kull med endast en valp

M

Maggan_p

Min tik fick bara en valp, som jag har tänkt behålla, jag har hört att en valp som föds ensam kan bli lite speciell....att det kan bli något fel i utvecklingen eller så :confused: har någon nån erfarenhet av detta.

Sv: kull med endast en valp

Är inte så bra för dom att växa upp själva. Försök att få tag på en valp till från en annan tik så att det bli åtminstonne två. Fast då krävs det ju att valparna inte är alltför gamla och att man har en hyfsat snäll tik... Men smetar man in båda valparna med parfym brukar det funka! Lycka till!

Vi fick en ensam valp i förrförra kullen. Hans mamma var en av våra tikar ute på foder, och hon åkte hem när han var 6 v, för då ville han inte vara med henne längre :crazy: Dock hade han 4 hundar kvar hemma hos oss, varav min GD adopterade honom som lekkompis/styvson. Så det första han fick lära sig i livet var att man respekterar äldre hanhundar och tikar, samt att gigantiska hundar är dom bästa kompisarna! :D

Han leker väldigt sällan med små hundar fortfarande, 1 år senare. Helst Rottis och större hundar bara. Annars är han precis som andra hundar.

Valpar lär sig mycket genom att leka med varandra - ofta kan man få låna en valp om man hör med uppfödare i närheten. Ensamvalpar kan bli dåliga på hundspråk (behöver inte bli) men jag vet att min uppfödare hellre får ingen valp än bara en...

Finns det någon i din närhet som just fått valpar?

javan

Senast ändrad:

Nä, det har då jag aldrig hört. Min kompis gamle hund som numera är död var ensamvalp. Han levde i 16 år och var hur frisk i huvudet som helst. Inga sociala problem där inte.

Tro mig din valp löper inga risker att bli konstig på nått sätt. Du kan lugnt behålla valpen! :cool:
Var :banana: över din valp och lycka till

Instämmer

Det blir inget tokigt med ensamvalp. Det blir precis som Du förväntar Dig. Förvänta Dig en härlig, glad, social och läraktig hund, då får Du det.

Visst är idealet att få ha en hel drös med syskon som lär av varann, men Du behöver absolut inte vara orolig. En ensam valp har nästan samma förutsättningar som andra att bli en trevlig, trygg och härlig hund.

Men dock krävs det lite mer av uppfödaren. Tiken får ju inte samma avlastning då valpen inte har syskon att leka med utan den biten får uppfödaren ta. Att umgås med valpen, så att tiken kan få pausa ibland.

Har Du möjlighet att låna in en valp i samma ålder så visst, gör det. Men det är absolut inget Du måste göra.

Min uppfödare hade en tik som i två kullar efter varann endast fick en valp. De är båda mkt trevliga hundar som har lätt för att umgås med andra hundar oavsett ålder och ras.

Så njut av Din valp!

Hej! :)
Jag håller fullständigt med vad GaurdianAngel skriver. :bow:
Det kävs lite mer av uppfödaren så att valpen får den aktivering som den annars får naturligt av sina syskon.
Däremot så tycker jag att rådet att smörja in valparna med parfym om man har möjligheten att få låna en låter ganska dumt! :confused: Det finns bättre alternativ om det skulle vara aktuellt.
Mvh. Camilla

Men smetar man in båda valparna med parfym brukar det funka! Lycka till!

Såg inte att någon skrivit det. Nä, det skulle jag absolut inte råda någon till. Tiken slickar ju på valparna och får då i sig parfymen. Parfym är starkt och är inte bra för valparnas hud.

Dessutom är det till att underskatta hundarnas luktsinnen. Att man sprutat parfym på valparna gör inte att deras egen lukt försvinner.

Då är det bättre att låta den "nya" valpen få umgås med ensamvalpen och ligga bland filtar som tik och ensamvalp legat på. Då tar luktar den lite mer som dem, men tikar är smartare än så. De vet att det inte är deras valp. Så det är bara till att testa om tiken kommer att acceptera den nya. Oftast är det inga problem.

Tack för alla svar...jag har ju tre till hundar hemma den yngsta är ett så jag tror att valpen kommer att få lära sig "hundspråk" och uppfostran av dom.
Jag känner tyvärr ingen som har valpar nu som jag kan låna av.
Men valpen är så lugn och trygg nu ligger mest och sover och äter, ser inte att hon söker efter trygghet. Jag tror och hoppas "Mira" kommer att få det bra trots att hon är ensam bebis.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 659
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 013
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV