Sv: KUNG Åke

Skulle vara mycket konstigt om STC drar svanens licens då Robert Bergh är dömd vid ett flertall tillfällen för samma brott. Samt brott mot djurskyddslagen. Dra licensen för alla då i så fall. Brott mot djurskydds lagen kan man bli dömd för i rätt så ringa fall har jag märkt så jag tror inte att bevisen räcker till för att döma honom 7 av 9 punkter friad.

jo de lär väl behövas väldigt mycket för att någon skall dra in licensen. men det är ju ändå två lärlingar som fått indragen licens i två år för drivning. sen är de väl en amatör i söder som förlorade licensen och fick tillträdesförbud för många år sen för djurplågeri. han blev dömd för djurplågeri i rätten.

Återigen, jag har inte läst domen - bara Aftonbladets korta återgivning. Men det du skriver låter som en vettig förklaring!

jo de var så jag uppfattade som att de låg till när jag hörde några experter, åklagare och silbersky pratade om domen och varför den föll som den gjorde. men jag har rätt svårt för juridik så jag kan ha fått nåt bakom foten ;)

jo de lär väl behövas väldigt mycket för att någon skall dra in licensen. men det är ju ändå två lärlingar som fått indragen licens i två år för drivning. sen är de väl en amatör i söder som förlorade licensen och fick tillträdesförbud för många år sen för djurplågeri. han blev dömd för djurplågeri i rätten.

Men vi småtingar inom travet som betalar för de stora får ju alltid ta smällen så fort något händer:grin:.
Jag tycker det vore rätt konstigt om han blir fälld i hovrätten då ingen teknisk bevisning framkommit samt mot sitt nekande. STC vågar bara hoppa på amatörer inte proffs i någon form.

Därtill känns det lite lustigt att man vid straffmätningen (helt korrekt i och för sig) konstaterar att det kan påverka ÅS i dennes yrkesutövning... det är ju just i travträningen han har begått brottet. Lite som att ge en rattfyllerist lindrigare straff för att denne ju är yrkeschaufför liksom.

Vilket inte är ovanligt.

Inte heller! Ett proffs har de stängt av 2 somrar på raken för doping, under tränaransvaret. Han var på inget sätt med vid händelserna, andra tillfället var han tom på semester.

Och det är ju djurplågeri i högsta grad som fällts i domstol:grin::grin:

Doping stänger dom bara av PGA fusk frågan inom travet. Stäng av RB i 5-6 år så får vi se vad som händer då:idea::angel:

ja säger också bara grattis åke! en av de främsta tränarna genom tiderna! :):) :D

Jag tycker Kung Åke ska stängas av på livstid för att han har medvetet fuskat.

(Eller försökt fuska, för att i förväg svara er som just tänkte skriva att det inte är säkert att det har gett något resultat med strömningen.)

Jag är less på att lyssna på att hästarna kanske inte led så mycket, att det finns annat som är värre och att Bender ska sluta med trav om Åke blir avstängd. Jag vill sluta med trav om han INTE blir avstängd.

Ska vi ha en sport där den egna organisationen inte reagerar mot fuskare? Jag blir mörkrädd.

Jag blir förvånad över aktiva i sporten som nu ger sitt stöd till Åke. Nu kan vi väl ändå med säkerhet säga att vi har rett ut att han har fuskat. Medvetet. Inte 0.02 nanogram dopning av misstag. Medvetet fusk. Eller försök till fusk.

Hur många andra tränare och aktiva inom svensk travsport skulle tycka att Annette Amatör från Klägeröd skulle kunna fortsätta med trav om Annette Amatör hade strömmat sina hästar, undrar jag avslutningsvis?

Jag tycker det skulle vara intressant om någon av de hästägare som ägt hästar som blivit slagen av de hästar som utpekas blivit strömmade drev att de skulle ha rätt till förstapriset.

Den som var tvåa i mål, menar du? Svårt att visa att Åkes häst inte hade vunnit utan strömningen, bara.

Mer intressant är hur man skulle bedöma saken om någon av ägarna till en av de strömmade hästarna skulle begära träningsavgiften och procent på inkörda prispengar åter från Åke på grund av avtalsbrott. När man lämnar en häst i träning är det nog ett underförstått avtalsvillkor att hästen inte ska behandlas så illa att det blir ett brott mot djurskyddslagen. Det villkoret har Åke brutit mot. Ägaren har fullföljt sin del av avtalet genom att betala träningsavgifter. Åke har brutit avtalet. Pengarna tillbaka, tycker jag.

Eller ännu mer intressant. Om någon häst blivit förstörd som tävlingshäst av strömningen - ska Åke ersätta värdet av hästen då? Ja. Det tycker jag nog är rimligt.

Det där är ju mycket konstigt. Att de vars hästar blivit strömmade,mera går ut och försvarar ÅS...

Det där är ju mycket konstigt. Att de vars hästar blivit strömmade,mera går ut och försvarar ÅS...

Kanske inte så konstigt.

Har en hästägare betalt 100tusentals kronor till annan tränare i flera år utan att hästen vunnit lopp, så bryr sig väl inte en skrivbordsägare om att hästen är strömmad till framgång, när den börjat vinna när det hamnat hos Åke...

strutseffekten....dom vill inte inse att dom blivit lurade, eftersomdom varit så lyckliga vid segrarna och hyllat Åke den Store...

KL

Jag försvarar abslolut inte ÅS, men om vi ska hårdra det hela så är väl egentligen travsporten (ja hela hästsporten) ett enda stort djurplågeri? Vi föder upp, tuktar (kör in) håller hästar fångna och använder pisk för att få dem att förse oss med spänning, ära, pengar och berömmelse. Förvisso så behandlas de flesta hästarna kärleksfullt som familjemedlemmar, men ändock, tamhästar finns för att tillgodose människans syften.

Jag vet själv inte längre riktigt vilket ben jag ska stå på. Jag har sett allt från travsportens vackraste sida till den mörkaste. Jag har sett alla Elitlopp på plats sedan 1984, och stått och vrålat på E-läktaren när upploppsduellen nalkats och hästarna har utsatts för stenhård drivning till publikens jubel.

De här tankarna kommer allt oftare, och jag vet snart inte hur jag ska göra.
Jag börjar helt enkelt att få dåligt samvete för att jag levt för och stöttat detta i nästan hela mitt liv.

Jag håller med dig om att hela hästhanteringen eller vilken annan djurhantering som helst rent faktiskt är en form av djurplågeri - eller i vart fall att man tar ifrån djuren det naturliga sättet att leva.

MEN - djurskyddslagstiftningen utgör ändå en gräns, längre än så får vi inte gå i vårt dåliga behandlande av djur. De skall få vatten, en drägligt ren och torr liggplats, de skall inte bli slagna etc. etc. Sådant som för de allra flesta är helt självklart men där det ändå behövs lagar och förordningar för att hejda dem som inte tycker att det är självklart.

Den som alltså stiger över lagstiftningen hamnar rätt långt ifrån bra djurhållning med andra ord. Och då SKA samhället reagera.

Skulle vara mycket konstigt om STC drar svanens licens då Robert Bergh är dömd vid ett flertall tillfällen för samma brott. Samt brott mot djurskyddslagen. Dra licensen för alla då i så fall. Brott mot djurskydds lagen kan man bli dömd för i rätt så ringa fall har jag märkt så jag tror inte att bevisen räcker till för att döma honom 7 av 9 punkter friad.

Och det här vittnar ju tyvärr om att vissa (för många?) människor inte precis hjälper till för att få travsportens rykte obefläckat.
Blir man dömd för brott mot djurskyddslagen är det väl en j*vla SJÄLVKLARHET att man ska bli av med sin licens?
"Dra licensen för alla isåfall", vad menar du med det? Att ALLA bryter mot djurskyddslagen? Det låter ju inte lite otrevligt....

Nog för att även Amatören Anette på vischan också ska följa lagar och regler men särskilt de som faktiskt jobbar med hästar på heltid borde väl ha vett nog att LÄSA PÅ vad som gäller och sedan helt enkelt HÅLLA SIG till det. Eller är de inte läskunniga?

Det är inte svårt att hålla sig till lagen. Och det är inte svårt att ta reda på vad lagen säger. Om man ändå tänker "Äsch, jag gör som jag vill" eller kanske "Äsch, idiotisk lag, skit i den" eller till och med "Äsch, det är det ingen som märker" så är man ute på tunn is och ska straffas för det.

Vare sig det handlar om att sno en klubba i närbutiken eller att sätta en elfösare i baken på en häst.

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka