Sv: Kval till unghäst-VM
Tja det beror ju lite på hur man ser det!
Om vi börjar med fädernet, så var ju Ferro hopphäst från början, hann med msv, om inte jag minns fel när jag hade kontakt med hans ägare, innan han omskolades till dressyrhäst, vilket ju han blev "på äldre dar".
Ferros stam är ju ren hopp, fast med hingstar som lämnat gång. Ulft (Le Mexico hopp - Pericles xx hopp och gång). Ferros morfar Farn är väl mest känd för att vara far till Nimmerdor, men är ju även morfar till tex Fighting Alpha och många fler trevliga hopphästar.
Och Roffe har ju faktiskt tävlat en Ferro!
Saluut är ju efter Ronald, men har nog kanske lämnat lite mer dressyrhästar.
Liguster har väl inte lämnat så mycket alls och då lite av varje.
Joost är väl sedan så mycket hopp det går an att bli.
Mödernet.
Först och främst tillhör han ju en av mina favoritlinjer, Karlalinjen, som ju tex Aerline H tillhör. Övriga medlemmar, varav många har varit både på OS, Falsterbo och Scandinavium är:
Brasil, Darinier La Silla, Gallarius, Hilltop Giotto (Oki, ren dressyrhäst!
), Lancelot, Nabuur, Zucarlos , Icamorca, Just an Illusion, Mr Blue (som toppar det holländska hoppindexet) och Jupilot.
Även om familjen lämnat mycket goda dressyr och avelsdjur, så är det väl ändå i hoppningen de har fått det absoluta genombrottet?
Ubis har väl lämnat lite av varje, är bla morfar till Kafka e Concorde. Han är nog godkänd i AES?
Därefter kommer Joost igen, och igen, mer hopp får man nog leta efter
Senner vars far är Sinaeda, som ju via Irco Marco har fört hoppgenerna vidare i sverige. Senner ligger ju tex i mödernet på Darnier la Silla, Jupilot och den i Sverige tillfällige Orestus.
Nu får ju var och en bestämma vad man tycker är vad, men om man går tillbaka och ser på Uptowns ypperligt välavvägda stamtavla, där man hittar återkommande hingstar som Joost, Furioso xx, Cottage Son xx, och det trevliga stoet Dorette, på i de flesta fall långt fler än 2 ställen, så lutar det åt hopp?
Eller varför inte. En kanonhäst som kan sitta och krumelura hur länge som helst, med hjälp av sina hoppbetonade muskelgrupper, men som samtidigt har fått ta del av hopphingstar med mycket gång samt ett starkt möderne, så kan det bli en hur kalas dressyrhäst som helst?
Jag gillar ju bägge delar!
mvh