Krullar halsen...

ghost

Trådstartare
Min valack har en tendens att krulla ihop halsen när han blir "på".

Vad rekommenderas för att han inte ska göra så? Luftförsörjningen blir ju inte den bästa.

Halsbygel?

Sv: Krullar halsen...

Min valack har en tendens att krulla ihop halsen när han blir "på".

Vad rekommenderas för att han inte ska göra så? Luftförsörjningen blir ju inte den bästa.

Halsbygel?

Luftkäk? Halsbygel? O´mara käk?
Har testat allt på Humlan som gör det samma och bäst tycker jag om luftkäken :)

Luftkäk? Halsbygel? O´mara käk?
Har testat allt på Humlan som gör det samma och bäst tycker jag om luftkäken :)

Mestadels tränar jag utan käk men då går det ju sällan så fort att det blir några problem.

Det får mig att minnas att jag körde min ponny med Raymond-käk för att han "bar" den och gick mycket bättre med det. :idea:

Mestadels tränar jag utan käk men då går det ju sällan så fort att det blir några problem.

Det får mig att minnas att jag körde min ponny med Raymond-käk för att han "bar" den och gick mycket bättre med det. :idea:

Då tycker jag du siktar på en halsbygel :)

En fråga till, vad heter egentligen det ni kallar för luftkäk? Googlar man får man bara fram dina och BitterAss inlägg på Buke! :eek:

Jag som är snurrig, menar i min fråga på "snacktråden" såklart O' mara checken.. Well well, ja kallas det inte typ Italia check? eller som på LL*s sida, Z-Guide check? Om det är den ni menar?

Du skojar!?
Finns det nagonting som ar godkant i sverige??
Nej men helt serios.
Enda skillnaden fran en vanlig chokeplate ar att den sitter dar den ska. "Gummidelen" haller den rak och nosremmen sitter betydligt losare an en sparrgrimma (i vart fall pa bada vara). Lite kranglig att fa pa men inte obekvam pa ngt satt.

Jag får haraymond och krysspärrgrimma på min som visade slappt gomsegel en gång och är livrädd att det ska komma tillbaka...gudskelov har det inte gjort det....

*kl*

Jag ska se om jag inte kan snoka runt och se om jag kan få prova lite olika saker på honom så jag slipper att köpa en hel uppsättning prylar!

Ett raymondkäk har jag någonstan men det kanske inte hjälper mot krullandet?

Testat en klassisk gammal burk?

*halvknapp*

Min erfarenhet av burk som min senaste haft, är att den trycker emot halsen när de krullar ihop sig = ett brölande läte, trots o'mara, X-grimma & tungband. Tog bort burken efter värmning inför jobb o hade bara rem (hade inget annat) och han brölade bra mkt mindre.
Skulle hellre ha en platta ist för burk.

*kl*

Jag ska se om jag inte kan snoka runt och se om jag kan få prova lite olika saker på honom så jag slipper att köpa en hel uppsättning prylar!

Ett raymondkäk har jag någonstan men det kanske inte hjälper mot krullandet?

Nackckeck kan du prova, man måste dock ha check på för att fästa den, kan dock vara hur lång som helst!

Alternativt gör du en egen variant som en hästtandläkare tipsade mig om!
Sy fast en rem under kåpstycket (nackstycket) som det ska sitta en ring i på var sida som du trär tömmen igenom, tänk chambonnackstycke fast ringarna ska sitta lite längre ner, det gör att hästen inte kan krulla ihop sig fast du tar i den! Kan säkert fungera med ett chambonnackstycke där man förlänger på sidorna med karbinhake och ytterligare en ring att trä tömmen igenom.

Har sett att det finns en ny typ av halsbygel som man dessutom trär tömmen igenom på sidorna, har inte provat själv!

Veterinär Anders Ekfalk gillar inte alls pullburk!

Som check gillar jag Frank O'Mara bäst i sådana här fall! Fransk sidocheck skulle kunna fungera också, har dock inte provat själv!

En sån variant kan väl aldrig vara godkänd förutom att det är helt obegripligt hur du menar med ringar och remmar.

Jag är travmänniska och totalt anti mot allt vad tvång heter under dressyr så jag har ingen aning om hur ett chambon-nackstycke ser ut.

Ett chambon är väl den mildaste av alla inspänningstyglar om man nu kan kalla det för inspänning, aldrig något som sitter åt, men man vill vid longering få hästen att söka sig nedåt framåt med huvudet.

310144_01.jpg

Här är en bild från Hööks, ser ut som att den används vid ridning också! Det jag menar är att du med en brandkårskake tex (och eventuellt en ring också beroende på hur långt ner man vill ha det) på var sida i ringen på nackstycket!
Trär du tömmen genom den ringen kan du inte krulla ihop hästen på samma vis som utan när du tar i tömmarna. Tänk uppochner vänd martingal! Du ska bara använda nackstycket inte övriga rep och remmar som finns på bilden!

Det är ett alternativ till nackcheck om man vill träna utan att ha check på!

Vet ej om det är godkänt i tävling, men träna hemma med det kan du göra i alla fall och använda nackcheck på banan!

Senast ändrad:

Det måste ju bli värsta hävstången om hästen är på? :crazy:

Jag är inte ute efter några "träningsalternativ" som inte är godkända vid tävling.

Den som Corminta tipsade om finns iaf att köpa, och jag kan inte tänka mig att den inte skulle vara godkänd när den säljs i en så stor travbutik. Kan PMa var.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några...
Svar
3
· Visningar
275
Senast: Tassa
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2
Svar
25
· Visningar
679
Senast: Lemeie
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar