Kvalificering - vad händer om man struntar i att kvala till 130?

Lahtel

Trådstartare
Jag såg att en person som blivit placerad i Distriktmästerskapen som går i 130 i vårt distrikt inte är kvalificerad för att starta 130. Kan man få något straff eller vad händer om man gör så?
Jag vet att för några år sedan lämnades det in en protest när ett icke-kvalat ekipage tog placering i en tävling och personen i fråga blev då av med sin placering.
Det känns ju helt logiskt - men borde man inte få någon typ av straff också?
Eller är det enda som händer att man förlorar sin eventuella placering? Det känns som en väldigt mild reprimand.

Sv: Kvalificering - vad händer om man struntar i att kvala till 130?

Ingen aning, men är inte förödmjukelsen i att bli fråntagen sin placering oxå en slags straff??? Jag hade tyckt att det varit rejält pinsamt iaf...

Det blir oftast böter eller avstängning också :idea:

Hm.. alltså, jag spekulerar bara nu men i vårt distrikt så går dmkvalen i la och sista omhoppningen i msv, och jag vet många ekipage som red finalen men som inte är kvalade till msv - kan det vara så att det är annorlunda när det gäller dm? Kanske man kan kolla upp eller nåt :) (detta är för ponny)

Det har jag inte sett något om att det skulle vara annorlunda regler för DM - någon som vet?
Jag valde att inte starta pga att jag endast ridit en nollrunda i 120 och det var kval på 125 och jag tyckte det vore tråkigt om man petade ned något i kvalet och inte fick starta 130-finalen.

Sista omhoppningen eller sista finalklassen? Det är en viktig skillnad.

FinalKLASSEN skulle jag tro, antar att det distriktet hade som Hallands , 3 omgångar dvs 3 klasser som ingår i DM

FinalKLASSEN skulle jag tro, antar att det distriktet hade som Hallands , 3 omgångar dvs 3 klasser som ingår i DM

Korrekt, först skulle man rida 1,15 och 1,25 på lördagen, sedan var det final som gick i 1,30 på söndagen. En av de placerade hade ingen nolla i 1,20 och ekipaget i fråga nollade inte heller i 1,25-klassen.
Det borde ju stå att man får rida även om man inte har kvalat i så fall. Jag tycker kvalreglerna är ganska tydliga.

Alltså.. förstår inte riktigt vad du menar..
I vårt distrikt rids Dm såhär:
kval 1 la
kval 2 la
de med minst antal fel går vidare till FINALOMHOPPNING. den går i msv b.
hoppas det gav svar på din fråga?

Även jag tror att det som menas är en separat finalklass men lika bra att fråga. (Och Judelaws svar på min fråga var lika virrigt det ;) )

Senast ändrad:

Men då är det ingen finalomhoppning utan en finalklass. Återigen, det är en viktig skillnad.

Men fio har svarat mig som frågade judelaw om hennes oklarhet ;) Att Östergötland har den kval och finalklass har nog aldrig varit otydligt.

Okej men förstår faktiskt inte vad du tjänar på att prata över huvudet på mig? :) Jag skrev väl bara fel ord, herregud, visst det kanske är en viktig skillnad men jag upplever det inte som en egen klass utan som en omhoppning. En klass är för mig något man anmäler sig till, inte som man kvalar till. Bara för att du uppfattar det på ett annat sätt behöver du inte vara så överlägsen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte varit överlägsen öht, bara velat vara säker på vad du menat så jag inte missförstår. Du skrev fel ord två gånger vilket gjorde mig fundersam.
Hur du uppfattar det är inte relevant, det relevanta är hur det är. Har klassen eget nummer så är det en klass, oavsett om man kvalar till klassen eller inte :laugh:

Fast nu upplevde jag att du var det. Du kan ju inte säga åt mig vad jag får uppleva eller inte. Och nej i vårt distrikt har omhoppningen inte ett eget nummer!

Nej, det kan jag inte. Men jag kan berätta vad som var syftet, vilket var att förstå dig. Och hur du uppfattar det är inte relevant när det bara är en enkel fråga jag vill ha svar på.
Omhoppningar har inte egna nummer. No offence men det underlättar för alla läsare om du använder rätt ord.

för att återgå till ursprungsfrågan. Vad händer om någon tävlar i en klass de ej är kvalade till. T.ex. rider 130 utan att först ha två nollor i 120. Vet MÅNGA som struntar i om de är uppklassade eller ej. Vet också att uppklassningsreglerna INTE gäller för de som har poäng i 150 eller högre.

Det händer nog inte så mkt...

Det händer nog inte så mkt...

Men om man tar placeringar och någon klagar så blir man ju av med dem i alla fall.
Ryttaren i ursprungsinlägget har definitivt inga svårklassplaceringar.

Men om man tar placeringar och någon klagar så blir man ju av med dem i alla fall.
Ryttaren i ursprungsinlägget har definitivt inga svårklassplaceringar.

Jo men jag tror inte så många orkar "hålla sådan koll" på andra att dom vet till 100% att det ekipaget inte har några nollrundor i 1.20, som bekant kommer ju inte alla resultat ut på förbundets resultatrapportering och ibland kommer dom ut flera månader i efterhand.

Liknande trådar

Hoppning Jag vet att detta ska stå i TR, men jag blir inte riktigt klok på det jag läser i TR jämfört med de svar jag får när jag googlar. I TR...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: Jeps
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 781
Senast: help_me
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024