Kryptorchid hund

linnsan

Trådstartare
Schäferhanen är nu 8 månader och ena testikeln har fortfarande inte vandrat ner, läste att det var från 6 månader om den inte vandrat ner som de räknas som kryptorchida?

Vad "händer" nu? Vet att man inte får gå på utställning (vilket iofs inte varit ngn plan då han är bruks, även om det hade varit kul som miljöträning) och inte heller tävla internationellt? Vet inte hur långt vi kommer då det är min första brukshund men det hade ju varit kul att ha chansen iallafall. Planen om eventuell avel går ju också bort.

Men är det några andra saker som går bort? Någon ersättning som man kan få?

Om man kastrerar, blir det andra regler som gäller gällande tävlan osv?

Tacksam för svar:)

Sv: Kryptorchid hund

Jag har ett litet minne av att det kan stå något om detta i försäljningskontraktet. Vet att bettfel står med, att om hunden får ett sådant fel vilket innebär att den inte kan ställas ut eller användas i avel så betalas en viss % tillbaka.

Någon annan kanske har bättre koll, men kolla i ditt kontrakt om något sådant står med!

Edit. Det var visst inte i SKKs kontrakt, vi har ett tilläggskontrakt där vår uppfödare har med punkten om bettfel. I SKKs kontrakt står inget liknande, bara om saker som påverkar hundens funktion som sällskapshund.

Senast ändrad:
Sv: Kryptorchid hund

Okej, ska prata med uppfödaren och höra också vad han säger.

Tack för ditt svar:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 526
Senast: Kajsalisa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 524
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka