Kval till Elit tävling

S

svea08_

vad krävs för att man ska kvala till ELIT tävling?? har inget TR här i närheten.. nån som vet?

Sv: Kval till Elit tävling

2 felfriaritter i 130 nationellt.

så här står det i TR

Mom 375 Kvalificering för häst (ej ponny)
För att få starta i ellittävling ska ekipaget under föregående eller innevarande år ha klarat minst två felfria ritter i grundomgång på Nationell tävling eller Elittävling 1,30-hoppning eller högre.
Ryttare som under föregående eller innevarande år fått placeringar i 1,50-hoppning eller högre får alltid starta i Elittävling.

Har de ändrat nu sedan årsskiftet? För så här står det i TR nu (webbversionen)

Mom 374 kvalificeringsbestämelser

3. Start på elittävling

För att få starta i elittävling ska ekipaget under föregående eller innevarande år ha klarat följande;
Senior minst en placering i 1,50 hoppning, unga ryttare minst en placering i 1,40 hoppning på lägst nationell nivå och junior minst en placering i 1,35 hoppning på lägst nationell nivå.

Ryttare som under föregående eller innevarande år har fått placeringar i 1,50-hoppning eller högre får alltid starta i elittävling.

Tycker att det känns... lite väl. Är det för många som lyckas kvala in till elittävlingarna? Eller har de skrivit fel? Verkar lite konstigt att de upprepar det där med 1,50 hoppningen...

Någon som har koll på vad som gäller nu?

jahaja.. Det var ju överstuket med gult, så ändrat from iår. Tycker det var att ta i lite, men strunt samma :p

Det du skrev stämmer, dom har ändrat från i år. Jag tycker att det är väldigt märkligt, då det utesluter många ifrån att kvala till falsterbo och dylikt. Många som kanske inte har en 150 häst (seniorer som fokuserar på unghästar, juniorer osv.) får svårt att ta med sig sina yngre förmågor. Kommer bara bli äldre som rider avd b i 130 klasserna och så. Sen om man ska kvala en 7-åring till falsterbo (och inte har 150 placering på någon annan häst) så måste den först upp i 150 på nationellt och ta placering innan den får försöka kvala 140 på elit. helt knäppt.. :crazy:

Jaja. Jag är kvalad med den ena, den enda som behöver vara det, och jag litar på att han ser till att andra fröken fräken får möjlighet att följa med också.

Jag tycker att det är ganska bra, är det elit så är det.

Hur är det med wild cards då, till elittävlingar? Hörde igår en ryttare som ska på elittävling och som aldrig varit placerad i 150!? Hur fixar dom det? Eller kan de kanske inte reglerna? Minns att det var ngt strul på Strömsholm ett antal år sedan då ngn som varit barnledig antog att hon fick starta men ej var berättigad.

jo, fast dom sjuåringar som är kapabla att gå falsterbo måste väl ses som elit även om dom inte har en ryttare med flera 150 hästar?

Tja jag förstår hur du tänker......men det är ju ryttaren som ska kvala till elit, inte hästen. Om du har placering i 150 så får du ju rida elit på "alla sorters hästar"

jo, fast om man ser det såhär. Jens Fredricsson, som vi alla måste se som en framgångsrik ryttare, gjorde för några år sedan en omstart med sitt hästmaterial. Han satsade på unga, lovande hästar för att bygga upp något med sikte mot OS (vilket han nu kanske har en chans att nå, iom att han är med i spetstruppen). Han hade säkert någon 150 häst under tiden, men om vi bara för skojs skull tänker oss att han inte hade det utan bara yngre hästar. Skulle man då säga att han inte är elit, fast han kanske några år innan red stabilt på 150-160 nivå och några år senare är med i spetstruppen?

Jens har placeringar i svår klass 2003-2007, han är absolut en elitryttare.........(kanske inget bra svar å andra sidan)

jag håller faktiskt med där, det är väldigt konstigt... :O

*kl*

en sak jag kom att tänka på...

För att hoppa SM behövs ju en nolla i 140. (junior)

Tänk då om man aldrig varit palserad i 135-140 men därimot nolla.

Får man inte starta SM då?

Bara en tanke jag kom att tänka på :p

*KL*

Ställer frågan här då någon kanske vet, funderar på att åka till Norge och tävla i sommar. Där har de något som heter D stevnet 0,70-1,30 (lokal ?), L stevnet 0,90-1,35/1,45 (regional ?), Elitestevnet 1,25-1,45 (elit tävling alt nationell). Jag är senior och har ingen placering och kommer heller inte att rida 1,50. Vet någon vad översättningen på statusen på tävlingen är ? För jag antar att eftersom jag inte är berättigade till att starta på Elittävling i sverige så för jag väl inte starta på Elittävling i norge eller ?

när jag red mitt första JSM så va reglerna att man skulle ha 2 nollor i lägst nat 130 för att få rida elit.
Jag va plac. i nat 140 på 4 fel o hade en oplac. felfri nat 140 och hade nollor i 130 på reg. men inte nat. och ringde och fråga och dom ansåg att var man kvalad till SM så var man kvalad till Elit...
kan väl översättas lite till dom nya reglerna också?
Men jag skulle ringa o kolla o säga att jag är kvalad till SM men inte elit bla bla bla får jag hoppa om de nu skulle bli så.
Har ju också hänt att SM stått som nat. tävling, va väl ett par år sedan så de kanske inte går längre men tror de va värnamo där dom bara hade JSM o YRSM plus några unghästklasser

För att kvala till SM måste man numera ha minst 2 plac i 1,50 eller en plac i 1,60 under innevarande eller föregående år.

Det du skrev stämmer, dom har ändrat från i år. Jag tycker att det är väldigt märkligt, då det utesluter många ifrån att kvala till falsterbo och dylikt. Många som kanske inte har en 150 häst (seniorer som fokuserar på unghästar, juniorer osv.) får svårt att ta med sig sina yngre förmågor. Kommer bara bli äldre som rider avd b i 130 klasserna och så. Sen om man ska kvala en 7-åring till falsterbo (och inte har 150 placering på någon annan häst) så måste den först upp i 150 på nationellt och ta placering innan den får försöka kvala 140 på elit. helt knäppt.. :crazy:

Jaja. Jag är kvalad med den ena, den enda som behöver vara det, och jag litar på att han ser till att andra fröken fräken får möjlighet att följa med också.

Undantag är för unghästar som kvalar (och 7åringar som kvalar till 7års), det var det förra året med, vet ej var det står ngn stans, men om du tex håller på att kvala en 7åring till falsterbos 7års championat och inte själv är kvalad att rida elittävlingar (kval dit ska ske på elittävl), så får man det ändå men bara med den hästen och bara de klasserna som är kval dit. Brukar stå info i propen.

Sen det med att seniorer bara får rida elittävling om de har placering i 1.50 har gällt länge, men är nog många som inte haft koll på det.

Vad händer om ryttare startar elit men ej är berättigad.....ngt straff?

Hon som red strömsholmstävlingen för ngt år sedan, tror det va Lisen, blev diskad från den klassen och fick ju såklart inte rida resten av tävlingen klart.

Men om man kan få mer straff vet jag inte. Man kan nog få böta, men det är jag osäker på.

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Snurrfia
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 319
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar