Kungslagotto?

Sv: Kungslagotto?

Kanske lyckades jag inte hitta den då, vilken ras matchar på detta:

Omkring 5-6 kg
Kvadratiskt byggd(dvs inga korta ben/långa ryggar)
Så lite jakt/viltintresse som möjligt
Smart och villig
Fällningsfri, eller så gott som fällningsfri
hmm.. kommer inte på fler krav just nu..

Renrasig dvärgpudel var förståss på tapeten, men maken hade en del estetiska krav och där föll pudeln på sin spetsiga nos. Hade vi inte hittat en lämplig cockerpoo(med friska föräldrar) hade det nog tillslut blivit dvärg eller mellanpudel.

Dvärgschnauzer bland annat. Finns fler...

Tack hörni för era ansträngningar, men nu har jag ju hunden jag vill ha, och är omättligt nöjd med min lilla blandis.

Har kollat på de raser ni nämner, och de har gått bort av olika anledningar.

Nu tycker jag vi slutar kapa tråden, jag letar ju ingen ny hund, och ni lär inte lyckas övertala mig om att jag valt fel hund. :p

Men någon gång i framtiden kommer du kanske vilja ha en ny hund och jag antar att den också kommer vara en blandras?

just pudlar är väl en av få raser som är helt kvadratiska? i alla fall de större modellerna har nästan ett kortare avstånd från förbröst till rumpan än de har från golvet till manken. jag uppfattade det som om det var korta ben eller lång rygg som gick bort, inte bara kobinationen. för mig är lång rygg detsamma som taxform (eller västgöte, basset, lancashire heeler). korta ben däremot, finns på flera raser. t ex norfolkterrier.

Löwchen är allt vad jag vill ha....bara allt för liten :crazy:

Fast jag valde inte min blandras för att jag ville ha exakt en sådan utan för att jag ville ta en vuxen omplacering och snubblade över denna. Inte fälla ( allergi ej problem men ville ej ha päls överallt ) Och vara lagom stor.

Jo det är ju problemet tycker jag, de är lite för små. MIn (omplacering) är rejält överväxt (typ 5-6 cm över max) och är perfekt för mig.:love:

just pudlar är väl en av få raser som är helt kvadratiska? i alla fall de större modellerna har nästan ett kortare avstånd från förbröst till rumpan än de har från golvet till manken. jag uppfattade det som om det var korta ben eller lång rygg som gick bort, inte bara kobinationen. för mig är lång rygg detsamma som taxform (eller västgöte, basset, lancashire heeler). korta ben däremot, finns på flera raser. t ex norfolkterrier.

Precis, jag vill ha en kvadratisk hund. Inte korta ben, inte lång rygg, och inte en kombination heller.

Men någon gång i framtiden kommer du kanske vilja ha en ny hund och jag antar att den också kommer vara en blandras?

Varför antar du det?
Det beror väl på vad jag vill ha då, och alldeles säkert vad för hundar jag träffat live och fått erfarenhet av tills dess.
Mellanpudeln kommer alltid ligga bra till hos mig.
Whippet var jag sugen på, maken sa nej pga utseendet :crazy: och efter att ha fått veta mer inser jag att det är för mycket jakt.
Sheltie har jag haft dåliga erfarenheter av, med tanke på psyket, men efter att ha träffat stallägarens Sheltie kan jag nog tänka mig en sån i framtiden. (ja, den fäller säkert en massa, det får man ta ställning till då isf)
Portugisisk vattenhund ligger också bra till, om vi i framtiden kan/vill ha en större hund.
Det kan inte uteslutas att det blir en till cockerpoo framöver förståss, men risken är väl att jag blir besviken om den inte blir precis som Gimli, eller iaf att jag förväntar mig det och "gör den orätt" pga det. För oavsett hur rasrena de är, så är de ju individer, och en ny av samma ras kan ha ett helt annat lynne/egenskaper.

Min erfarenhet av lagotto är att de kan vara lite speciella och en del till och med knepiga. Jag skulle inte tordas köpa en korsning där man inte riktigt vet vart det tar vägen och dessutom med storpudel som ger en större hund. Större hund = större problem om det inte blir bra.

Jag far intrycket att lagotto kan vara lite reserverad och inte sa latt att forsta sig pa. Jag kanner till ett par som inte klarar av barn tex.

*kl*

Jag har blandras, men tog över en vuxen individ jag kände, och visste därmed vad jag fick. En valp hade jag inte vågat mig på med mina raser. Jag hade valt att köpa renrasigt för att man vet vad man kan förvänta sig, och för att ha någon form av "garanti" för att jagg köper en frisk hund. Sjuka djur är inte kul, och även om man inte kan gardera sig så kan man minska risken.

Varför antar du det?
Eftersom du menar att en blandning mellan pudel och cocker var det enda som uppfyllde dina krav och du är nöjd med din nuvarande hund.

Klart att dina krav kan ändras men just nu var du ju så stensäker på att det inte finns någon ras som överrensstämmmer med det du efterfrågar.

För oavsett hur rasrena de är, så är de ju individer, och en ny av samma ras kan ha ett helt annat lynne/egenskaper.

Och är de då en blandning mellan två eller flera raser är risken ännu större...

*delvis kl*

Lämnar denna tråden då det känns helt meningslöst att diskutera blandrasfrågan. Jag har personligen sett större variation på lynne bland rasrena hundar, än vad jag sett på det (ganska stora) antalet cockerpooer jag träffat.

Det viktigaste tycker jag är, att man väljer raser som "passar ihop" och där föräldradjuren är friska och kontrollerade.
Att blandrasavla till höger och vänster stödjer jag INTE.
Jag tycker också att det kan vara lika "illa" med rasrena enkullsuppfödare, som saknar en erfaren uppfödares kunskaper kring allt kring avel, och som bara använder sin hund i avel för att de vill "ha en valp efter henne/honom", och därtill väljer det andra föräldradjuret för att det är närmast och biligast.

Dessutom ser man inte sällan trådar där folk faktiskt köpt renrasigt, men av oseriösa uppfödare vilket orsakar olika typer av problem. Och det är lätt hänt, som oerfaren hundköpare är det inte så lätt att veta vilka uppfödare som är seriösa.

Så, för mig är det viktigast att parningen är noga övervägd och utvald av en erfaren uppfödare.

Det är MIN åsikt, och det kan ni inte ändra på.

Nu får ni tjafsa på själva :p

För den oerfarne hundköparen så lär det vara mycket svårare att hitta en sk seriös blandisuppfödare än en renrasg dito.

Mini förslag eller något kan ju kanske vara att titta på rasen Bedlingtonterrier om du inte lyckas sälja in pudlarna igen eller så :p

Måste fråga din bortgångna pudel var det Chatain Australian Made? Har haft en avkomma till honom.

Måste fråga din bortgångna pudel var det Chatain Australian Made? Har haft en avkomma till honom.

Oj jag har missat slutet i tråden,men visst var det min älskling det. Hur var din hund? Vilken färg och vem var tiken?
Jag minns faktiskt väldigt många tikar fast detta skedde för sådär hundra år sedan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa... 8 9 10
Svar
194
· Visningar
22 021
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 499
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 633
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 318
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden