Sv: KUNG Åke

Jag har svårt att lyfta på hatten så länge det finns så många som är beredda att vittna om ojusta träningsmetoder.

Jag tror inte att framgångarna kommer tack vare grisfösaren. El är nog ingenting som Åke använder sig av numera, men han har säkert använt de längre bak i tiden...

*KL*

Fan va alla ska hacka på ÅS då ingen vet ännu om han är skyldig eller inte. :mad::mad::mad:

Bara att säga grattis till en av världens bästa tränare
Med eller utan el på ett par hästar så talar resultaten sitt tydliga resultat.

Senast ändrad:

*KL*

Fan va alla ska hacka på ÅS då ingen vet ännu om han är skyldig eller inte. :mad::mad::mad:

Bara att säga grattis till en av världens bästa tränare
Med eller utan el på ett par hästar så talar resultaten sitt tydliga resultat.

Hacka? Nu får du väl ge dig.
Tror knappats att målet hade tagits upp om det inte varit en stark grund.
På ett par hästar...som namngivits ja. Mörkertalet är nog större.
Känns som du är väldigt impad av ÅS?

Visst är ÅS duktig. Jag har alltid sett upp till honom. Först kommer Stig H, sen kommer Åke liksom, så har det varit för mig. Jag stod i folkhavet på Valla och vrålade "Kung Åke" när han vann Elitloppet i år, precis som resten gjorde. Är impad av att han har gjort ett sånt grymt bra år trots mediahetsen.

Men jag mår illa när jag tänker på det här med grisfösar-historien. Jag tror att det är sant och jag är otroligt besviken på honom och hans äckel till (fd) personal, hur man ens kan komma på tanken att göra så mot en häst. :(

Men jag mår illa när jag tänker på det här med grisfösar-historien. Jag tror att det är sant och jag är otroligt besviken på honom och hans äckel till (fd) personal, hur man ens kan komma på tanken att göra så mot en häst. :(

Men mot en gris är det ok menar du? :confused:

Utan att veta tror jag Lazio tänkte på trav och vi använder inte så mycket grisar inom travsporten.

Jag fattar inte varför vi ska ta hänsyn till alla missförhållanden plötsligt här på travforumet?

Fast när vi talar om grisar kan jag berätta lite.

Jag har jobbat där vi har massa avelsgrisar.
De går på lösdrift, (med halm att gräva i;)).
När de får mat kliver alla grisarna in i smala spiltor, där de stängs in tills alla fått äta upp i lugn och ro.

När man sen ska plocka ut nån enskild gris öppnar man frontgrinden för just den grisen, så kan de skutta ut över fodertråget.
Ett ypperligt system.

Dock dyker det nån gång per år upp nån gylta som VÄGRAR gå ut.
1. Man låter det vara öppet för att vänta ut grisen. Funkar oftast.
2. Man ger dom en känga med stöveln i baken. Kan också fungera.
3. Man knackar på dom med dyngrakan. Också ett alternativ
4. Sen har vi de som absolut inte kan tänka sig att gå ut.

Ger man dom då EN liten stöt med grisfösaren VRÄKER de sig ut direkt, och nästa gång man öppnar grinden och ber henne hoppa ut så kastar de sig ut.

Detta gör att jag inte tvivlar ett ögonblick på att grisfösare kan fungera ypperligt på de hästar som springer och bromsar och surar.

Nu använder vi den inte längre, så ni behöver inte hetsa upp er för det. ;)

Och att använda den på hästar anser jag vara fusk utan dess like.

Här lyfts inte på någon hatt. I Sverige anses man visserligen som oskyldig tills motsatsen bevisats, men jag kan inte lyfta på hatten för och hedra någon som står åtalad för djurplågeri. Jag tycker flera av vittnena är starka och tror inte på Åke. sen får han slå så många rekord han vill.

Fast när vi talar om grisar kan jag berätta lite.

Jag har jobbat där vi har massa avelsgrisar.
De går på lösdrift, (med halm att gräva i;)).
När de får mat kliver alla grisarna in i smala spiltor, där de stängs in tills alla fått äta upp i lugn och ro.

När man sen ska plocka ut nån enskild gris öppnar man frontgrinden för just den grisen, så kan de skutta ut över fodertråget.
Ett ypperligt system.

Dock dyker det nån gång per år upp nån gylta som VÄGRAR gå ut.
1. Man låter det vara öppet för att vänta ut grisen. Funkar oftast.
2. Man ger dom en känga med stöveln i baken. Kan också fungera.
3. Man knackar på dom med dyngrakan. Också ett alternativ
4. Sen har vi de som absolut inte kan tänka sig att gå ut.

Ger man dom då EN liten stöt med grisfösaren VRÄKER de sig ut direkt, och nästa gång man öppnar grinden och ber henne hoppa ut så kastar de sig ut.

Detta gör att jag inte tvivlar ett ögonblick på att grisfösare kan fungera ypperligt på de hästar som springer och bromsar och surar.

Nu använder vi den inte längre, så ni behöver inte hetsa upp er för det. ;)

Och att använda den på hästar anser jag vara fusk utan dess like.

Nu är jag väl helt OT i den här tråden, men jag måste bara ge dig en eloge för det här inlägget!
Jag har, som jag skrivit tidigare, sett otaliga hästar (obs, ej inom travsporten, då jag inte sysslar med trav) elas av olika anledningar. Har sett samma elfösare användas på grisar, får och hundar (:eek:) också.
Därför har jag försökt argumentera för att man VISST kan få önskad effekt med en elfösare. Hästen behöver varken stänga av, bli förbannad eller lägga av att springa, osv. Har man dessutom slaggjord på borde väl detta skydda mot eventuella slagskämpar än mer.

Vad som hänt eller inte hänt hos Åke lägger jag mig inte i, jag väntar på att domen kommer.
Jag vill däremot, mycket bestämt, påstå att man inte kan skriva honom som oskyldig på grund av att man tror att en elfösare inte skulle ge önskad effekt, att den skulle vara "farlig för kusken och onödig". För önskad effekt, det kan den j*klar i mig ge.

Huruvida Åke är eller inte är Sveriges bästa travtränare som man bör lyfta på hatten för låter jag således vara osagt tills domen fallit. Segrar och rekord är sekundärt i min värld.

/Maria

Hacka? Nu får du väl ge dig.
Tror knappats att målet hade tagits upp om det inte varit en stark grund.
På ett par hästar...som namngivits ja. Mörkertalet är nog större.
Känns som du är väldigt impad av ÅS?

Om det nu skulle bevisas att Åke strömmat alla de hundratals hästar som vunnit lopp och de flesta av sina miljonärer så är han en tyrann i allas ögon, visst så är det. Men tror du i din enfald att OM han nu skulle strömmat några få hästar strömmat resten också?

Vilket jag bara kan dra slutsatsen till att han fortfarande är en fantastisk tränare vare sig han strömmat ett par hästar eller inte, det är ju inte direkt så att de fåtalet hästar som upptagits i rättegången är grundande för all hans framgång.

Alla de vinnare som varit riktiga löss i andra tränares händer och som helt plötsligt går som tåget tror du att alla dom varit strömmade?

Som jag sagt tidigare så vill jag ha uteslutande bevis på att han är skyldig innan jag kan sluta se upp till någon som slagit så många rekord och vunnit så många storlopp. :cool:

Du kan inte med ärlighet i rösten säga att du själv inte var imponerad av Svanen innan TV programmet kom ut. :grin:

Om det nu skulle bevisas att Åke strömmat alla de hundratals hästar som vunnit lopp och de flesta av sina miljonärer så är han en tyrann i allas ögon, visst så är det. Men tror du i din enfald att OM han nu skulle strömmat några få hästar strömmat resten också?

Vilket jag bara kan dra slutsatsen till att han fortfarande är en fantastisk tränare vare sig han strömmat ett par hästar eller inte, det är ju inte direkt så att de fåtalet hästar som upptagits i rättegången är grundande för all hans framgång.

Alla de vinnare som varit riktiga löss i andra tränares händer och som helt plötsligt går som tåget tror du att alla dom varit strömmade?

Som jag sagt tidigare så vill jag ha uteslutande bevis på att han är skyldig innan jag kan sluta se upp till någon som slagit så många rekord och vunnit så många storlopp. :cool:

Du kan inte med ärlighet i rösten säga att du själv inte var imponerad av Svanen innan TV programmet kom ut. :grin:

:grin: Tänk att det kan jag, jag är en typ av person som inte imponeras av folk. Och att han skulle ha sysslat med ström var inget som för mig poppade upp & blev en överraskning...ryktet har som sagt gått ett par år.

Däremot imponeras jag av hästen som gör jobbet. :grin: på dig du!

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka