Kunniga häst folk se hit

Sv: Kunniga häst folk se hit

Därför finns en extra avmaskning vad gäller yngre hästar, den görs i februarimånad, så att det inte ska bli så långt mellan höstavmask. fram till betesavmask.! !

Näää, inte riktigt. Februari-avmaskningen är för att motverka SPOLMASKEN. Den finns i normala fall bara hos mycket unga hästar, då pratar vi föl/åringar. 6 månader efter första smittan har hästen själv utveckat motståndskraft mot denna.

Det har alltså inget med sommaravmaskningen att göra, som i första hand är mot blodmasken (som f.ö. ligger i dvala under vintern, eller för den delen, äggen dör i kylan).

Hur länge dom räknas som unghästar beror ju på vad det är för ras... Hbl t.ex. brukar räknas som unghästar fram tills 5-6 års ålder då de (för det mesta) har vuxit klart. Raser som islänningar, haflinger osv växer fram tills att de är 8 och räknas som unghästar fram tills dess.

Ang avmaskningen så ska unghästar avmaskas en gång extra på vintern om det behövs. Sen vet jag ite om alla hästar i hela stallet ska avmaskas samtidigt, men i de stall jag stått tidigare sker det hagvis, att de som står i samma hage avmaskas samtidigt.

Ang avmaskningen så ska unghästar avmaskas en gång extra på vintern om det behövs. Sen vet jag ite om alla hästar i hela stallet ska avmaskas samtidigt, men i de stall jag stått tidigare sker det hagvis, att de som står i samma hage avmaskas samtidigt.

Återigen, vinteravmaskningen gäller spolmasken, vilket hästar äldre än 2 år inte bör ha om de är friska. BARA de som verkligen har mask avmaskas, oavsett hur de går i hage.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 049
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 960
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 431
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 324
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka