Kuperade valpar

sillysinta

Trådstartare
Varfor ser jag sa vansinnigt mycket kuperade valpar i ar?

Ar det nagon galen import eller ar det inte olagligt langre?
Jag har sett dem hela sommaren, men senaste veckan minst 6 olika. Vad hander?

Kanske mestadels (men inte alla) frallor nar jag tanker efter. Eller ar jag dum i huvudet och frallor har ingen svans? Altsa det ar mycket mojligt faktiskt nar jag tanker efter

Från rasföreningen hemsida:

Karakteristiskt for en fransk bulldoggs utseende är det kvadratiska, tunga huvudet med rättuppstående s k fladdermusöron, och de mörka runda ögonen. Vidare den korta kraftiga kroppen med en medfödd kort svans. Svansen är alltså inte kuperad, som en del tror. När man har sett en fransk bulldogg djupt in i de mörka ögonen så är man definitivt fast.

Jaha det var ju mindre kul da. Vad ska man gora om man ser en (tva) sadana valpar?
Först och främst kolla om de verkligen är kuperade (fråga säljaren/"uppfödaren" el dyl) eller om det är en medfödd defekt. Det är inte vanligt för rasen, tror jag, men visst kan det bli så ibland.

Om de är kuperade... well, en riktigt rättrådig skulle väl anmäla det till Jordbruksverket eller annan instans, har inte full koll på den delen. Åtminstone borde man ju anmäla till annonssiten om att det förekommer annonser med icke godkänt innehåll/olagliga påverkade valpar... typ :)

Jag är tyvärr ingen expert, som sagt, på den delen då jag aldrig anmält något.

Ja nu ar det ju tva stycken som bor i omradet, men jag kan ju snoka efter om man kan fraga vem som ar uppfodarna anda (tror inte det ar syskon)

Först och främst kolla om de verkligen är kuperade (fråga säljaren/"uppfödaren" el dyl) eller om det är en medfödd defekt. Det är inte vanligt för rasen, tror jag, men visst kan det bli så ibland.

Om de är kuperade... well, en riktigt rättrådig skulle väl anmäla det till Jordbruksverket eller annan instans, har inte full koll på den delen. Åtminstone borde man ju anmäla till annonssiten om att det förekommer annonser med icke godkänt innehåll/olagliga påverkade valpar... typ :)

Jag är tyvärr ingen expert, som sagt, på den delen då jag aldrig anmält något.

Det är Länsstyrelsen som har djurskyddet, inte Jordbruksverket. Man kan ringa polisen och höra om det är dem eller Länsstyrelsen man borde anmäla till, jag är inte helt hundra på vilket man väljer alla gånger (det handlar väl om hur akut det är?)...

Det är Länsstyrelsen som har djurskyddet, inte Jordbruksverket. Man kan ringa polisen och höra om det är dem eller Länsstyrelsen man borde anmäla till, jag är inte helt hundra på vilket man väljer alla gånger (det handlar väl om hur akut det är?)...
Tack, jag visste att jag kunde lita på någon annans (din) kunskap :)

Hmm ja. Lansstyrelsen i sa fall va? Det ar ju inte sa akut. Jag menar, svansen ar ju redan borta XD
I vilket fall kanske det ändå är bäst att prata med ägarna till hundarna först, innan man börjar dra in anmälningar i det hela. I vissa fall kan ju hundar behöva kapa svansen av medicinska skäl, och det är inte olagligt (men däremot otillåtet på utställning om jag minns rätt), och då vore det ju tråkigt om man gör sig ovän med någon i onödan genom att anmäla.

Jag tänkte att beroende på hur "färskt" det var så kanske det fanns ett värde att få skador bedömda innan de läkt? Men jag kan tänka heltokigt där... :o

Jo det ar sant. Men det har nog gatt nagra veckor anda. Har nu googlat reda pa numret sa jag ringer idag.
Har inte gatt sa pass nara hundarna att jag kunnat se nagot sar sa jag vet faktiskt inte.

I vilket fall kanske det ändå är bäst att prata med ägarna till hundarna först, innan man börjar dra in anmälningar i det hela. I vissa fall kan ju hundar behöva kapa svansen av medicinska skäl, och det är inte olagligt (men däremot otillåtet på utställning om jag minns rätt), och då vore det ju tråkigt om man gör sig ovän med någon i onödan genom att anmäla.

Visserligen men det far lansstyrelsen bedoma isf.

Kanns liiiite overkligt att tva skulle ha samma problem samma tidpunkt sa tidigt. Men vad vet jag. Sedan var det ju ocksa darfor som jag fragade har forst. Sa jag inte gar och anmaler alla fralla-agare i framtiden.

Jag har hört att det tydligen blivit "vanligt" (särskilt jättevanligt hoppas jag verkligen inte att det är!!!) att hemkupera sista åren, men jag vet inte hur sant det faktiskt är... "Hört att" är ju inte värt särskilt mycket!

Men hemska tanke... :(

Jättebra att du gör något för hundarna! Återkom gärna med hur det går. :up:

Dom kan inte vara importerade då? Har en halvbekant som importerade en kuperad dobbis.. På det sättet kan man tydligen slippa runt förbudet.

Dom kan inte vara importerade då? Har en halvbekant som importerade en kuperad dobbis.. På det sättet kan man tydligen slippa runt förbudet.
det är inte olagligt att importera kuperade hundar för "hemmabruk" men vill man ställa ut/tävla är det värre. Tror att, iaf i utställning, kuperade hundar numer inte får ställas ut alls, oavsett om de är importerade eller kuperade av medicinska skäl. Har ingen koll på bruks-, lydnads- och övriga hundtävlingar dock.

det är inte olagligt att importera kuperade hundar för "hemmabruk" men vill man ställa ut/tävla är det värre. Tror att, iaf i utställning, kuperade hundar numer inte får ställas ut alls, oavsett om de är importerade eller kuperade av medicinska skäl. Har ingen koll på bruks-, lydnads- och övriga hundtävlingar dock.

Ja, det var det jag menade - att hundarna som TS sett inte nödvändigtvis behöver vara ett fall för länsstyrelsen, ifall de är importerade från ett land där kupering är tillåtet.

En liten allmän fundering som dock knyter an till ämnet:

Jag tycker det är sant behjärtansvärt och fint att se folk att folk bryr sig om djuren i sin omgivning. Det är bra att man har koll på om något djur far illa.

Men, med risk för att sticka ut hakan och trampa på några tår, jag kan känna att det finns en viss anmälningshysteri i vårt samhälle idag. Fine om det är ett uppenbart fall av djur som far illa, då ska man anmäla.

Men ibland känner jag att man är för snabb att tänka "anmäl". T ex, visst, det är inte sjysst eller djurvänligt att kupera hundar och det är olagligt med kosmetisk kupering i Sverige. Det är däremot inte olagligt att äga en kuperad hund och, som redan nämnts, ingreppet/övergreppet är redan skett, kanske redan i något annat land där det är tillåtet, så vad kan Länsstyrelsen/annan instans egentligen göra? Sure, om man belyser problemet tillräckligt ofta så kanske det till slut kommer lagstiftning mot att importera kuperade djur. Men i enskilda fall? Och varför inte prata med hundägarna först? Kolla om de 1. Är medvetna om varför hunden kuperats? 2. Vad det innebär med en kuperad hund? 3. Varför de valt en kuperad hund trots det onaturliga i det? Osv.

Folk måste våga prata mer med varandra, utan att blanda in myndigheterna (som redan har rätt fullt på sina bord med faktiska, pågående fall där djur far akut illa) tycker jag.

Bara mina lösa funderingar...

Liknande trådar

Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Disen
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 465
Senast: Bewildered
·
Hundhälsa I dagarna kommer mina bocker (har inga som helst mojligheter att kora till kursutbud, sa det ar bocker o filmer o tips o goda rad fran...
Svar
11
· Visningar
1 313
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka