Kuperade valpar

En liten allmän fundering som dock knyter an till ämnet:

Jag tycker det är sant behjärtansvärt och fint att se folk att folk bryr sig om djuren i sin omgivning. Det är bra att man har koll på om något djur far illa.

Men, med risk för att sticka ut hakan och trampa på några tår, jag kan känna att det finns en viss anmälningshysteri i vårt samhälle idag. Fine om det är ett uppenbart fall av djur som far illa, då ska man anmäla.

Men ibland känner jag att man är för snabb att tänka "anmäl". T ex, visst, det är inte sjysst eller djurvänligt att kupera hundar och det är olagligt med kosmetisk kupering i Sverige. Det är däremot inte olagligt att äga en kuperad hund och, som redan nämnts, ingreppet/övergreppet är redan skett, kanske redan i något annat land där det är tillåtet, så vad kan Länsstyrelsen/annan instans egentligen göra? Sure, om man belyser problemet tillräckligt ofta så kanske det till slut kommer lagstiftning mot att importera kuperade djur. Men i enskilda fall? Och varför inte prata med hundägarna först? Kolla om de 1. Är medvetna om varför hunden kuperats? 2. Vad det innebär med en kuperad hund? 3. Varför de valt en kuperad hund trots det onaturliga i det? Osv.

Folk måste våga prata mer med varandra, utan att blanda in myndigheterna (som redan har rätt fullt på sina bord med faktiska, pågående fall där djur far akut illa) tycker jag.

Bara mina lösa funderingar...

Jag kan hålla med om att anmälningsviljan kanske går lite långt ibland, men samtidigt tycker jag att om man ser något misstänkt och man av någon anledning inte kan eller vill prata med personerna så är det bättre att man pratar med någon med ansvar inom området (polisen/djurskyddet) än att man inte gör något alls. Om det handlar om antingen/eller så landar jag på "anmäl"-sidan.

Jag kan hålla med om att anmälningsviljan kanske går lite långt ibland, men samtidigt tycker jag att om man ser något misstänkt och man av någon anledning inte kan eller vill prata med personerna så är det bättre att man pratar med någon med ansvar inom området (polisen/djurskyddet) än att man inte gör något alls. Om det handlar om antingen/eller så landar jag på "anmäl"-sidan.
Jo, absolut. Om man känner sig obehaglig till mods av personerna. Men har sett så många gånger då folk anmäler först och frågar sedan, typ, och det visar sig finnas mer eller mindre acceptabla orsaker till djurets tillstånd.
Jag minns när min pappa och vår granne var i luven på varandra, t ex. Rätt som det är hör en handläggare på någon myndighet (minns inte vilken nu, men tror det var något med miljö, inte djur) av sig och säger att någon anmält oss för att vi skulle missköta vår hund (vi hade inhägnad trädgård som han fick springa i) och att han aldrig fick vara ute annat än i trädgården osv. Hursomhelst ringde jag upp handläggaren, förklarade sakernas natur (att hunden var med mig i stallet flera timmar per dag, plus att vi var ute i skogen, tränade lydnad osv. Trädgården var bara för stunderna emellan) och svaret blev en djup suck och avskrivning av ärendet. De var inte ens ut och kollade om anmälan stämde. Nu vet ju inte jag om grannen gjorde det för att h*n ville "jävlas" med min pappa eller om h*n verkligen trodde att hunden for illa, men i det senare läget hade de ju bara kunnat komma och knacka på och prata med mig eller min mamma. Vi hade inget otalt med dem.

Med det ovan dock inte sagt att inte jag har anmält, snarare än pratat med ev. ägare, vid tillfälle, när jag sett något djur som verkat fara illa (i detta fall hästar, dock, inte hundar)

Man får ej tävla med en kuperad hund som är född efter år 2008. Oavsett i vilket land den blev kuperad och oavsett hundsport.

En del importerar kuperade hundar, främst är det nog uppfödare som är ute efter en avelshund. Så man kanske inte ska utgå ifrån att något olagligt har skett innan man vet mer.

Många hundraser har eller kan ha naturligt korta svansar: Aussie, Mops, Fransk Bulldogg, Engelsk Bulldogg, Rottweiler, Boxer etc

Vad jag hört så ska dobermann rastandarden ändras nästa år till okuperad. så då lär de kuperade drastiskt minska.
Mig veterligen får du visst tävla med den, men du får därimot inte ställa.

Såg det nu också. Var inte så länge sedan jag läste reglerna till någon hundsport och mindes att det var förbjudet, men tydligen är det inte alls så så länge de kuperats i ett land där det är tillåtet. Förutom utställning då.
Om jag inte missförstått så är det väl sas kuperingsraser det gäller - för visst får jag väl inte tävla med min (i detta fallet påhittade) kuperade lagotto? Även om den är från ett land där kupering är lagligt? Eller är det någon som har koll?
Det är mest en fundering alltså från min sida.. Särskilt iom att det verkar lite förvirrat hur det kommer bli för de kuperade dobermannsen om/när rasstandarden ändras.

Det är bara grupp 7 som är undantaget, alltså stående fågelhundar.

Så det kvittar om din lagotto är kuperad i Serbien, du får inte tävla eller ställa den.

Det är bara grupp 7 som är undantaget, alltså stående fågelhundar.

Så det kvittar om din lagotto är kuperad i Serbien, du får inte tävla eller ställa den.

Så grupp 7 får tävla men inte om min aussie skulle skada svansen och vara tvungen att kupera den? (Om man inte kommer undan med att de kan ha stubbsvans)

Du är alltid undantagen om du har ett veterinärintyg väl? Det är ju inte av kosmetiska skäl.
Fast har för mig att de skärpte de reglerna för utställning, iaf. Så att man inte får ställa en kuperad hund, oavsett skäl till kuperingen. Fast jag kan ha fel, eller att det bara pratats om det men inte faktiskt genomförts.

Dock, som sagt, har jag bara halv koll på sånt när det gäller utställning, och ingen koll alls för övrig hundtävling.

Fast har för mig att de skärpte de reglerna för utställning, iaf. Så att man inte får ställa en kuperad hund, oavsett skäl till kuperingen. Fast jag kan ha fel, eller att det bara pratats om det men inte faktiskt genomförts.
Så kan det absolut vara. Jag håller mest koll på min egen ras, som då är ur grupp 7. Där är det vardagsmat med svanskupering.

Citat från SBK regler för bl.a. lydnad och agility för hundar födda 2008 eller senare:
"Hund född i land där svanskupering var tillåten när den företogs eller som har svanskuperats av veterinärmedicinska skäl alternativt inte är född med naturligt hellång svans får delta på prov, tävling och mentalbeskrivning."​

Så det verkar som om man kommer undan både om veterinären var tvungen att kupera svansen och om hunden, inom vilken ras som helst, blev kuperad i ett land där det var tillåtet.

Citat från SBK regler för bl.a. lydnad och agility för hundar födda 2008 eller senare:
"Hund född i land där svanskupering var tillåten när den företogs eller som har svanskuperats av veterinärmedicinska skäl alternativt inte är född med naturligt hellång svans får delta på prov, tävling och mentalbeskrivning."​

Så det verkar som om man kommer undan både om veterinären var tvungen att kupera svansen och om hunden, inom vilken ras som helst, blev kuperad i ett land där det var tillåtet.
Om jag inte minns fel så kom det en lag som sa att för vissa raser så spelade det ingen roll om det var medicinskt (bortsett från grupp 7) eftersom folk ändå skadade sina hundars svansar alt fick ett ogiltigt intyg av en veterinär. Men detta plockades sedan bort igen. Det gällde även för tävling i brukset.

Om jag inte minns fel så kom det en lag som sa att för vissa raser så spelade det ingen roll om det var medicinskt (bortsett från grupp 7) eftersom folk ändå skadade sina hundars svansar alt fick ett ogiltigt intyg av en veterinär. Men detta plockades sedan bort igen. Det gällde även för tävling i brukset.
Hundsvansar som krossades i bildörrar etc fullkomligt exploderade när reglerna först infördes. Förutom grupp sju så kan importerade/kuperade hundar gå MH om det krävs för att den skall gå i avel.

Om valparna ses ute har jag svart att tro att ingreppet ar farskt.
Vet inte hur det gors / gjordes I Europa (sverige) men har kuperas de oftast vid 2 - 4 dagar gamla.

Nagon som vet hur reglerna ror "kuperade" klor I sverige?
Nu kommer jag verkligen inte pa vad "extra klon" heter pa svenska men har tas dew claws samtidigt som svans kupering, alternativs enbart klorna pa I princip alla renrasiga hundar nar de ar riktigt farska.

Om valparna ses ute har jag svart att tro att ingreppet ar farskt.
Vet inte hur det gors / gjordes I Europa (sverige) men har kuperas de oftast vid 2 - 4 dagar gamla.

Nagon som vet hur reglerna ror "kuperade" klor I sverige?
Nu kommer jag verkligen inte pa vad "extra klon" heter pa svenska men har tas dew claws samtidigt som svans kupering, alternativs enbart klorna pa I princip alla renrasiga hundar nar de ar riktigt farska.

Dew claws = sporrar på svenska. De får inte amputeras "förebyggande" på valpar i Sverige, utan precis som med svansamputering krävs medicinska skäl.

Sa da antar jag att samma regler galler angaende tavlande med de hundarna.
Och jag som trodde det var svart no9g att hitta en kvalitets valp innan, suck.

(Bor alltsa utomlands men vill vara delaktig I valpen innan hamtning och ev flytta hem och da tavla hunden dar. Bara sa Inga missuppfattningar uppstar.)

Sa da antar jag att samma regler galler angaende tavlande med de hundarna.
Och jag som trodde det var svart no9g att hitta en kvalitets valp innan, suck.

(Bor alltsa utomlands men vill vara delaktig I valpen innan hamtning och ev flytta hem och da tavla hunden dar. Bara sa Inga missuppfattningar uppstar.)

Jag vet inte? Kan man se att en vuxen hund fått sporrarna borttagna när den var en liten valp? Många föds ju utan, så att den inte har några säger ju inget?

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 466
Senast: Bewildered
·
Hundhälsa I dagarna kommer mina bocker (har inga som helst mojligheter att kora till kursutbud, sa det ar bocker o filmer o tips o goda rad fran...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka