Kunnig om vård

N

nattan123

Om man vill bli medryttare/foderskapsryttare.. Måste man kunna mycket om foder/sjukdomar m.m?
Ingår det som ett måste? :) Eller är det mest att man rider och sköter om som vanligt? :)

MVH Natalie
 
Sv: Kunnig om vård

Ska du ha en foderhäst bör du kunna basic om vanliga skador och sjukdomar, dvs kunna känna igen koliksymtom och liknande. När du är fodervärd är det ditt ansvar att se till att hästen får vård när den är sjuk och att hästen inte lider.

Som medryttare är det fortfarande ägaren som har ansvaret för hästen, men det är klart, om du är ensam i stallet vissa dagar är det ju bra om du är så pass kunnig att du märker om hästen verkar sjuk och kan kontakta ägaren.

Ang foder behöver du som medryttare troligen inte kunna speciellt mycket. Ägaren har fortfarande ansvaret och ägaren är den som sköter hästens foderstat osv. Som fodervärd bör du kunna lite mer, även om du får foderanvisningar med dig från ägaren.

Kort sagt kan man säga att som fodervärd bör din kunskapsnivå vara något högre än som medryttare eftersom du som fodervärd har ansvaret för hästen på ett annat sätt än när du bara är medryttare.
 
Sv: Kunnig om vård

Som fodervärd bör man väl i princip vara redo för egen häst. Du har ju ansvaret för hästens välmående och vård.
När jag söker medryttare vill jag ha en person som ser om hästen inte är sig själv, visar hälta eller sjukdomssymtom.
 
Sv: Kunnig om vård

Som medryttare vill jag att man kunna lite basic om hästvård och foder. Se/känna om häst är märkbart halt, sjuk, kunna ta temp, kunna beskriva sårskador och ta hand om ytliga sår. Veta hur man lägger bandage och känna igen korsförlamningssymtom och koliksymptom. Sen meddela mig så får jag ta över och bestämma åtgärd. Men absolut märka om något är fel. Foderkännedom i mening som att känna igen fodersorter, veta hur de utfodras och bedöma hygienisk kvalitet.

Lite anatomikunskap är viktigt så att det via telefon går att beskriva var ömhet/sår/skada sitter. Inte typ "hon har ett sår som sitter som på sidan av benet ovanför den där nedre knölen ovanför hoven".

När jag söker medryttare vill jag ha någon som har erfarenhet av att ta hand om hästar och inte "bara" ridit på ridskola. Då brukar hästkunskap, hästvård, anatomi och kunskap om utrustning många gånger vara bristfällig...
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 748
Senast: Mabuse
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hundhälsa Jag behöver tips på bra torrfoder att ge som kompliment till musch. Jag har en sexmånaders kastrerad dvärgpudel som äter musch med god...
2
Svar
31
· Visningar
2 662
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 665
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp