommer nog gå bra ska du se, hon verkar inte hetsa upp sig för så mkt.

Sv: Kvalitets

Kom på en annan sak. Kan man ha typ en plastpåse i änden på spöt när man ställer upp framför domaren?? :idea: Har för mig jag har sett detta någonstans... svårflirtat sto....
/Lina

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 939
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
202
Senast: Tassa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix