Jag valt en vacker riesenschnauzer och valt medvetet att kupera öron och svans, den kommer från en utmärk uppfödare. Att inte kupera eller kupera ska vara ett aktivt val efter vad hunden ska göra under sitt liv. Jag valde min hund som sällskapsdjur men även som en tränings och tävlingskompis och en simmare. Och här kommer det alla som inte riktigt vet varför man kuperar öronen. Ja visa gör det för utseende och jag personligen tycker att så en risen ska se ut. Men det ultimata anledningen till kupering bland många ägare som jag är en enkel hygien. Det är oerhört tråkigt och plågsamt för en hund som dyker och simmar och rejsar i regnet och är aktiv få öroninflammation vilket i de flesta fall inte ske om man inte badar, simmar och om man ha hunden för en soffa. Men ska man ge hunden det liv den är skapad för då gäller det att underlätta även för hunden. Med kuperade öron slipper hunden ha fukt och ont i öronkanalen. Nummer två- svans. Hörde ni någon gång om en bruten svans. Då en riesen ha super tjock och hård piska istället för svans. Fundera nu lite på hur känns det för en hund som är galet aktiv att få slag och trauma i svanskota. Visst åtgärdes även det hos en veterinär men min fråga är : Varför? Då man kan klippa svans vid födelsen då kotor är mjuka och valpen fattar inte ngt, känner knappt något, varför inte göra det för sin hund. Jo men svaret är enkelt. För att ett antal år sedan några aktivister bestämde sig för att strida för djurens rätt. Utan att förstå egentligen grunder till morden kupering förbjöd man det och det är väl ok. Humant tycker dem. Men att avliva hundar vid gränsen när någon idiot transportera dessa olagligt är humant? Eller ge en valp till en ägare som kommer att förvandla den en fet klump utan långa promenad eller rätt kost är humant, och det är det vanligaste. Är det humant att sälja hund på blocket när den fyllde 6 år och gav till en uppfödaren fler kullar. Är det humant att sälja hundar på blocket efter man har haft dem i flera år, bara en tanke, vad sker med hundens inre värld. Sluta fokusera på saker som ni inte förstår eller inte har kunskaper om. Fokusera på riktiga problem som finns i hundvärlden. Jag groomar min hund också. Ni tror säkert att den lider.