Kurs i manflätning

Miran

Trådstartare
Steg 2 i "tävla med arabflicka med lång man": Nu behöver jag en kurs i hur man gör en inbakad fläta ...:angel:

Kanske kan någon hjälpa mig? *ler inställsamt*

Obs! Det måste vara en MYCKET enkel och pedagogisk beskrivning, gärna med bilder ... för det här är SVÅRT!!!:o

Sv: Kurs i manflätning

Bilderna kan ja fixa imorgon isf, ( kan filma tilloch med :D ) men jag försöker mig på en förklaring.

Du börjar ju med att se till att hela manen är utredd.
Sen börjar du i nacken, tar tre lika stora delar man och börjar en fläta med dom tre.
När du har flätat dom första tre "tagen" och du ska fläta in den tofsen närmast manfästet igen , tar du med en liten bit hängande man i den tofsen när du flätar in..

På så sätt fortsätter flätan fast den liksom "fäster" i manen.. Sen fortsätter du fläta och varje gång den toffsen som lägger sig närmast manen kommer dit flätar du med en bit hår in i toffsen...

Det blir från början såhär En, två, tre, ta med hår fyra, fem, sex, sju, ta med lite hår åtta,..

Alltså ska du lägga in lite hår i flätan vad fjärde flät-tag..

Hoppas du förstod, hoppas ja kan filma imorn :) Iaf ta kort..

PonnyBus: Makalöst bra beskrivet! :bow:

Allmänt:

Jag tycker att det är snyggt om flätan ligger uppe på mankammen. Men det är svårare att få snyggt.

Ska man inte ta med lite man i varje "flättag"? Har jag alltid trott.
Hur gör ni för att flätan inte ska hänga längre och längre ner?

Det kan man göra, men jag tycker det bara är klumpigt..
Du drar åt hela tiden i varje tag, man måste vara stark..

Ibland kan det vara bra att låta den bli lite lösare, inte helt stenhård, därför att ananrs kan den på vissa hästar åka ut lite lättare..

Hur gör man då för att flätan inte ska ligga i slalom längs halsen två sekunder efter att man flätat klart då? :crazy: Jag har börjat få till riktigt snygga flätor. Tills hästen rör en muskel.....

Om hästen har tillräckligt lång man är det inga problem.. Annars kan det bli knixigt. Tänk på att inte dra åt flätan för hårt, då måste den på något sätt "dras ut" när hästen rör på sig eftersom den stramar annars.

Gör den lagom hårt åtdragen och sy.. (till tävling) :D

Vill ni se en (vad jag tycker är fin) svansfläta? :D Dock på sketen häst..

Alla tre hästar jag flätar på har lång man. Den enda som inte får sin fläta korvig är den som har så tunn man att den går att se igenom. Både araben och ponnyn får slalomhår direkt! :( arabens man är knappa två centimeter tjock och ponnyns säkert det dubbla :crazy: Jag kan också lägga ut en tjusig svansfläta :D :angel:

Den blev tilltufsad längst upp när jag red. Många kvistar...

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_9/07930000-07939999/640x480/7935446.jpg

Spretet där uppe är omöjligt att få bort :P Snygg twist på flätan :D
Men häre min iaf ;)

Vill man slippa spret ska man inte klippa hästen :p Spretet i mitt fall berodde på täcket som jag råkade lägga över innan jag fotat:angel:

Skitsnygg fläta!

Men det där uppe verkar ju aaaaaldrig växa ut på någon häst :P

Ja brukar roa mig att fläta, knoppa o linda bara när jag ska träna för mig själv ridhuset.. :angel:

Peter verkar känna sig så glad när han får bli lite fin :)

Bilderna kan ja fixa imorgon isf, ( kan filma tilloch med :D ) men jag försöker mig på en förklaring.

Du börjar ju med att se till att hela manen är utredd.
Sen börjar du i nacken, tar tre lika stora delar man och börjar en fläta med dom tre.
När du har flätat dom första tre "tagen" och du ska fläta in den tofsen närmast manfästet igen , tar du med en liten bit hängande man i den tofsen när du flätar in..

På så sätt fortsätter flätan fast den liksom "fäster" i manen.. Sen fortsätter du fläta och varje gång den toffsen som lägger sig närmast manen kommer dit flätar du med en bit hår in i toffsen...

Det blir från början såhär En, två, tre, ta med hår fyra, fem, sex, sju, ta med lite hår åtta,..

Alltså ska du lägga in lite hår i flätan vad fjärde flät-tag..

Hoppas du förstod, hoppas ja kan filma imorn :) Iaf ta kort..

Det känns nästan som om jag fattade det där!:bow: (fast jag har antagligen fel :crazy: )

Ska testa i morgon. Tack så jättemycket för hjälpen!!!

Sån där är jag också :D Älskar att fläta och pyssla med hästen. Även om det bara är vardagaridning i skogen det handlar om :)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 739
Senast: KesoNeso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Oknytt
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 762
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?