Krullig päls???

Gullan86

Trådstartare
Någon här som varit med om att en häst haft lång och vågig/krullig päls på vintern???

Jag hade en sköthäst en gång i tiden som var korsad 75% arab(kan de ha så lång och vågig päls?) och resten 25% vet vi inte vad det var för något.

Han var gammal och tappade inte pälsen ens på sommaren stackarn.
men det konstiga var att han hade så vågig/krullig päls så jag funderar på om han kan ha varit korsad med basjkir häst eller american curly men det är kanske inte så troligt?

vad finns det med för raser som skulle kunna ha gjort hans päls vågig och tjock? eller kan han ha haft crusings syndrome heter det så?
han dog iaf till sist av omfattande tarmvred och kolikbesvär han var mkt mager och hade svårt att hålla hull, dåliga tänder med tror jag men han blev bara 23år gammal.
Han pappa, en renrasig arab, Grojor ox verkade i avel till 28års ålder och blev 30år så med honom var det ju inga problem.

kan man ta reda på vad mamman var för ras?
ja alltså de 25% då för mamman var ju alltså 50% arab då verkar det ju som och 25% något annat....vilket ju ioförsej är ganska liten del.
Men...
hon hette Dancer och var född 1968 tror jag kan ha fel med något år.
tror det stod att hon var fux med vita strumpor iaf.

jag hittade faktiskt en bild på honom(min sköthäst).
647688.jpg
men här är han klippt och det är sommar så det syns ju inte något, min pappa sitter på hihi. Men de typiska arab öronen syns ju iaf.
647685.jpg
sista gången jag träffade honom:(

Senast ändrad:
Sv: Krullig päls???

Ja tack säg något jag inte vet....skrev ju det!
Men så du tror att det var det han hade eller? får de problem med tarmarna då?
jag vet att de brukar få typ mammut päls och extremt alltså men så extrem päls hade han inte utan den var bara krullig speciellt när han blev svettig och kanske 5cm lång men jag tyckte det var himla långt för en arab eller?

Sv: Krullig päls???

Ja det var troligen cushings. Dom brukar få fånganfall av det, koliken och det kan bero på tänderna. Det kan bli lite dåligt om tänder. Även att den var mager kan bero på tänder och att tarmarna inte kan ta upp näringsämnena lika bra. Ang mamman så kan jag inte svara på vad det kunde vara för ras.

En kompis hade en cushinghäst och han fick ca 5cm lång krullig, lurvig päls. Fällde inte utan fick klippas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka