Kuperade öron...

R

Rigoletto

Hur kuperar man öronen på hundar? Jag satt och tittade i ett gammalt nr av Hundsport i går och då var det Amstaff som rasspecial, och där var det ett par kuperade med. Det såg ju ut som om halva öronen är avskurna!!!:eek:
Kan det vara möjligt? I så fall är det ju helt fruktansvärt. :confused:

Sv: Kuperade öron...

På Dogo Argentino och Amstaff brukar de ju göra som bilderna över visar. Men på dobermann och GD skär de ju inte bort något av själv öronen, utan nån sena(?) så de ställs rätt upp. Vad jag fattat det som??

Fragile skrev:
På Dogo Argentino och Amstaff brukar de ju göra som bilderna över visar. Men på dobermann och GD skär de ju inte bort något av själv öronen, utan nån sena(?) så de ställs rätt upp. Vad jag fattat det som??
Man skär bort delar av öronen på de andra raserna också.Citat från en amerikansk GD-sida

"Cropped Ears
The Great Dane is best known for his classic cropped ears standing straight on top of his head. This was done 400 years ago to prevent the ears from being mutilated while hunting wild boar. Cropped ears are not naturally occurring on Great Danes. It is done between 6 - 8 weeks of age by a veterinarian. The dog is sedated then approximately 1/2 of his ear is cut off. His ears are taped up using popsicle sticks or a cup sitting in the middle of his head. He then needs frequent tape changes. His ears are usually taped 6-12 weeks until his ears are trained to stand tall, erect, and pointed.Cropping ears and tails in dogs has become controversial. Many veterinarians hesitate or flat outright refuse to crop or dock. The AKC accepts cropped and natural ears."

Är det inte dessutom olagligt i Sverige....
Fördendelen - sätt dig in i situationen - fint - ja men om du nu har öron som hänger VARFÖR ska någon av estetiska skäl karva bort merparten av dom.
Nä fy fasen för kupering av icke medicinska skäl

jo det ä förbjudet.
Jag skulle personligen inte köpa en kuperad hund, men jag tycker iaf att det är snyggt.
Vi har en kuperad hund i familjen. En dobbis med kuperade öron ser betydligt vassare ut med kuperade öronen.

Usch vilka otäcka bilder. Stackars hundar...
Är det någon som vet om det är fler länder som tillåter än som inte tillåter kupering? Det borde totalförbjudas enligt mej. :mad:

Dressyr_flicka skrev:
Vissa raser kan födas med kuperad svans och öron.

vaaaaaaa?

kuperad kan dom då inte vara men föddas med stubbsvans kan dom vara men hur skulle dom födas med kuperade öron???

Såg något program från USA (så klart) där hade de "plastkirurgiska salonger" för hundar. Man fick se när de kuperade öronen på en hund, de skar rejält, det var inte mycket kvar av det örat. Det var rejält vidrigt. Anledningen till kuperingen var att han skulle få bättre omdömen vid utställningar, och det fick han också.

Dessutom fick man höra hunden när den vaknade upp ur narkosen. Den ylade som bara den. Sjukvårdaren sa att ägarna till hundarna egenligen borde vara där och höra smärtan hunden har när de vaknar upp, det var helt vidrigt ljud enligt henne. När han sedan fick smärtstillande lugnade han ner sig.

Usch och fy vad vidrigt att göra detta bara för att hunden ska bli "snyggare". Det vore väl en sak om det fyllde en funktion.

Bison skrev:
jo det ä förbjudet.
Jag skulle personligen inte köpa en kuperad hund, men jag tycker iaf att det är snyggt.
Vi har en kuperad hund i familjen. En dobbis med kuperade öron ser betydligt vassare ut med kuperade öronen.

Jag håller faktisk med lite där.. En Dobbis, GD mm ser väldigt bra ut i kuperade öron.. Men visst är det bra att det har förbjudits här... Är ju en ganska onödig grej...

Min tik har kuperad svans.. Hämtad från england och den var redan kuperad när jag valde henne, och jag tycker att det är jätte fint... Hon har ju svans kvar, om än lite kortare...

Att kupera en hund är detsamma som att stympa den!
En hund utrycker sina känslor genom svans och öron.
Det finns en anledning att det är förbjudet i Sverige.

*asgarv*
Kupering är när MÄNNSIKAN klipper av öron och/eller svans på en hund som är född med dem.

Stubbsvans förekommer dock ofta naturligt inom vissa raser tex austrailan shepard, västgötaspets och fransk bulldog.
Det förekommer även i enstaka fall hos tex rottweiler.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 115
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 373
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 733
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama