Kvalitet "medelfákur"

Teilani

Trådstartare
I Sverige avlas det ju på nästan uteslutande bedömda hingstar och har gjorts så några år. De hästar som är svenskfödda i flera led har därför ofta bra hingstar i sina stamtavlor.

Men hur bra är hästarna som vi avlar fram tror ni?

Nu kommer ju tyvärr inte så många till bedömning, det är dyrt och tar tid osv. Men om vi lekte med tanken alla att svenskfödda hästar blev bedömda och att de blivit tränade innan för att komma till sin rätt. Hur bra poäng skulle de få i medel?

Skulle de flesta ta sig in i stamboken eller skulle de flesta hamna utanför?

Hur tycker ni att kvaliteten på svenskfödda hästar ser ut?

Blir de bättre som har flera led av svenskfödingar bakom sig på både mammans och pappans sida?

Sv: Kvalitet "medelfákur"

Jag har valt att avla på en annan ras där nästan alla hästar visas, ofta även som föl och inser problemet, det är alltid en viss osäkerhetsfaktor om bara de bästa stona visas! Alla svar på dina frågor blir större eller mindre subjektiva.

Mitt avelsmål är hästar som trivs med att arbeta och bär sig från början och som vanliga människor ska ha råd att äga och njuta av, det ska vara roligt att vara hästägare, det är därför vi har häst! Jag inser ju att det är en bit kvar men att jag är på rätt väg då jag hade turen att ramla över ett riktigt bra sto.

Hur det än ligger till med tillgången och kvaliteten på hingstar får man man sällan ut mer än vad man satsar från början, mediokra ston ger ytterst sällan topphästar, stona är viktigast i all hästavel och det ska vara lätt att visa sitt sto så att så många som möjligt visas!
Vore det inte intressantare att hästarna visades så "råa" som möjligt till rimligt pris än att alla gavs möjlighet till proffsträning. En häst som är bra från början och inte kräver så mycket och dyr träningsinsats måste ju vara rena drömhästen för den vanlige hästägaren jämfört med en som behöver slipas av absoluta proffs för att komma upp i vettiga poäng?

Ulrika

I Sverige avlas det ju på nästan uteslutande bedömda hingstar och har gjorts så några år. De hästar som är svenskfödda i flera led har därför ofta bra hingstar i sina stamtavlor.

Men hur bra är hästarna som vi avlar fram tror ni?

Nu kommer ju tyvärr inte så många till bedömning, det är dyrt och tar tid osv. Men om vi lekte med tanken alla att svenskfödda hästar blev bedömda och att de blivit tränade innan för att komma till sin rätt. Hur bra poäng skulle de få i medel?

Skulle de flesta ta sig in i stamboken eller skulle de flesta hamna utanför?

Hur tycker ni att kvaliteten på svenskfödda hästar ser ut?

Blir de bättre som har flera led av svenskfödingar bakom sig på både mammans och pappans sida?

Sv: Kvalitet "medelfákur"

I och med att det är så få som visas så är jag nyfiken på hur "folk" upplever de svenskfödda hästarna. Vet att många här har stor erfarenhet av många hästar, både från Sverige och andra länder. Visst är det subjektivt, men jag är nyfiken.

Hur Sverige står sig internationellt är jag kanske inte själv så intresserad av, men det är ju också intressant.

Eftersom den stora massan föl föds upp av hobbyavlare med mer eller mindre del hjärta inblandat i valet av sto och hingst skulle det vara intressant att diskutera om hur kvaliteten på våra medelhästar ser ut.

Ett sto som är svenskfött har ju inte ovanligtvis riktigt fina hingstar i stammen, om man följer det några generationer borde det då inte resultera i bättre och bättre hästar i medel, även om inte alla blir kanon.

Som sagt min undran är hur bra tror ni medelhästen är idag, och tror ni kvaliteten kommer att öka med det systemet vi har idag? (eller kanske trots systemet idag)
Kan tillägga att jag tror att kvaliteten på de vi importerar också ökat i och med att köpare ställer högre och högre krav på vad de vill kunna använda sin häst till, samt har mer kunskap idag.

Men visst vore det roligt om fler hade möjlighet att visa sina hästar!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Födda -21