Kvalitet eller mängd, vad prioriterar Ni?

L

Lord Owen

Vad prioriterar Ni? :)
Är det mängden ridning som är det viktiga, att pålle får minimum en timmes motion 6 dagar i veckan oavsett väder och annat, eller är det hur bra, hur de specifika passen blir som ni tycker är viktigast?

Om ni själva inte mår bra någon dag, inte har lust att rida pga stress/allmänt nere/av annan anledning känner att ni inte kan umgås med er häst utan att det kan bli "fnurror i kommunikationen", vad gör ni då?

Hoppar ni över det ridpasset eller tvingar ni er ut ändå "för hästens skull"?
Kanske ni mår bättre när ni väl kommit upp på hästen?
Om inte, får ni då skuldkänslor och känner er dåliga (som hästägare) för att ni inte kravlat er ut ändå? :crazy:

Kort sagt, är mindre (kanske kortare) ridpass med bättre kvalitet och med ryttarens humör på topp något som ni eftersträvar eller är det viktigast att hästen får en viss mängd motion oavsett förutsättningar för dagen?

En fråga som jag själv allt som oftast står handfallen i är just denna! :bump:
Ska bli intressant att se hur folk resonerar!

Sv: Kvalitet eller mängd, vad prioriterar Ni?

Haha, vilken typisk "mitten av januari"-fråga! :rofl:

Jag brukar låta mina hästar gå betydligt mindre i de perioder när min motivation är låg (läs: senhöst och slasksenvinter). Vissa hästar har jag haft helt avställda över vintern. Vissa måste hållas igång. Fjordingen t ex behövde gå åtminstone tre gånger i veckan i hög samling för att hålla sin kropp i skick. Shettisarna var rätt okomplicerade i sina kroppar när det väl fanns ett visst grundarbete gjort på dem, och hittade tillbaka till den nivå de lämnade på ett par veckor

I år har jag bara en häst, som jag inte ställt av. Tvärtom, jag har inte haft någon häst i så hög kondition sedan jag tävlade körning på SM-nivå. Han rids två dagar i veckan i ridhus ungefär en timme (dit vi rider, 4-5 kilometer, 20-45 minuter enkel väg beroende på hastighet), två uteritter på 1,5-2 timmar och ett par kortare småturer. Dessutom utvecklas han i raketfart dressyrmässigt. Det ger upphov till en del intressanta frågeställningar. Låter man honom vila för mycket så bli han spunkig och förstås spänd när han ska jobba nästa gång. Samtidigt vill man att de nya kunskaperna ska få sjunka in, och att han inte får jobba med träningsvärk. Svår balansgång!

Vad gäller kvalitet så försöker jag alltid rida med bästa möjliga kvalitet, även i på uteritterna. Hästen rids alltså i form i så stor utsträckning som möjligt, vi slarvar oss inte upp eller ner för backar, skritt på lång tygel ska vara framåtgripande med god sökning mot bettet osv.

Min uppfattning är att om man vill hålla en häst på "sparlåga" kan det vara helt OK att bara rida 2-3 gånger i veckan under en period, man kan även få en hel del utveckling om man just rider med kvalitet hela tiden.

Och ja, jag skippar ridningen arga griniga dagar.

Senast ändrad:

Lord Owen skrev:
Är det mängden ridning som är det viktiga, att pålle får minimum en timmes motion 6 dagar i veckan oavsett väder och annat, eller är det hur bra, hur de specifika passen blir som ni tycker är viktigast?

Det beror på. Om jag rider ute, då rider jag en timme. Men om jag rider på ridbanan så satsar jag mer på kvalitén än att jag "måste" rida en hel timme. Då blir det oftast 30-45 min.

Lord Owen skrev:
Om ni själva inte mår bra någon dag, inte har lust att rida pga stress/allmänt nere/av annan anledning känner att ni inte kan umgås med er häst utan att det kan bli "fnurror i kommunikationen", vad gör ni då?

Om inte, får ni då skuldkänslor och känner er dåliga (som hästägare) för att ni inte kravlat er ut ändå? :crazy:

Här beror det på igen...:smirk: Om jag är väldigt stressad och inte helt enkelt har tid att ta den tid jag behöver i stallet så hoppar jag över ridturen. Men om jag bara är lite nere, är omotiverad så brukar det ha gått om när jag kommer till stallet. Om jag har en riktig orsak till varför jag inte hinner/kan rida den dagen får jag inte skuldkänslor men om jag inte har någon orsak då brukar jag nog få lite dåligt samvete...

Lord Owen skrev:
Kort sagt, är mindre (kanske kortare) ridpass med bättre kvalitet och med ryttarens humör på topp något som ni eftersträvar eller är det viktigast att hästen får en viss mängd motion oavsett förutsättningar för dagen?

Jag prioriterar det förstnämnda, men jag tycker nog det är viktigt att pållen får komma ut och röra på sig ordentligt någon gång i veckan också.

Hoppas jag svarat på din fråga, det blev lite flummigt...:D

Lord Owen skrev:

Kvalitet.
Jag koncentrerar mig på de övningar som jag hade tänkt för dagen, och de kan ta allt från 5 min till 30 min. Så mycket längre brukar jag inte hålla på. Hellre kan jag gå ut 2 gånger på en dag

Jag struntar i att jobba då. Jag vill ju att det ska kännas roligt. Mycket möjligt att att det nån gång skulle kännas bättre om man väl masade sig ut, men nää.
Jag tror inte heller att hästen har nåt emot att gå och skrota i hagen en dag eller så. Ibland kan man vila sig i form. :D .

Ja, arbetsmässigt sett så tror jag det. Men tycker man om att rida ut långa härliga turer så ska man göra det.
Huvudsaken att det är roligt det man gör!
:d

(Mina tankar ovan i fetstil.)
Tidigare hade jag väl en del samvetskval om jag inte tog mig ut varje dag, men inte nu längre.

För mig är det lätt val - absolut kvaliten. Om jag är stressad eller irriterad eller inte "djurvänlig" på annat sätt, då hoppar jag över ridningen. Om jag inte rider på några dagar så skäms jag inte alls, jag tror att det är nyttigt för hästen också med lite pauser.

Likadant om jag börjar rida och känner att ingenting funkar (och det är mitt fel - tex spänd/irriterad) - då kliver jag av och går hem igen. Annars slutar det så lätt med att hästen också blir spänd och man sitter och spjärnar åt varsitt håll och blir mer och mer arga på varann. Bättre då, tycker jag, att göra något mycket enkelt i några steg - som jag vet att vi kommer klara att göra lyckat trots förutsättningarna - och sen kliver jag av...

Mina hästar går i stora hagar ca 12 timmar/dag på vintern och dygnet runt på sommarhalvåret, så de kan röra på sig utan mig... Om jag hade varit tvungen att ha hästen inne mera så hade jag nog kännt större behöv av att "lufta" hästen lite på kvällen även om jag inte varit på humör, typ en skrittpromenad eller nåt. Men om jag kan ha hästen i hage istället så tycker jag att det är ett bättre alternativ såna dagar. Och varför skulle man inte kunna det - det kan ju vara så enkelt som att släppa hästen i hagen medan man t.ex. mockar, om hästarna tas in tidigt.

Låg motivation - låg ridfrekvens. Är tämligen övertygad om att det varken gör hästen eller mig nytta att jag rider när jag inte alls har lust.
Fast ibland...

så är jag inte alls sugen, och så blir det ett skitbra ridpass som vi båda har kul av.

Men generellt, sådär, så rider jag när jag känner för det och prioriterar definitivt kvalitet framför kvantitet. Sen gör vi ju annat än rider också. Tränar från marken, longerar, löshoppar, går kluriga banor, tar repgrimman och går på promenad, klickertränar osv.

Men jag känner absolut igen frågeställningen, ibland får jag otroliga kval om jag inte rider. Och varje gång jag rider ut i skogen så ger jag mig själv en mental guldstjärna för att jag ju egentligen tycker att det är lite läsk?gt.

OA

Jag tänkte samma som svea - vilken typisk mitten på januari-fråga :D
Jag har till och med funderat på att lägga in en liknande tråd själv....

Jag ser absolut kvalitet före kvantitet som viktigt. Jag har å andra sidan inte hästarna som jobb - utan de är min hobby - och som sådan håller jag ju på med det för att jag tycker det är roligt. Är det inte roligt en dag, så dör varken jag eller hästarna av att vila.

Men samtidigt kan jag få väldigt dåligt samvete, särskilt i perioder då det blir väldigt lite ridet. Men jag förstår själv att det är ganska ologiskt att tänka så. Har jag inte motivationen så kommer det ändå inte bli något vettigt gjort!

De har dock en rätt bra fritid, går mycket i ganska "stimulerande" hage (om än för liten i mina mått mätt :( ) och i en stimulerande och trygg flock. Fölungarna ser till att motionera och röra på de vuxna hästarna :D.

När jag hade häst i ett stall med små leriga rutor till hagar - med bara en hästkompis i hagen (en period stod de till och med ensamma eftersom de andra som hade ensamma hästar ville fortsätta ha dem ensamma :mad: ), där de gick ute "bara" runt 12 h per dag, så var jag mycket mer noga med att röra på hästen eller göra något med hästen varje dag. Fast det var ju av nöd - hästen mådde inte bra annars. Så vill jag inte ha det längre...

Sedan kan jag väl känna att jag måste ibland tvinga mej att göra specifika saker. Mår jag dåligt så kan det ju faktiskt vara så att en ridtur barbacka i snön är precis vad som behövs för att få upp humöret. Andra gånger - så funkar det inte så. Har blivit bra mycket bättre på det där med att hoppa av och avsluta omedelbart ifall jag känner att det är en dålig dag... Alternativt räkna till 10, tänka igenom något enkelt som vi kan jobba med och avsluta positivt.

Just nu har jag en period då jag nog helst sitter på långa tyglar i skritt i skogen och myser av den fina omgivningen - det är jättemysigt och bra, men i själva verket så behöver vi ju lite mer skolridning också - och jag vet ju att "tvingar" jag mej till det, så kommer motivationen och inspirationen bli större också. Det är ju kul att träna och jobba med specifika saker, när man väl kommit förbi det första hindret (hos mej att jag inte vågar - för det kan ju bli så mycket fel...... *suck*).

Angående längden på passen så har jag insett att de där korta passen på 5 minuter då vi gör i princip en grej bra eller dolar med någon detalj - de kan vara otroligt givande också, både för häst och ryttare.

Samtidigt vill jag absolut att mina hästar ska få komma ut i skogen på en längre tur någon gång i veckan åtminstone, för kropp, själ och tanke.

Det kan vara inspirerande att läsa hur andra gör - det finns sidor för träningsdagböcker! Se här;
http://s14.invisionfree.com/Mulen

Detta att hästen måste ridas 6/7 dagar i veckan tycker jag är nys.

Särskilt för oss civiliserade människor som släpper ut våra hästar i en hage.

De flesta människors hästar är desstuom övertränade så de mår säkert bara bra av att vila en vecka då och då.

Men det blir ju annorlunda om detta är ett disciplinprobelm hos ryttaren :angel:

För att bibehålla nivån på styrka och flås, så måste man träna minst 2 ggr vecka.

Vill man förbättras så måste man upp i minst 3.

Helgridning som en del mindra disciplinerade männiksor sysslar med, är förkastligt ur träningssynpunkt.

Dels blir det allldeles för intensivt på helgen så att kroppen bryts ned, och sedan blir det för lite i veckan så att det inte bibehålls.

Det kan vara bra att veta att en muskel behöver 48 timmar på sig att återhäta sig. Samt att det måste vara proportioneligt mellan dosen arbete och vila.

Ju mer arbete - ju mer vila :idea:

Det är inte träningen som bygger upp ( den bryter i själv averket ned) Det är under återhämtningsfasen - vilan som kroppen bygger upp sig igen starkare - om man tränat rätt.:crazy:

Håller man sig inom dessa ramar tycker jag man kan sova med gott samvete :D
det är ju summan av kardemumman som räknas.

Men januari är det en latmånad ? ( är jag helt av banan? :D)

Själv tycker jag Novemeber är jobbigast.
Förr ställde man ibland av hästarna i Novemner, eftersom de också hade det jobbigt med pälssättning och så.

Senast ändrad:

Försöker att göra något med min häst varje dag, förutom ca en dag i veckan då han får vila. Om jag arbetar med honom på ridbanan (vid handen eller uppsuttet) blir det oftast inte längre än en halvtimme-40 min, beroende på hans och min koncentrationsförmåga och beroende på vad vi jobbar med just då. Rider vi ut kan det bli både korta skritturer och längre svängar, beroende på väder etc. Min häst har lite trassel med magen så han behöver röra på sig lite helst varje dag. Om jag själv är på dåligt humör eller allmänt irriterad (vilket är ganska ofta) brukar jag hålla mig till uteritter där jag inte kräver ngt alls, bara skritt på lång tygel rakt fram. Det dåliga humöret brukar rinna bort efter ett tag då. Däremot om jag sätter mig och börjar jobba på ridbanan så brukar det gå åt h-vete, jag blir arg på hästen och på mig själv, inget fungerar. Då är det lika bra att låta bli att rida/gör ngt överhuvudtaget.

*kl*

Tack för alla svar!:)
Hoppas det kommer mer.

Jag vet inte om jag tycker det är en så speciell Januaritråd?
För mig är frågan aktuell alla årstider förutom försommar och sommar (maj-juli) eftersom jag har så mkt att göra (tycker jag :angel: ) och lätt får ont i kroppen och blir trött i knoppen. :D

Under årets ljusaste del är jag helt klart mest motiverad, då går hästen och jag på "hårdträning" och åtminstone han är vältränad och har bra kondis. ;)
På vintern varvar jag ner litet, blir segare, tröttare, det blir mörkare. Då får min häst helt enkelt också varva ner (vilket ju de flesta djur gör i normalt tillstånd) och då är det mest skogsluffning och lite basdressyr någon gång i veckan.

Någon gång kring april börjar vi trappa upp igen.
Jag tävlar ju inte så det brukar fungera.

Jag är ju väl medveten om det Susan skrev om 48 h osv. men ändå känner jag att jag lätt känner mig som en dålig hästägare om det blir lite mindre någon vecka. :o
Trots att mina hästar går i stor skogshage och är ute runt 13-14 h per dag (vilket ju är rätt bra med tanke på att de står inne på nätterna).

Jag själv tycker att kvalitet är att föredra framför kvantitet men är tankad med "hästen ska ridas så många dagar i veckan som möjligt" sedan jag började rida vilket sätter sina spår psykiskt även om hästen ser ut att må bra. :angel:

Nä inte latmånad men det är ganska tufft - i alla fall här hos mej - att hålla igång när vädret och underlaget pendlar från +5 - slask och isgata, och -30 med snöstorm (så brukar januari-månaderna här kunna se ut). ;) :D
Inte för att vädret nånsin stoppat mej, men underlag gör det - och mest är det ju att motivationen lätt dyker när det - om man har tur - är 1 soltimme per dag. Fast så här i januari har det väl börjat bli lite ljusare och lättare allting - värsta månaderna tycker jag är absolut oktober och november - innan snön (= ljusare) kommit.....

Det är bra mycket enklare att ha häst på sommarhalvåret! (då dyker aldrig såna här trådar upp...... :p )

Jag har häst för mitt höga nöjes skull, rider när jag känner för det och struntar i det om jag inte känner för det.
Fördelen är att hästen sätter mer muskler ju mindre den rids så man behöver inte ens ha dåligt samvete.

Jag rider gärna så mycket som möjligt :p :D. Jag är mer rädd att hästen går för mycket, han är ju gammal och vi gör rätt jobbiga grejer ibland. Det är bara bra om han får stå. Har andra som också vill rida där han egentligen bör ha vilodagar :devil:. Det är trist..

Kvalitet helt klart. Även en skrittrunda kan vara bra träning (samling, halvhalter, halter etc) , beror på vad man är ute efter.
Mkt kan ju också göras från marken. Korta pass. Mkt tankeverksamhet.

Hästana går i hage som är på flera hektar så jag behöver inte ha dåligt samvete för att dom inte fått röra på sig.

Är det jättedåligt väder eller humöret är i botten så låter jag hellre bli att träna, blir bara pannkaka av det ändå. Som sagt, rörelse vet jag att dom fått i hagen (utan nån sned klump på ryggen).

Djurjouren skrev:
.
Fördelen är att hästen sätter mer muskler ju mindre den rids så man behöver inte ens ha dåligt samvete.
:o det här var ju en intressant teori.
Har du lust att utveckla den?

November är pyton!!!

Tänkte förra året att det här året skulle jag inte falla ner i det stora svarta novemberhålet. Men...där var jag ändå. Men nu i januari börjar ljuset komma tillbaka. Och lyssnar man noga, riktigt noga, så börjar fåglarna låta lite vår också.

OA

Vad prioriterar Ni?
Hästen jag har nu kräver att hon aktiveras varje dag, för hennes bästa. Hon blir ohanterlig annars. Därimot är kvalitén viktigast när jag väl motionerar henne. Ibland blir det långa pass i blandade gångarter, ibland ren styrke träning, ibland skrittturer på lång tygel. Idag t ex var det dressyrarbete i skritt i 50 min. Både jag och hästen var helt slut mentalt efteråt och det räcker. :idea:

Jag känner ju mig själv, har jag en dålig dag är det ingen idé att jag försöker göra något vettigt. :crazy: Det är de dagarna jag passar på att skritta ut i en timma eller kanske bara longerar av henne den värsta energin.

Om inte, får ni då skuldkänslor och känner er dåliga (som hästägare) för att ni inte kravlat er ut ändå?
För hästens skull så aktiveras hon som sagt nästan varje dag. Är jag trött och sur en dag blir det inte bättre av att jag försöker rida ett dressyrpass men brukar må bättre av att bara göra något roligt. Ut och busa lite i skogen kanske?

Jag skulle nog få dåligt samvete om jag inte aktiverar henne eftersom jag vet att hon inte mår dåligt av det, och när jag ändå är i stallet kan jag ju lika gärna göra något enkelt. :D

Jo, visst är det så?! Att fåglarna börjar låta lite vår?
Eller så inbillar vi oss båda två.... (men det är ju inte troligt eller hur?!)

Men jag ska inte klaga - senaste veckorna har varit alldeles andäktigt vackra här. Cirkus 50 cm pudersnö (utmärkt för ridning), gnistrande snö på alla träd, vindstilla, och den där underbara vintersolen har faktiskt tittat fram nästan varje dag och gett allt ett underbart sken. Då är det lättare att acceptera att det är kolsvart kl 15.30!
(och jag jobbar för det mesta kväll :p )

Du har tur du, här är ALLA vägar täckta med glashal is. :(
Det går i princip bara att skritta försiiiiktigt framåt eller klampa i skogen (det är ju roligt :) men något annat vore också kul ).

Jo fast det är väl det som är charmigt med januari för igår gick det från att ha legat runt -10 och kallare, varit vindstilla och soligt i ett par veckor - helt plötsligt upp till plusgrader (mellan 2-5) och bliade bort snö så nu är det ishalka överallt här med... Och stormblåst (red barbacka idag och det kom nån häftig vindby ibland så jag trodde jag skulle lyfta och flyga iväg :eek: - spännande!).
Men jag skulle ju inte klaga :p

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 765
Senast: Tirnanoogh
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka