Krubbitning

FT_ryttare

Trådstartare
Hur kan man göra för o bli av med krubbitningen ??? Alternativt lindra den.

Har fått hem en 4 åring för o visa på kvaliten och han biter. Ägaren sa att han är värst i hagen (biter på stolpen) men även mkt inne.
I hagen hemma så sitter tråden ovanpå stolpen så där biter han inget men i boxen är han mest överallt.
Han har öppen boxvägg på ena sidan (motutgången) och där har vi kletat på crubbnix och de funkade. Men nu är han på vattenkoppen istället.:crazy:

Jag är mkt förtjust i hästen och skulle kunna tänka mej o köpa honom men tvekar pga krubbitningen :(
Skulle ni köpa en häst med krubbitning ??

Sv: Krubbitning

De "gyllene reglerna" som jag lärt mig vid krubbitning är massor av utevistelse (han kunde väl inte bita ute?) och mer tillgång på grovfoder. Du kan ju prova en sån där halsrem om ni inte har det sen tidigare. Men min uppfattning är att de inte gör någon större nytta.

När min fuxtant började krubbita (!) i vintras så skickade jag ut henne mellan 8-20 (tidigare hade hon gått ute 8-16) och gav henne några mer kilo hösilage. Så fort hon stod inne fick hon foderhalm att tugga på. Nu hann hon ju aldrig börja ordentligt, men det fanns där.

Hoppas du får någon ordning på det. Lycka till! :)

Håller med föregående ;)

Mycket utevistelse och grovfoder men även tänka på att det är lugnt i stallet när hästen väl är inne.

Däremot vet jag inte om jag håller med om att sätta på rem på hästar som krubbiter. Det stoppar ofta själva bitningen men då tar man bara bort symptomen och inte orsaken. När man sen tar av remmen tenderar hästen ofta att bita mer, det blir som ett uppdämt behov.

Lycka till :)

Det bästa är att lokalisera problemt.En rem mattar ju bara av symptomen men löser inte grund problemt.

Mycket utevistelse,helst lösdrift samt fri tillgång på grovfoder är vad jag lört mig fungerar.
Den vi hade i stallet förut som krubb bet var i stort behova av rutiner och lugn och ro.

svarar alla.
Han går ute från 8-20 och har gått dygnet runt i sommar.
Han har alltid hö att tugga på och står i ett litet stall, 3 boxar. Hans boxkompisar är lugna damer som tar livet med ro så ingen stress i stallet.
Nu har jag bara haft honom hemma sen i fredags så räknar inte med att han ska tvärsluta.

Ska kolla med uppfödaren när han började bita och om de hände något innan de började.
Rem har han haft men tycker precis som ni att de inte gör så stor skillnad.

.....men om en häst "gnager" trots mycket utevistelse, mycket foder etc då? :confused:

Jag vet en häst som gnager på alla stolpar i hagen + träväggen på regnskyddet + i boxen. Detta trots att den är ute dygnet runt på sommaren och har gott om bete.

Är det en ovana bara eller är något fel?

Kan en häst som en gång börjat gnaga pga t ex nervositet eller ont i magen, sedan fortsätta med det som en ren ovana, trots att orsaken inte längre finns där?

ps. jag råkade visst svara ts men egentligen menade jag min fråga till alla. :)

Är det en ren ovana så häll ättiksprit i en blomspruta och spruta på bitställena. Då är det inte så smaskigt längre.

Är det en ren ovana så häll ättiksprit i en blomspruta och spruta på bitställena. Då är det inte så smaskigt längre.

Jo, men frågan är ju om det är en ovana eller något som är fel?

Denna hästen jag berättade om biter inte bara uppe på stolparna utan gnager i princip överallt längs stolpen. På vissa stolpar ser det ut som om en bäver hade gnagt där nere så att vissa stolpar snart går av. :eek: (obs! Inte min häst)

Min erfarenhet är att det enda som hjälper är att sätta järn på allt trä,så det inte finns nåt att bita i ,samt som de andra säger,hö,utevistelse mm.

Tänk på att det kan smitta,så de andra också kommer på att man kan krubbita.

men även om man har järnklätt så kan dom ju ta stöd o bita ändå ( inte ganaga sönder inredningen men likväl bita o dra luft).

Har haft en foderhäst förut som var krubbitare, även om de blev mkt bättre hos oss iom mindre stall. Men mina andra hästar tog inte efter.

kan ju vara problem med magen ox vad jag förstått.. magsår o sånt.
Denna häst har vad jag vet inte nå problem med kolik.

Men kan man prova ge rennie, novalucol,losec etc eller finns de nå preparat för häst som man kan få genom vet ?
Nu har vi provat köra mag/tarm balans ,linfrö och kli så få rvi se om de blir nån ändring.

men även om man har järnklätt så kan dom ju ta stöd o bita ändå ( inte ganaga sönder inredningen men likväl bita o dra luft).

Har haft en foderhäst förut som var krubbitare, även om de blev mkt bättre hos oss iom mindre stall. Men mina andra hästar tog inte efter.

Där har du en poäng! :idea: Kanske man får skilja på de som är "bävrar" och inte egentligen luftsnappar utan bara vill gnaga trä? Har nog aldrig hört denna häst stå och luftsnappa faktiskt.

Nej krubbitning smittar inte! Är det fler hästar som börjar krubbita så är det stallmiljön det är fel på. Hästar kan inte härma varandra på det viset. Det är i princip bara människor och vissa apor som klarar av en så pass komplicerad handling. Har läst en avhandling om dettta. Har för mig att jag hittade länken här på Buke men jag minns inte riktigt då det var ett tag sedan. Någon annan kanske har bättre koll.

Tror även att det finns en studie gjord av någon på SLU på just beteendestörningen krubbitning (återigen någon som har bättre minne än mig som kanske kan länka till avhandlingen) där står mycket matnyttigt.

Till TS:

För några år sedan stod jag i ett stall där det fanns en häst som krubbitit i många år. Då han även hade lätt för att få kolik så rekommenderade veterinären att prova detta medlet:
http://www.boehringer-ingelheim.dk/a...aror/pronutrin

En av biverkningarna av denna produkten var att han slutade att krubbita. Han krubbet vare sig inne eller ute. Tidigare var det enda som "hjälpte" var en krubbitarrem. Efter pronutrinkuren så slutade han helt att krubbita utan att han hade rem på sig.

Nu höll effekten i sig bara några veckor om ägaren hade gett hästen mer grovfoder (den fick på tok för lite) så är det kanske möjligt att hästen blivit bra en ännu längre period.

När jag sedan läste på instruktionerna på burken så stod det att man ibland var tvungen att upprepa behandlingen för att få ordentlig effekt + att det stod att man skulle se över foderstaten och stallrutinerna i allmänhet. Igentligen är detta preparat till för magsårshästar men vad vet jag denna hästen kanske hade magsår.

Mvh

Tora

Krubbitning kan visst smitta och de kan visst härma varandra!!!
Har själv erfarenhet och det var inget fel på stallmiljön,bara dumheter.
Sedan måste man skilja på krubbitare och luftsnappare,vissa kan vara både och.

Krubbitning behöver inte bero på nåt fysiskt fel utan sitter ofta i huvudet på stressade hästar.

kan ju vara problem med magen ox vad jag förstått.. magsår o sånt.
Denna häst har vad jag vet inte nå problem med kolik.

Men kan man prova ge rennie, novalucol,losec etc eller finns de nå preparat för häst som man kan få genom vet ?
Nu har vi provat köra mag/tarm balans ,linfrö och kli så få rvi se om de blir nån ändring.

Det är bra att man angriper problemet från olika håll.
Röntgar magen, så det inte finns sår/katarr där.
Fri tillgång på grovfoder som sas ovan.
Lösdrift som befrämjar lugnare häst.
Samt söker på nätet efter örter för häst. Finns olika sorter som är lugnande.
Magnesiumtillskott under längre period vet jag flera hästar som blivit hjälpta av.

Hade den här hästen varit människa, kanske han hade rökt eller tagit sig en drink då och då för att må bättre, och samtidigt ådragit sig en ovana :angel:

Tillägger att det finns ett specialfoder för häst som ges som ljummen gröt, för både nerver och mage. Oerhört bra enl. min erfarenhet.
Det heter mash, och säljs av dynavena. sök på nätet.

Nu vet jag inte hur länge hästen blir kvar hos mig men vi vill försöka prova lite olika saker så länge han står i mitt stall.

Kanske jag rent av köper honom men just krubbitningen gö rmej lite tveksam. Visste jag att de bara var en ovana så kunde man ha överseende med de o försöka bryta mönstret på lång sikt.
Men tänk om de är något som är fel...

skulle ni köpa en häst som krubbiter?

Krubbitning kan visst smitta och de kan visst härma varandra!!!
Har själv erfarenhet och det var inget fel på stallmiljön,bara dumheter.
Sedan måste man skilja på krubbitare och luftsnappare,vissa kan vara både och.

Krubbitning behöver inte bero på nåt fysiskt fel utan sitter ofta i huvudet på stressade hästar.

Nu är det så att de senaste vetenskapliga rönen är att krubbitning inte smittar mellan hästarna. Att härma en sådan komplicerad handling som dessutom inte är naturlig kräver väldigt mycket intelligens. Det är alltså i princip bara människor och chimpanser som klarar av att härma varandra.

Sen är även de senaste vetenskapliga rönen att krubbitning i många fall verkar komma från problem med magen. Gå in på SLUs hemsida och sök där så hittar du en hel del.

Mvh

Tora

jag fick inte fram din länk .. .:(

Någon som vet om aloe vera kan vara nån ide o ge ?
dyrt i längden men funkar de så är de ju värt de.

Ja om det är en bra häst så hade jag kunnat köpa den.

Ett starkt tipps är att behandla hästen som om den hade magproblem. Jag har som sagt varit med om en krubbitare som blev helt botad i alla fall för ett tag. Den kunde stå utan rem i boxen som vilken vanlig häst som helst. Det var väldigt synd att ägaren inte börja ge den ordentligt med grovfoder (den fick hälften av vad min fick fast den var bra mycket större) + att eventuellt upprepa kuren vid behov (som det stod i förpackningen att man ibland måste göra).

Att den sluta krubbita var bara en bieffekt av den behandlingen den fick mot koliken dvs pronutrinet (det är som sagt igentligen en magsårsmedecin). Allt var ordinerat av en veterinär.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 811
Senast: svea
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 349
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 217
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 367
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka