Kvala avd. A?

S

SpecialPony

Hej!
Jag är inte riktigt säker på hur det är med det här med att kvala upp en unghäst från avd a till avd B. Visst krävs det två felfria rundor i t.ex en 90 klass i avd B för att få gå upp i avd A?
Men sen tänkte jag på det. Tänk om vi säger nu att man startar 90 , 1 meter t.ex 2 ggr. Båda gångerna får hästen 4 fel i varje 90 runda, och sen felfri 1 meter. Får man då börja med att rida avd a även i 90? Själv tycker jag att man borde få göra det eftersom hästen då har klarat högre höjder. Men man vet ju aldrig, bäst att höra sig för ;)

Sv: Kvala avd. A?

Ja. Du har helt rätt. Har du två nollor i 1 m får du starta 90 som avd. A

Men om hästen gör en felfri i 90 och en felfri i 1 meter, kvalar man någonting då eller är det som vanligt, man måste göra två dubbelnollor?

Du måste ha två felfria rundor på samma höjd eller högre alltså har du en felfri 0,90 och en felfri 1m får du alltså starta i avd A i 0.90. OBS under förutsättning att det är en 6 åring du rider, 4 och 5 åring får ALDRIG starta avd A oavsett hur många nollor de har.
Sen är det ju så att unghästklasser finns av en anledning och bara för att en unghäst gjort en felfri runda i 0,90 och 1 m så är den inte färdig för att börja gå mot klockan, varför ha så bråttom låt unghästen få sina unghästrundor i lugn och ro och när den går stadigt och stabilt och har lite mer tävlingsrutin då kan man börja prata om att gå över till avd A. Att lära dem att bli stabila tävlingshästar tar tid, att fördärva det man lärt dem går jättefort, något att ha i bakhuvudet innan man kastar sig in i tidshoppningar innan hästen är klar för det.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 230
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar