Krukväxt som trivs i mycket sol?

Islandshästryttare

Trådstartare
I vårt vardagsrum har vi väldigt mycket sol och flera jag har haft där har jag fått flytta på för att det verkar vara för varmt och för soligt. Har ni någon ni kan tipsa om som både tål att det blir hyfsat varmt och tål mycket sol? Gärna någon där det blir fina blommor om det finns.

Ökenros! Jag har min i söderläge och den älskar det. Stora fina rosa/vita blommor flera gånger om året.

Växter som trivs varmt och ljust men inte blommar, då tänker jag direkt på aloe och agave. De har jag medi söder och de växer som tokiga.

Prästhavre funkar också. Den blommar, åtminstone hos min mamma, men kladdar ner en del.

Screenshot_20220312-150824.webp

Ökenrosens blomma. Tycker den är väldigt fin!

En chili med snygga blad. Typ Fish Pepper.
Papegojblomma om ni har plats

Någonting med fetare blad klarar värme och sol bättre.

Mycket sol och varmt är ju en bedömningsfråga också. Vad har ni testat för växter redan?

I mitt toksoliga söderfönster trivs annars alla typer av dracaenor helt fantastiskt! De brukar säljas som typiska "mitt i rummet"-plantor men det stämmer inte, de är soldyrkare. :) De blommar dock inte.

Min ringa erfarenhet av aloeverablommor säger att mina inte riktigt trivdes i direkt solljus och i hettan som blir där av solen, så de fick flytta in i rummet. Mamma hade visst samma problem. Ljus vill de ha, men verkar dö liksom av skarp sol och hettan.

Jag satte för en vecka sedan en paraplyblomma i vardagsrumsfönstret och kikade i dag på den och insåg att den såg ut att svettas på bladen liksom. HM!!! Den fick flytta till köket en sväng för återhämtning, den kan nog inte bo i vardagsrummets soliga fönster kanske....

Men jag har elefantöron där som verkar ok i alla fall. Och fick en blomma i morsdagpresent förra året, någon slags klättrig variant som får vita blommor, jag vet inte vad den heter, den skjuter långa tunna trådar ut mot solljuset och växer som ogräs, så den trivs ju.

Växter med silvriga blad tål mycket sol, det silvriga reflekterar ljuset/värmen.
(Lärde jag mig på en guidad tur i Edvard Anderssons växthus för länge sen).
Vet inte namn på någon tyvärr.

Min ringa erfarenhet av aloeverablommor säger att mina inte riktigt trivdes i direkt solljus och i hettan som blir där av solen, så de fick flytta in i rummet. Mamma hade visst samma problem. Ljus vill de ha, men verkar dö liksom av skarp sol och hettan.

Jag satte för en vecka sedan en paraplyblomma i vardagsrumsfönstret och kikade i dag på den och insåg att den såg ut att svettas på bladen liksom. HM!!! Den fick flytta till köket en sväng för återhämtning, den kan nog inte bo i vardagsrummets soliga fönster kanske....

Men jag har elefantöron där som verkar ok i alla fall. Och fick en blomma i morsdagpresent förra året, någon slags klättrig variant som får vita blommor, jag vet inte vad den heter, den skjuter långa tunna trådar ut mot solljuset och växer som ogräs, så den trivs ju.

Kaffeplanta, flaskjatropha, hibiskus, porslinsblomma och tusenmoder har jag i mina söderfönster 😊

Palettblad och pelargoner.

Växter med silvriga blad tål mycket sol, det silvriga reflekterar ljuset/värmen.
(Lärde jag mig på en guidad tur i Edvard Anderssons växthus för länge sen).
Vet inte namn på någon tyvärr.

Tack för alla svar ska kika runt lite på de förslagen jag har fått! Är det några som är lättskötta av de ni tipsat om?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka