Krubbskrammel

Chili

Trådstartare
Vad ger ni andra i krubbskrammel? Bara morötter/äpplen eller något foder?

De behöver egentligen inget förutom grovfodret men jag vill gärna att de ska få något i krubban när de kommer in på kvällen :)

Sv: Krubbskrammel

Nu äter ifs mina kraftfoder, men inte så mkt att jag eg behöver ge alla målen. Jag gör så att jag ger några morötter i hinken och en liten del av kraftfodret de mål de andra hästarna får kraft. Har gett bara morötter eller äpplen vissa mål. De är lika glada för det. :)

Jag ger 1 dl havre till frukost, 1 dl havre vid insläpp och 3 dl betfor + ~1 dl mineralfoder till kvällen.

Allt ingår i hyran och finns i stallet, det är bara därför jag väljer just de foderslagen.
Nä, mineralerna behöver hon ju faktiskt, och betforen är nödvändig för att gömma dem i, men havren är bara rent krubbskrammel. ;)

Morötter, äpplen eller annat vad som finns tillgängligt duger bra. Eller bara mineralfodret om det är pelleterat, kanske? De flesta hästar tycker ju det är mums som det är.
Onödigt att köpa och släpa hem en massa dyrt specialfoder som inte behövs. Ta det billigaste och enklaste.

Min(a) behöver egentligen ingenting just nu förutom grovfoder. (islandshästar i lätt träning och har aldrig fått något kraftfoder hos tidigare ägare heller) Däremot får hon morot efter ridningen. Innan fick hon ur handen men när de andra fick i spannar (de går på lösdrift så de har inga krubbor) så tänkte jag att hon kanske också ville ha det.
Hon blir jätteglad när man kommer med spannen och skramlar lite. Hon får morötter och mineral'pellets'. Jag har dock försökt smuggla in några illaluktande pellets som ska vara verksamma mot eksem men DE rör hon inte. Små små pellets är det men hon lyckas undvika varenda en och bara äta morötterna och mineralerna.
Jag blir jämt förvånad över hur väluppfostrad häst jag har. Hon står kvar utan att röra spannen om jag säger att hon ska vänta. Sen äter hon när jag säger varsågod. Hon måste vara extremt lättlärd för jag har inte medvetet lärt henne det, hon bara lyssnar på mig.:love:

Min får 1 dl krafft på morgonen och 1 dl betfor på kvällen som 'skrammel', han går upp i vikt av luft :p men jag tycker inte att så lite mat gör någon skillnad. Har försökt köpa morötter och äpplen, men jag glömmer bara bort att jag har dem och då blir de förstörda innan de äts upp :o

En näve (dvs en dl) av valfritt foder. Om man bara ser till att det verkligen bara är krubbskrammel, dvs en dl bara (pyttelite) så gör det knappt märknar skillnad om det är lågenergi eller häögenergifoder. Så en näve av vad som finns hemma.

Är det flera mål man vill skramla så släng i ett äpple eller en morot de målen.

mitt halvblod får kraftfoder så han får inget annat krubbskrammel. Men shettisarna som bara får hö brukar jag ge ett äppel eller ett par bitar torkat bröd.

Tack för alla svar :)

Det börjar ju bli ont om äpplen men morötter finns det ju en del av hemma. Betforsäcken börjar ta slut så därför funderade jag på om man kanske ska byta. Kallblodet blir så väldans pigg på vintern så det känns onödigt att ge honom extra energi :p Även om det är väldigt lite.

Ge lite melass eller så då? Inte mycket skrammel men ändå nått i krubban!

Min ungponny får lite lucernpellets & betfor i krubban när min stora kille får sitt kraftfoder. Dock så är mitt hö proteinfattigt, men om man har ett bra grovfoder så kanske det inte är lämpligt att göra så?

Mitt ensilage är inte direkt fattigt på nåt :p Så det är liksom en näve eller två de ska ha.

En näve av det kraftfoder som finns i stallet för tillfället. Eller en morot/äpple/knäckebröd.

Just nu har jag en halv säck av krafft rehab som används som krubbskrammel. Rehaben passar inte in i foderstaten till den mer svårfödda hästen så istället för att slänga en halv säck så serveras det som krubbskrammel. När den är slut så finns lite havre kvar som får bli nästa fodersort att ta slut på.

Tänkte ge min lite aspbarkspellets då alla andra hästar får par kg mat om dagen o han behöver inte mer än sitt hö...o morötter :)

Min ungponny får lite lucernpellets & betfor i krubban när min stora kille får sitt kraftfoder. Dock så är mitt hö proteinfattigt, men om man har ett bra grovfoder så kanske det inte är lämpligt att göra så?

Tycker snarare det är olämpligt att inte ge ungponnyn proteintillskott om höet är fattigt på det. Den behöver ju också få ordentligt med protein så den växer upp utan brister? Varför får den store kraftfoder om inte den lilla som dessutom växer behöver det?

Tycker snarare det är olämpligt att inte ge ungponnyn proteintillskott om höet är fattigt på det. Den behöver ju också få ordentligt med protein så den växer upp utan brister? Varför får den store kraftfoder om inte den lilla som dessutom växer behöver det?

Jag gav lite havre till henne i början, men blev avrådd att göra så. Dessutom drog energin iväg på tok när jag gav havren, jag ger hellre mer grovfoder till henne istället. Lucern får hon av, jag vet inte om Du missuppfattat den biten?

Foderstaten är väl balanserad, beräknad på analyserat foder och hon skall enligt den få i sig allt hon behöver (och lite till tycker jag mig se, hon har blivit lite fet tyvärr).

Ponnyn ifråga är en shettis/minishettis på 1½ år...

Jaha det låter bra. Men jag missuppfattade kanske dig, men det lät som att du bara gav lite skrammel av lusernpelletsen för att den andra fick kraftfoder, men att du inte hade lagt nån särkild vikt vid att ungponnyn fick det protein den behövde. Havre tror inte jag heller är det lämpligaste om höet är fattigt på protein, lusernet är ju bra då. :)

Min(a) behöver egentligen ingenting just nu förutom grovfoder. (islandshästar i lätt träning och har aldrig fått något kraftfoder hos tidigare ägare heller) Däremot får hon morot efter ridningen. Innan fick hon ur handen men när de andra fick i spannar (de går på lösdrift så de har inga krubbor) så tänkte jag att hon kanske också ville ha det.
Hon blir jätteglad när man kommer med spannen och skramlar lite. Hon får morötter och mineral'pellets'. Jag har dock försökt smuggla in några illaluktande pellets som ska vara verksamma mot eksem men DE rör hon inte. Små små pellets är det men hon lyckas undvika varenda en och bara äta morötterna och mineralerna.
Jag blir jämt förvånad över hur väluppfostrad häst jag har. Hon står kvar utan att röra spannen om jag säger att hon ska vänta. Sen äter hon när jag säger varsågod. Hon måste vara extremt lättlärd för jag har inte medvetet lärt henne det, hon bara lyssnar på mig.:love:

har du provat att blanda lite betfor och röra ihop exempelletsen i den? Funkade på mina och gör ingen större skillnad i foderstaten...

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar